Δευτέρα 25 Ιανουαρίου 2016

ΜΙΑ ΜΑΤΙΑ ΣΤΗΝ ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗ ΦΑΝΤΑΣΙΑ

 ΜΙΚΡΗ  ΙΣΤΟΡΙΑ  ΤΗΣ  ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑΣ  ΤΗΣ   ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗΣ  ΦΑΝΤΑΣΙΑΣ
Rudy Rucker
Rudolf von Bitter Rucker
ΡΟΥΝΤΟΛΦ  ΦΟΝ  ΜΠΙΤΤΕΡ  ΡΟΥΚΕΡ
Ο  αμερικανός  τρισέγγονος  του  Γερμανού  φιλοσόφου  Hegel (Έγελος).
Αμερικανός μαθηματικός, επιστήμονας υπολογιστών, συγγραφέας επιστημονικής φαντασίας  και  φιλόσοφος.
Ο  Ρούκερ  γεννήθηκε  το  1946  και μεγάλωσε στο Λούισβιλ του Κεντάκι.  Είναι 
τρισέγγονος  του  Γερμανού  φιλοσόφου  Hegel.
Δίδαξε  μαθηματικά  και  επιστήμη  των  υπολογιστών  σε  πολλά  αμερικανικά πα
νεπιστήμια.   Χάρη σε μια υποτροφία  που  πήρε  από το  Γερμανικό  ίδρυμα 
Alexander von Humboldt , ο  Ρούκερ επισκέφτηκε την πατρίδα  των  προγόνων  
του και   δίδαξε  μαθηματικά στο  Πανεπιστήμιο της Χαϊδελβέργης από το 1978 έως το 1980.  Το  πρώτο  του  μυθιστόρημα «Λευκό   φως»  γράφτηκε  κατά  
τη  διάρκεια  της παραμονής  του  στην  Χαϊδελβέργη.
Όπως και πολλοί άλλοι Ε.Φ. συγγραφείς, ξεκίνησε  από  νωρίς να γράφει, αλλά αντίθετα από πολλούς άλλους που  έγιναν  διάσημοι, δυσκολεύτηκε να διαδώσει την δουλειά του, στην οποία οι μαθηματικοί ορισμοί και τα διαγράμματα τείνουν να δημιουργούν την πλοκή, αυξάνοντας τις απαιτήσεις από τους αναγνώστες. Δεν  μπορεί  βέβαια  ο  οποιοσδήποτε  να  καταλάβει τις  αρχές  της  Γεωμετροδυναμικής.
Για τον Rudolf von Bitter Rucker  η εμπειρία του ζην  σε  έναν  φανταστικό 
κόσμο,  είναι  λιγότερο σημαντική  από  την  κατανόηση  της  φύσης  του. Οι 
ρίζες της φαντασίας του, ξεκινάνε, από τα εμβριθή μαθηματικά παιχνίδια του Lewis Caroll ή του Edwin A. Abott, συγγραφέα του Flatland (1884)  και  του C. H. Hinton, συγγραφέα του Scientific Romances (συλλογές 1886 and 1902), του οποίου το Speculations on the Fourth Dimension: Selected Writings of Charles H. Hinton (συλλογή, 1980) επιμελήθηκε ο Rudolf von Bitter Rucker.
  1. Room to Grow, 1986, Χώρος για Ανάπτυξη, Περιοδικό: Απαγορευμένος Πλανήτης, Τεύχος 3, Ιούνιος 1988, Μετάφραση: Μαρίνα Λώμη.
  2. Rapture in Space, 1989, Εκταση στο Διάστημα,  Εκδόσεις: Εκδόσεις της Γαίας, Επιστημονική Φαντασία: Cyberpunk Ανθολογία, Μετάφραση: Θανάσης Βέμπος, 1993.

Κιμ Στάνλεϊ Ρόμπινσον
Ο  Κιμ Στάνλεϊ Ρόμπινσον ( Kim Stanley Robinson, γεν. 23 Μαρτίου 1952) είναι Αμερικανός συγγραφέας επιστημονικής φαντασίας,  πιο γνωστός για την βραβευμένη του τριλογία σχετικά με τον Άρη.
Στα έργα του ασχολείται συχνά με οικολογικά και κοινωνιολογικά θέματα και πολλά από τα μυθιστορήματά του φαίνεται πως αποτελούν άμεσο αποτέλεσμα των επιστημονικών του ενασχολήσεων, όπως τα 15 χρόνια έρευνας και η δια βίου αφοσίωση στον Άρη, η οποία κορυφώθηκε στην γνωστή τριλογία του. Λόγω αυτής της αφοσίωσης έγινε μέλος της Mars Society. Το έργο του Ρόμπινσον έχει χαρακτηριστεί από κριτικούς ως  «λογοτεχνική επιστημονική φαντασία».
Στα ελληνικά έχουν μεταφραστεί δύο από τα έργα του: Η Χρυσή Ακτή (The Gold Coast) και  Ο Κόκκινος Άρης (Red Mars, ο οποίος είναι και ο πρώτος τόμος της τριλογίας του Άρη).

Ο  Ρόμπινσον έκανε  δεκαεπτά  χρόνια έρευνας  για  να ολοκληρώσει το έργο του για τον Άρη. Η  έρευνά  του ήταν εξαντλητική σε  όλα  τα πιθανά μελλοντικά τεχνολογικά επιτεύγματα, τα οποία θα μας επιτρέψουν την αποίκιση και γεωμορφοποίηση του Άρη (επιτεύγματα στην αστροφυσική, την μοριακή βιολογία, την ιατρική, την γεωλογία, την γεωπονία).

Η υπόθεση: η γη αρχίζει να απειλείται σοβαρά από υπερπληθυσμό και οι πόροι αρχίζουν να λιγοστεύουν. Ο  Άρης ετοιμάζεται να αποικιστεί. Επιλέγονται 100 άτομα, (από ΗΠΑ, Ρωσία και Γαλλία), και στέλνονται για εκπαίδευση ώστε να είναι έτοιμοι για να ξεκινήσουν τον αποικισμό στον Άρη. 
Από τη στιγμή που φτάνουν στον  Άρη, ξεκινάνε τα παιχνίδια  πολιτικής στο παρασκήνιο της προσπάθειας γεωποίησης του Άρη. 
Σε  λίγο  εμφανίζεται  μια καινούργια ομάδα, οι Ερυθροί, που πρεσβεύουν τη διατήρηση του Άρη ως έχει και την παύση κάθε προσπάθειας γεωποίησης του.
Στην απέναντι πλευρά  έχουμε τους Πράσινους, που επιθυμούν να γεωποιήσουν τον Άρη,  και  κάπου στο ενδιάμεσο αναδύεται μια ομάδα, οδηγούμενοι από την ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΗ  ΟΙΚΟΛΟΓΙΑ  (spiritual ecology),  που  προσπαθούν να απομονωθούν.  Τα πράγματα  στη γη δυσκολεύουν  και  οι  συνθήκες διαβίωσης χειροτερεύουν και οι  «Μεταεθνικές επιχειρήσεις» ("φυσική" εξέλιξη των πολυεθνικών)  επιθυμούν όσο τίποτα άλλο να απλώσουν τις σφαίρες επιρροής τους στον παρθένο πλανήτη.
Όσο περνάνε τα χρόνια και ο πληθυσμός στον  νέο  πλανήτη  μεγαλώνει,  τα πρώτα άτομα που γεννιούνται στον  Άρη,  οι  πρώτοι   πραγματικοί   Αρειανοί,  
βρίσκονται μπροστά το δίλημμα  να  δηλώσουν  παιδιά αποίκων από τη γη,  ή   
«Αρειανοί».
Η  τριλογία του Άρη είναι από τα πιο ρεαλιστικά βιβλία που αφορούν το  κοντινό 
μέλλον  και  θυμίζει  έντονα  το  ανάλογο  μυθιστόρημα του  Άρθουρ  Κλαρκ «Οι αμμόλοφοι  του  Άρη».
 Ο Ρόμπινσον έκανε δεκαεπτά χρόνια έρευνας για να ολοκληρώσει το έργο του.  Η έρευνά του δεν εξαντλήθηκε μονάχα στα πιθανά μελλοντικά τεχνολογικά επιτεύγματα, τα οποία θα μας επιτρέψουν την αποίκιση και γεωμορφοποίηση του Άρη (επιτεύγματα στην αστροφυσική, την μοριακή βιολογία, την ιατρική, την γεωλογία, την γεωπονία).



Ο  ΧΑΡΤΗΣ  ΤΟΥ  ΑΡΗ

Ο  Έλληνας   Αστρονόμος   Σιμόπουλος,  του  Ευγενιδείου  Ιδρύματος,  έχει αναφερθεί στην τριλογία του  Ρόμπινσον,  λέγοντας  ότι  είναι  ένα  από  τα σημαντικότερα  έργα Επιστημονικής  Φαντασίας που έχουν  ασχοληθεί  τόσο 
σοβαρά  με  την  αποίκιση  άλλων  πλανητών.
(Προσέξτε τις τοποθεσίες  «Ελλάς»,  «Όλυμπος»,  «Ξάνθη»,  «Ηλύσια», «Χρυσή  Ακτή»,«Λευκοσία»,  «Χάος». Τις ονομασίες  αυτές  έδωσαν  στον Άρη  οι  παγκοσμίου  φήμης  Έλληνες  αστρονόμοι  ΦΩΚΑΣ  ΚΑΙ ΑΝΤΩΝΙΑΔΗΣ,  οι  οποίοι  ενώ  άξιζαν  το  Βραβείο  Νόμπελ,  δεν   σε  «κάποιους»  άλλους.  

Η  ΝΕΩΤΕΡΗ  «ΟΠΕΡΑ  ΤΟΥ  ΔΙΑΣΤΗΜΑΤΟΣ»  ΚΑΙ  Η  ΠΑΡΩΔΙΑ  ΤΗΣ
Πολλοί  από  τους νεώτερους αμερικανούς  συγγραφείς  γράφουν σε μία μορφή 
νέας  «Όπερας  του  Διαστήματος»  (1950-2000). Την  μορφή της «Όπερας» 
των  ετών 1900 -  1950   οι  συγγραφείς  αυτοί  την  θεωρούν  - και  ήταν - φτηνή, πρωτόγονη,  αδέξια,  χοντροκομμένη  και  ξεπερασμένη.  Η  αισιοδοξία,  η  δροσιά, ο  αυθορμητισμός,  η  παιδικότητα  και  η  αφέλεια  της  πρώτης  περιόδου,  η  χαρά και η  έκπληξη  του  παιδιού  των  Άστρων,  που  ανακαλύπτει  το  
θαύμα  και  την ομορφιά  του  κόσμου  κάθε  πρωί,  η  λαχτάρα  του  ανθρώπου  να  αποδεσμευτεί από  τα  γήινα  δεσμά  του  και  να  εξερευνήσει  το  άγνωστο,  δίνουν  την  θέση τους  στην  περίσκεψη,  την  αλλόκοτη   εκκεντρικότητα,  την  σκληρή  και υπεροπτική  αναίρεση,  την  παραξενιά. Ο κυνισμός,  η  απαισιοδοξία,  η αβεβαιότητα,  ο μαρασμός,  η αδικαιολόγητη  βία,  ο  ερωτισμός  με  τον τρόπο της πορνογραφίας, βασιλεύουν  στην  νεώτερη  «Όπερα».  Τα  πλοία ταξιδεύουν στο  διάστημα, αλλά οι  αστροναύτες είναι  κουρασμένοι,  χωρίς ηθικό  και  αισιοδοξία,  αποκτούν  σεξουαλικές  διαστροφές και πρόβλημα 
ταυτότητος  φύλου,   έχουν  συνδικαλιστικά  προβλήματα  και  προτιμούν  την 
ψυχολογική αυτοανάλυση  από  το  μαγικό  φως  των  μακρινών  αστεριών.
«ΓΥΡΙΣΤΕ  ΣΤΟΝ  ΓΑΛΑΞΙΑ  ΜΕ  ΩΤΟ-ΣΤΟΠ».
Η  σημερινή «Όπερα του Διαστήματος»  έχει χάσει την φρεσκάδα  της,  γίνεται 
εξεζητημένη,  δεν  ερεθίζει  την  σκέψη,  είναι  πλέον  ένα  παλιό  λιμάνι,  γεμάτο πεθαμένες  αναμνήσεις.
Το  επόμενο  στάδιο  θα  ήταν  ασφαλώς  η  παρωδία.  Πράγματι  έτσι συμβαίνει.  Αρχίζουν και  γράφονται βιβλία  με τίτλο «Γυρίστε στον Γαλαξία  με  ώτο-  στοπ», 1979,  Ντάγκλας  Άνταμ.-


ΖΗΝΩΝ  ΠΑΠΑΖΑΧΟΣ


Δεν υπάρχουν σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου

Σχόλια που δεν συνάδουν με το περιεχόμενο της ανάρτησης, όπως και σχόλια υβριστικά προς τους αρθρογράφους, προσβλητικά σχόλια προς άλλους αναγνώστες σχολιαστές και λεκτικές επιθέσεις προς το ιστολόγιο θα διαγράφονται.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...