Τρίτη, 5 Μαΐου 2020

ΟΙ "ΕΛΛΗΝΙΚΕΣ" ΤΡΑΠΕΖΕΣ ΚΑΙ ΟΙ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΕΣ ΠΟΥ ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΟΥΝ ΤΙΣ ΤΟΥΡΚΟΣΕΙΡΕΣ ΣΤΑ "ΕΛΛΗΝΙΚΑ" ΤΟΥΡΚΟΚΑΝΑΛΑ.

Παρατηρητήριο Διαφημίσεων Τουρκοσειρών στην Ελληνική TV (27/4/20 – 1/5/20)


ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣTV ADS
ΤΡΑΠΕΖΕΣ:
1. ΕΘΝΙΚΗ ΤΡΑΠΕΖΑ (NBG)
Χρυσός χορηγός. Όσοι επιθυμούν, μπορούν να εκφράσουν την διαμαρτυρία τους στην Διοίκησή της, Τηλ. 210-3341531
2. ALFA BANK
3. EUROBANK
6


3
2
ΤΗΛΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΕΣ:
1. Wind
2. Cosmote
3. Γερμανός
4
1
1
 ΦΑΡΜΑΚΕΥΤΙΚΑ – ΚΑΛΥΝΤΙΚΑ:

1. GlaxoSmithKleine (Corega, Panadol x 2 ADS, Voltarol, Sensodyne x 1 AD)
Χρυσός χορηγός. Όσοι επιθυμούν, μπορούν να εκφράσουν την διαμαρτυρία τους στην εταιρία. Τηλ. 210-882100 – Αριθμός Παραπόνου που έχει ήδη κατατεθεί: 00500616.
2. Kabonatura (Neo Bianicid της Aboca)
3. Άρμα Φάρμα (Physiomer / Laboratoire de la Mer)
4. Procter & Gamble (Pantene, Always, Old Spice)
5. BIANEX (Altion Tonovit και Τonotil)
6. Pfizer (Simeco)
7. Mollers
8. Sky Farm (Vitamin C)
9. Sanofi – Aventis (Maalox, Dulco Soft)
10. Bayer (Bepanthol)
11. Uni-Pharma (Apotel, Hypno)
12. Menarini Hellas (Sustenium)
13. UCB A.E. (ZIPTEK)
14. Clinique15. Estee Lauder
6




5
5
4
4
3
3
3
2
2
2
2
1
1
1
ΚΑΦΕΔΕΣ:
1. Lavazza 
2. Nestle (Nespresso)
3. Kafea Terra (Dimello)
4. My Coffee Island
5
2
2
2
ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΡΚΕΤ:
1. Lidl Hellas
2. My market
3. Γαλαξίας
4. ΑΒ Βασιλόπουλος
3
3
2
1
ΕΝΕΡΓΕΙΑ:
1. Ελληνικά Πετρέλαια / Edison (Elpedison)
2. Volton
3. Ήρων Θερμοηλεκτρική
2
2
1
ΤΡΟΦΙΜΑ & ΠΟΤΑ:
1. Arla Foods (Lurpac)
2. Frutop3. Kinder Joy4. Alfa Pastry5. L’ Artigiano6. ΙΟΝ7. Jumbo Country Chips8. Creta Farms9. ΜΕΒΓΑΛ10. Tottis Bingo11. Μέλι Μούσες12. Βίκος13. Ζαγόρι
5
4
4
3
3
2
2
1
1
1
1
1
1
ΔΙΑΦΟΡΑ:
1. Κωτσόβολος2. Στέγη Ιδρύματος Ωνάση3. ΙΚΤΕΟ Αλίμου4. ΕΛΑΪΣ – Unilever (Dove)
5. Insurance Market6. ΒΟΧ (διανομή φαγητού)
7. Πορτοκαλίδης
(Τουρκικά έπιπλα Istikbal)
8. Hit 88.9
9. Τηλεθεατής
10. TV24
11. Peugeot
12. Πλαίσιο Computers
13. Alumil
14. TI-BI
15. ΤV Σίριαλ
16. Felix Sensations




Την τελευταία εβδομάδα του μηνός Απριλίου 2020 (27/4-1/5) περισσότερα  από 340 διαφημιστικά μηνύματα, εκατό περίπου διαφορετικών εταιριών, «χρηματοδότησαν» τουρκικές σειρές σε ελληνικά κανάλια καθημερινά, το απόγευμα (17.30-18.30), το βράδυ (21.30-23.15) και μετά τα μεσάνυχτα (01.30-03.15).



Από αυτά, 120 περίπου διαφημιστικά μηνύματα μεταδόθηκαν στην απογευματινή τουρκική σειρά του STAR, τα περισσότερα πριν και μετά την καθημερινή σύνδεση για τις δηλώσεις εκπρόσωπων του Υπουργείου Υγείας για τον κορωνοϊό. Τώρα που σταματάνε πλέον οι καθημερινές συνδέσεις θα γίνεται αναλυτική καταγραφή των διαφημίσεων και της απογευματινής ζώνης – ήδη την πρωτομαγιά, χωρίς την συνηθισμένη σύνδεση, καταμετρήθηκαν 35 διαφημιστικές προβολές.

75 περίπου διαφημιστικά μηνύματα μεταδόθηκαν στις μεταμεσονύχτιες προβολές (με καζίνα, τουρκικά έπιπλα και ελάχιστες «εκπλήξεις» όπως η Heineken) ενώ οι υπόλοιπες 150 περίπου, στις βραδινές προβολές αυξημένης ακροαματικότητας.

Στον πίνακα που παρατίθεται παρακάτω καταγράφονται οι διαφημιστικές παρουσίες των βραδινών εκπομπών την εβδομάδα 27 Απριλίου – 1 Μαΐου 2020 κατά κατηγορία, με όσους συμπλήρωσαν έξη διαφημιστικές παρουσίες μέσα στην ίδια εβδομάδα να χαρακτηρίζονται Χρυσοί Χορηγοί.

Σε μια εποχή που η ισλαμιστική εξουσία του Ρ. Τ. Ερντογάν εξαπολύει καθημερινά ένα ύπουλο, προκλητικό και εξαιρετικά επικίνδυνο υβριδικό πόλεμο εναντίον της Ελλάδος -με τελευταία τους πρωτομαγιάτικους πυροβολισμούς και την απόπειρα διείσδυσης στον Έβρο καθώς και τις πρόβες απόβασης των ισλαμιστών σε ελληνικό νησί- εμείς αμέριμνοι παρακολουθούμε το άκακο αρνάκι που μας παρουσιάζουν οι επιδοτούμενες τουρκοσειρές της Ελληνικής τηλεόρασης, κρύβοντας με επιμέλεια τον δολοφονικό λύκο που κρύβεται με πολύ μεγάλη προσοχή πίσω από αυτές.

Καλούμε τις Ελληνικές εταιρίες που πραγματοποιούν διαφημιστικές δαπάνες στις τουρκικές σειρές των καναλιών STAR και ΣΚΑΙ, υποστηρίζοντας άθελά τους, αλλά στην πράξη την επικίνδυνη προπαγάνδα των ισλαμιστών της Τουρκίας μέσα στην Ελλάδα,  να ευαισθητοποιηθούν επιτέλους, κατευθύνοντας τα πολύτιμα χρήματα της διαφήμισης τους σε άλλες εκπομπές, ανάλογης “ανταποδοτικότητας”.

Το αίσχος της Ερντογανικής προπαγάνδας στην Ελληνική κοινωνία μέσα από την προβολή επιδοτούμενων τουρκοσειρών – «βιτρίνας» εδώ και δεκαπέντε ολόκληρα χρόνια, πρέπει να σταματήσει.

Και θα σταματήσει μόνο όταν οι Ελληνικές εταιρίες αποφασίσουν να διαφημίσουν πραγματικά τα προϊόντα, τις υπηρεσίες ή τα έντυπα τους, και όχι να τα δυσφημίσουν –έστω και άθελά τους– μέσα από τις επιδοτούμενες τουρκικές σειρές της ελληνικής τηλεόρασης!


Σχετικά:

1)   Επιστολή του ΙΗΑ προς το Εθνικό Συμβούλιο Ραδιοτηλεόρασης, 28 Απριλίου 2020


2)   Γιατί πρέπει να κατέβουν οι τουρκοσειρές από την Ελληνική τηλεόραση, 27 Απριλίου 2020


3)   Οι χρηματοδότες των τουρκοσειρών – Ανακοίνωση ΙΗΑ – 23 Απριλίου 2020

 


ΠΟΙΕΣ ΕΤΑΙΡΙΕΣ ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΟΥΝ ΤΙΣ ΤΟΥΡΚΟΣΕΙΡΕΣ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ




Οι τουρκοσειρές αποτελούν εδώ και δέκα πέντε ολόκληρα χρόνια το μυστικό όπλο προπαγάνδρας και ένα ακόμα είδος υβριδικού πολέμου του Ρ. T. Ερντογάν και των ισλαμιστών της Τουρκίας.
Και όμως. Υπάρχουν ακόμα πολλές Ελληνικές επιχειρήσεις που χρηματοδοτούν με διαφημιστικά κονδύλια τις τουρκοσειρές στην Ελλάδα!
Διαβάστε προσεκτικά ποιες εταιρίες / προϊόντα χρηματοδότησαν με τα χρήματα των πελατών τους την προβολή τουρκοσειρών στην ελληνική τηλεόραση την Δευτέρα 27 Απριλίου 2020 και …. Δοξάστε τις!

LIDL (ΑΛΥΣΙΔΑ SUPER MARKET – ΔΥΟ ΔΙΑΦΗΜΙΣΕΙΣ ΣΕ ΜΙΑ ΕΚΠΟΜΠΗ)
WIND ΤΗΛΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΕΣ
ΚΩΤΣΟΒΟΛΟΣ (Ηλεκτρικά είδη)
BEPANTHOL (Κρέμα δέρματος)
MOLLERS (Μουρουνέλαιο)
ΕΘΝΙΚΗ ΤΡΑΠΕΖΑ της ΕΛΛΑΔΟΣ
PORTOKALIDIS ISTIKBAL (Τουρκικά στρώματα & έπιπλα)
ΠΛΑΙΣΙΟ Computers A.E.B.E
PANADOL COLD & FLU της GLAXOSMITHKLINE CH Ελλάς ΑΕ
VOLTAROL της GLAXOSMITHKLINE CH Ελλάς ΑΕ
PHYSIOMER ΡΙΝΙΚΟ σπρέι
LAVAZZA ΚΑΦΕΣ ESPRESSO – FREDDO
BOX -FOOD FOR YOUR MOOD (Διανομή φαγητού)
DIMELLO (Καφέδες) / KAFEA TERRA AEBE
ALUMIL (Συστήματα Αλουμινίου)
INSURANCE MARKET ΑΣΦΑΛΕΙΕΣ
PΑΔ. ΣΤΑΘΜΟΣ HIT 88.9
SIMECO της PFIZER (Για δυσπεπτικά ενοχλήματα όπως καούρες κ.α)
ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΡΚΕΤ ΓΑΛΑΞΙΑΣ
ΗΡΩΝ ΘΕΡΜΟΗΛΕΚΤΡΙΚΗ ΑΕ (Ενέργεια)
KINDER JOY (Σειρά παγωτών ειδικά σχεδιασμένη για παιδιά)
ABOCA Neo Bianacid (Γαστρική οξύτητα και παλινδρόμηση)
ΖΑΓΟΡΙ ΦΥΣΙΚΟ ΜΕΤΑΛΛΙΚΟ ΝΕΡΟ / ΧΗΤΟΣ ΑΒΕΕ
CRETA FARMS
ALPHA ΤΡΑΠΕΖΑ
FELIX Sensations Jellies – Τροφές για γάτες
MY MARKET AΛΥΣΙΔΑ ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΡΚΕΤ
ION AE
Σημείωση: Δεν περιλαμβάνονται οι διαφημίσεις της τουρκοσειράς του ΣΤΑΡ που προβλήθηκαν πριν και μετά την σύνδεση για τις δηλώσεις του εκπρόσωπου του υπουργείου Υγείας, καθηγητή Λοιμωξιολογίας Σωτήρη Τσιόδρα.
πηγή: INTERNATIONAL HELLENIC ASSOCIATION

 

 

 

 

 

INTERNATIONAL HELLENIC ASSOCIATION

Claymont, Delaware 19703, U.S.A


http://www.professors-PhDs.com
E-mail: IHAHellas@gmail.com

28 Απριλίου, 2020  

Προς:  


Εθνικό Συμβούλιο Ραδιοτηλεόρασης
Αμερικής 5, 10564 Αθήνα
E-mail: complaint@esr.gr


Κοινοποίηση:


– Πρόεδρο της Ελληνικής Δημοκρατίας
– Πρωθυπουργό της Ελλάδος
– Υπουργό Εθνικής Άμυνας
– Αρχηγούς Στρατού, Ξηράς, Ναυτικού, Αεροπορίας
– Αρχηγούς Πολιτικών ΚΟΜΜΑΤΩΝ
– Προέδρους και μέλη του Κοινοβουλίου
– Ευρωβουλευτές
– ΜΜΕ Ελλάδος

Σύμφωνα με το Άρθρο 101Α παρ. 2 του Συντάγματος που καθορίζει το νομικό πλαίσιο λειτουργίας του Εθνικού Συμβουλίου Ραδιοτηλεόρασης (ΕΣΡ), το ΕΣΡ έχει ελεγκτικές αρμοδιότητες ως προς το περιεχόμενο των ραδιοφωνικών και τηλεοπτικών εκπομπών. Συγχρόνως, εξασκείται έλεγχος του ΕΣΡ από το κράτος, και αυτό έχει ως σκοπό : «την αντικειμενική και με ίσους όρους μετάδοση  πληροφοριών και ειδήσεων, καθώς και προϊόντων του λόγου και της τέχνης, την εξασφάλιση της ποιοτικής στάθμης των προγραμμάτων που επιβάλλει η κοινωνική αποστολή της ραδιοφωνίας και της τηλεόρασης και η πολιτιστική ανάπτυξη της Χώρας, καθώς και το σεβασμό της αξίας του ανθρώπου και την προστασία της παιδικής ηλικίας και της νεότητας».
Όταν λοιπόν καθορίζεται και από το Σύνταγμα το αυτονόητο, ότι η Ραδιοτηλεόραση έχει μια κοινωνική αποστολή και ότι ένας από τους σκοπούς της είναι να συμβάλλει στην πολιτιστική ανάπτυξη της χώρας, είναι απαράδεκτο να επιτρέπεται σε τηλεοπτικά κανάλια όπως του Σκάι και του Σταρ να μεταδίδουν τούρκικες σειρές. Την ώρα που η τουρκική επιθετικότητα εκδηλώνεται απέναντι στην Ελλάδα με τις πιο ύπουλες μορφές υβριδικού πολέμου, την ώρα που μια εξτρεμιστική Τουρκία εξευτελίζει καθημερινά κάθε έννοια θαλασσίων και εναέριων συνόρων της χώρας μας, την ώρα που όλοι σχεδόν οι υψηλόβαθμοι αξιωματούχοι του τουρκικού καθεστώτος επιδίδονται σε ένα ασταμάτητο λεκτικό bullying εναντίον μας χωρίς αφορμή, την ώρα που ο στρατός μας αγωνίζεται  στον Έβρο να φυλάξει τα σύνορα, οι αεροπόροι αγωνίζονται να απομακρύνουν τα τουρκικά μαχητικά από τον Ελληνικό εναέριο χώρο και το λιμενικό αγωνίζεται να υπερασπιστεί  τα θαλάσσια σύνορα από τις ορδές λαθρομεταναστών που ολοφάνερα πλέον αποστέλλονται σύμφωνα με σχέδιο της Τουρκίας, την ώρα που η Τουρκία εισβάλλει σαν σύγχρονος πειρατής στην Κυπριακή ΑΟΖ, την Συρία και την Λιβύη, εμείς, σαν Έλληνες, τι μήνυμα δίνουμε όταν αγοράζουμε και προβάλλουμε τουρκικές σειρές στην Ελληνική τηλεόραση; Ότι δεν έχουμε κανένα πρόβλημα με την εχθρική στάση της τουρκικής κυβέρνησης (καλόν είναι να διαχωρίζουμε «τουρκική κυβέρνηση» από «Τουρκία» —που περιλαμβάνει και τον λαό— διότι πιστεύουμε πως είναι πολλοί οι Τούρκοι με φιλικά αισθήματα προς του Έλληνες και πως αυτό είναι αμοιβαίο); Ότι για το κέρδος πουλάμε την πατρίδα; Ότι προτιμούμε να υποστηρίζουμε κι εμείς —μαζί με την τούρκικη κυβέρνηση— τους Τούρκους παραγωγούς, αδικώντας τους Έλληνες παραγωγούς και ηθοποιούς, οι οποίοι δεν έχουν αντίστοιχη κρατική επιχορήγηση; Ότι μετά χαράς δεχόμαστε τον πολιτιστικό εκτουρκισμό? 
Το σύστημα των τουρκοσειρών σαν μέσο πολιτιστικού εκτουρκισμού αποφασίστηκε από τους ισλαμιστές της Τουρκίας από το έτος 2004. Kάθε ανεξάρτητος Τούρκος παραγωγός που έκανε «εξαγωγή» τουρκοσειρών σε προκαθορισμένες χώρες-στόχους εισέπραττε από το τουρκικό κράτος γενναία επιχορήγηση, με ένα και μοναδικό όρο: Η σειρά να μεταδιδόταν στην τουρκική γλώσσα χωρίς μεταγλωττισμό. Με τον τρόπο αυτό η τουρκική βιομηχανία παραγωγής τηλεοπτικών ταινιών αναπτύχτηκε μετατρέποντας σταδιακά την Τουρκία σε Hollywood της Μέσης Ανατολής. Οι «εξαγωγές» τουρκοσειρών γινόταν πάντοτε σε φτηνές τιμές, σχεδόν δωρεάν. Έτσι, από το 2005 άρχισε η προβολή τουρκικών σήριαλ σε χώρες-στόχους όπως Ελλάδα, Βουλγαρία, Αλβανία, Σερβία, Κροατία, χώρες Μ. Ανατολής, Αραβικές χώρες, Αφρική και έφτασε να εξάγεται σε 75 χώρες του κόσμου. Σταδιακά οι τουρκοσειρές άρχισαν να απαγορεύονται από δίκτυα όπως το MBC (το μεγαλύτερο Αραβικό δίκτυο της Μέσης Ανατολής) και χώρες όπως η Αίγυπτος, η Σ. Αραβία, τα Σκόπια κ.ά., σαν έμπρακτη αντίδραση στις τουρκικές πολιτικές επεκτατισμού και ανασύστασης της νέο-Οθωμανικής αυτοκρατορίας, και απόρριψη του Δούρειου Ίππου της τούρκικης προπαγάνδας. Εμείς όμως; Κανένα πρόβλημα;
Με τα τουρκικά σήριαλ που προβάλλουν τα ελληνικά κανάλια, ο Ερντογάν εφαρμόζει, εκτός από τα ανοιχτά επεκτατικά του σχέδια, και την άλωση της συνείδησης των Ελλήνων πολιτών, μέσα από τον ψυχολογικό πόλεμο της ήπιας ισχύος. Η ήπια ισχύς (Soft Power) ως γνωστόν, σε αντίθεση με την σκληρή ισχύ (Hard Power), είναι η ικανότητα εκπομπών κάποιου κέντρου ψυχολογικού πολέμου, στην προκείμενη περίπτωση της Τουρκίας, να ελκύει και να πείθει τους αποδέκτες, ώστε να  δημιουργήσουν συμπάθεια και έλξη, συνειδητή ή υποσυνείδητη ταύτιση με τους σκοπούς του κέντρου αυτού, με τελικό στόχο την συναίνεση και συμπόρευση. Αυτή η ήπια ισχύς ανήκει βασικά στα πλαίσια της τέχνης του πολέμου, ως μια σημαντική και αποφασιστική μορφή του, για την υποταγή χωρίς αντίσταση του αντιπάλου, στην προκείμενη περίπτωση των Ελλήνων. Όσο αποτελεσματική είναι η σκληρή ισχύς, που συνίσταται στην επιθετική και επεκτατική ενέργεια του εχθρού με στρατιωτικά μέσα, άλλο τόσο αποτελεσματική είναι η ήπια ισχύς και μάλιστα είναι και πιο επικίνδυνη, γιατί προετοιμάζει το ψυχολογικό έδαφος για την σκληρή ισχύ. 
Είναι ενδιαφέρον ότι όταν κάποιες Ελληνίδες κυρίες ερωτήθηκαν γιατί παρακολουθούν τούρκικες σειρές, αυτές απάντησαν πως σε αντίθεση με τις ελληνικές, οι τούρκικες έχουν ήθος. Ο «Σουλεϊμάν» που σάρωσε τις ακροαματικότητες είχε μήπως ήθος; Ας λάβουμε πάντως υπ’ όψιν ότι για να επιδοτήσει μια σειρά η κυβέρνηση της Τουρκίας, απαραίτητες και επιβαλλόμενες προϋποθέσεις είναι η παρουσίαση του οικογενειακού θεσμού σαν κάτι ιερό και απαλλαγμένο από συζυγικές απάτες, η απαγόρευση χρήσης τσιγάρου και κατανάλωσης αλκοολούχων ποτών, η παρουσία της τούρκικης σημαίας όπου επιτρέπει το σενάριο, με λίγα λόγια μία ιδανική εικόνα που σίγουρα δεν έχει σχέση με την πραγματικότητα. Δυστυχώς η τουρκική πολιτιστική διείσδυση γίνεται με φροντισμένες παραγωγές, πουλώντας ήθος, αισθήματα, επιστημοσύνη και σωστή οργάνωση (κοριτσάκια που ψάχνουν την μητέρα τους, γιατροί που θεραπεύουν άρρωστους, πλούσιοι που ερωτεύονται πτωχές κ.ο.κ.) γι΄ αυτό και οι ανυποψίαστοι τηλεθεατές «ξεχνούν» το επικίνδυνο θηρίο των ΠΑΝΤΟΥΡΚΙΣΤΩΝ που βρίσκεται δίπλα μας και παρακολουθούν αμέριμνοι την καλαίσθητη  βιτρίνα που μας προσφέρει  η τουρκική προπαγάνδα. Ωστόσο, είναι δυστυχώς αλήθεια πως στα περισσότερα ελληνικά προγράμματα υπάρχει έλλειψη ήθους, σοβαρότητας και προβληματισμού για ανθρώπινα και κοινωνικά προβλήματα, ενώ εκπέμπεται ένα πνεύμα ευδαιμονισμού, ατομικισμού και αυταρέσκειας. Το ελληνικό κράτος και το ΕΣΡ οφείλει να επέμβει ώστε η ραδιοτηλεόραση να έχει πράγματι μια κοινωνική αποστολή που να περιλαμβάνει την πολιτιστική ανάπτυξη της χώρας με ποιοτικά προγράμματα, όπως ορίζει το Σύνταγμα.
Αναμένουμε την άμεση παύση προβολής κάθε τουρκοσειράς, τώρα και στο μέλλον, μέχρι να έρθει εκείνη η πολυπόθητη ημέρα που η Τουρκία θα γίνει ένας ειρηνικός και φιλικός γείτονας.




ΖΗΝΩΝ  ΠΑΠΑΖΑΧΟΣ



   Υ.Γ.



Ο πολιτιστικός ιμπεριαλισμός της Τουρκίας.

 

Οι ήρωες των διεθνών τηλεοπτικών σήριαλ που παράγονται στην Κωνσταντινούπολη -γνωστά ως dizi -συμβάλλουν στην παγκόσμια «ήπια δύναμη» της Άγκυρας σήμερα μέσω της τουρκικής pop κουλτούρας.

του Λεωνίδα Χ. Αποσκίτη*

Ο περίπλοκος χαρακτήρας της γεωπολιτικής και της διπλωματίας του 21ου αιώνα είναι πλέον ένα αδιαμφισβήτητο γεγονός. Όλο και περισσότεροι αναλυτές και θινκ τανκ επισημαίνουν τις δυσχέρειες και τους κινδύνους που προκύπτουν συνεχώς στο δύσβατο τοπίο των διεθνών σχέσεων σήμερα. Μέσα σ’ αυτό το πλαίσιο, η χώρα μας χρειάζεται να επαναπροσδιορίσει την εξωτερική της πολιτική και, πάνω απ’ όλα, την επικοινωνιακή της εκστρατεία, όπως το έχουμε επισημάνει επανειλημμένα.
Απέναντί μας έχουμε μια Τουρκία ιδιαίτερα επικίνδυνη, που διεκδικεί ελληνική γη και θάλασσα, που ήδη κατέχει παράνομα κυπριακό έδαφος και έχει «γκριζάρει» μεγάλο μέρος του ανατολικού Αιγαίου.
Η «σύμμαχος» γειτονική χώρα γνωρίζει πολύ καλά, πέρα από την χρήση της βίας, των εξανδραποδισμών και των εκβιασμών, την αξία αυτού που στις διεθνείς σχέσεις αποκαλείται σήμερα softpower, «ήπια ισχύς». Σύμφωνα με τον πολιτικό επιστήμονα Joseph Nye, ο οποίος επινόησε τον όρο στα τέλη της δεκαετίας του 1980, πρόκειται για «την μορφή εξουσίας που πείθει τους άλλους να επιθυμούν αυτό που επιθυμείς, αντί να τους εξαναγκάζει. Πρόκειται κατά βάση για έναν έμμεσο τρόπο προβολής ισχύος».
Η πρακτική αυτή, με την προβολή της ανωτερότητας του πολιτισμού, του τρόπου ζωής και του «αδιάφθορου» πολιτικού ήθους, ήταν ένας από τους στυλοβάτες της αμερικανικής ηγεμονίας -μαζί με τα αεροπλανοφόρα- μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο μέχρι προσφάτως.
Σήμερα, που η αμερικανική υπερδύναμη παρουσιάζει σημεία κόπωσης και παρακμής, η Άγκυρα είναι η πρώτη στην περιοχή που τόχει καταλάβει αυτό και κάνει ό,τι μπορεί για να το εκμεταλλευτεί.
Οι Αμερικανοί δεν είναι πλέον οι μόνοι παγκόσμιοι ηγέτες, ούτε η μαζική κουλτούρα του χάμπουργκερ και της cocacola είναι η μαζική κουλτούρα του κόσμου όπως άλλοτε. Η παγκόσμια «ήπια δύναμη» που ενσαρκώνει η pop κουλτούρα αναβλύζει και από άλλα μέρη εκτός Χόλλυγουντ, όπως το Πεκίνο (Κίνα), η Βομβάη (Ινδία), η Σεούλ (Βόρεια Κορέα) και, βέβαια, η Κωνσταντινούπολη στην Τουρκία.
Αυτό που πρέπει σοβαρά να μας απασχολεί είναι ότι η Τουρκία, πέρα από «ταραξίας» της περιοχής, όπως την παρουσιάζουν τα ελληνικά πρωτοσέλιδα και οι δηλώσεις της παραλυμένης διπλωματίας μας, είναι μια χώρα με μεγάλη δυναμική λόγω της νεαρής και πολλών καταγωγών δημογραφίας της. Μια σύνθετη χώρα με μεγάλη οικονομική ανάπτυξη «που σφύζει από δημιουργικότητα, αναπλάθεται ολόκληρη με ρυθμούς πυρετώδεις τεχνολογικού και οργανωτικού εκσυγχρονισμού», όπως επισημαίνει ο καθηγητής Χρήστος Γιανναράς (Καθημερινή, 15/9/2019).
Η εικόνα που δίνουν σήμερα οι Τούρκοι στους εκατομμύρια επισκέπτες τους είναι ενός λαού περήφανου γι’ αυτό που είναι και έχουν προσλάβει τη Δύση και τα «φώτα» της με τον δικό τους τρόπο, χωρίς τον μηδενισμό της και τον αμοραλισμό που την διακρίνει, λέει ο Γιανναράς.
Εν αντιθέσει μ’ εμάς τους Έλληνες, που προσπαθούμε με το ζόρι να γίνουμε κάτι άλλο από αυτό που είμαστε, «Ευρωπαίοι», βυθισμένοι στο κιτσαριό και τον εθνομηδενισμό.
Η λαϊκή κουλτούρα των dizi
Από το Μπουένος Άϋρες μέχρι την Τζακάρτα και από την Μαδρίτη μέχρι την Μόσχα, όλοι αναφέρονται στο είδος των διεθνών τηλεοπτικών σήριαλ που παράγονται στην Πόλη, γνωστά ως dizi, και είναι πολύ δημοφιλή.
Η ερμηνεία του είδους του τουρκικού dizi γίνεται πολλές φορές ως «τουρκική σαπουνόπερα», «τουρκικό δράμα», ή «τουρκική τηλενουβέλα», αλλά είναι κάτι πέρα κι απ’ αυτά. Το είδος του dizi ξεχωρίζει από την σαπουνόπερα ή την τηλενουβέλα, όπως θα δούμε παρακάτω.
Για το ζήτημα αυτό και την αλλαγή των διεθνών στερεοτύπων μάς ενημερώνει η Fatima Bhutto (Φατίμα Μπούτο), συγγραφέας του βιβλίου NewKings of the World (Οι Νέοι Βασιλιάδες του Κόσμου), που εκδόθηκε τον Οκτώβριο του 2018 από το ColumbiaGlobal Reports. Η συγγραφέας τονίζει ότι «στην λαϊκή κουλτούρα, όπως και στην πολιτική, ζούμε πλέον σε έναν πολυπολικό κόσμο»… Η Φατίμα Μπούτο είναι η κόρη του δολοφονηθέντος αδελφού της πρώην πρωθυπουργού του Πακιστάν Μπεναζίρ Μπούτο. Γεννήθηκε στο Αφγανιστάν και μεγάλωσε στη Συρία και στο Καράτσι του Πακιστάν, αλλά έζησε και σε άλλες πόλεις ακολουθώντας τον εξόριστο πατέρα της. Σπουδαγμένη στην Αμερική και στο Λονδίνο, χαρακτηριστική κόρη της Ασίας από μια μεγάλη πολιτική οικογένεια, η 37χρονη Φατίμα έχει κάνει μια σε βάθος έρευνα για την λαϊκή κουλτούρα στην ασιατική ήπειρο.
Από τα σχετικά αποσπάσματα του βιβλίου της και την αρθρογραφία της στον Guardian (13 Σεπτ. 2019) μας πληροφορεί για το πώς η τουρκική τηλεόραση κατακτά τον κόσμο (HowTurkish TV istakingover the world):
«Χάρη στις διεθνείς πωλήσεις και την παγκόσμια θεαματικότητα, η Τουρκία είναι δεύτερη μετά τις ΗΠΑ στην παγκόσμια διανομή τηλεοπτικών προγραμμάτων -έχοντας τεράστιο κοινό στην Ρωσία, την Κίνα, την Κορέα και την Λατινική Αμερική. Σήμερα, η Χιλή είναι ο μεγαλύτερος καταναλωτής dizi από πλευράς αριθμού πωλήσεων προγραμμάτων, ενώ το Μεξικό, και μετά η Αργεντινή, πληρώνουν τα περισσότερα για να τα αγοράσουν.
Τα dizi έχουν εντυπωσιακή μυθιστορηματική πλοκή, με κάθε επεισόδιο να διαρκεί τουλάχιστον δύο ώρες, ή και περισσότερο. Ο διαφημιστικός χρόνος είναι φθηνός στην Τουρκία και η κρατική υπηρεσία παρακολούθησης των εκπομπών υπολογίζει ότι ανά 20 λεπτά τηλεοπτικού προγράμματος προβάλλονται 7 λεπτά διαφημίσεων. Κάθε dizi έχει την δική του μοναδική μουσική και μπορεί να περιέχει μέχρι και 50 βασικούς χαρακτήρες. Συνήθως γυρίζονται σε τοποθεσίες στην καρδιά της ιστορικής Κωνσταντινούπολης, χρησιμοποιώντας στούντιο μόνο όταν κάτι τέτοιο είναι υποχρεωτικό.
Τα σενάρια των dizi, τα οποία έχουν καλύψει τα πάντα, από πολέμους συμμοριών μέχρι ραδιουργίες συζύγων του Σουλτάνου, είναι ένα μείγμα «Ντίκενς και Αδελφών Μπροντέ», όπως λέει ο Eset, νεαρός Κωνσταντινουπολίτης σεναριογράφος και παραγωγός ταινιών.
Σε ένα πλαίσιο παγκοσμιοποίησης, δηλαδή, όπου έχει ανοίξει δραματικά η ψαλίδα ανάμεσα στις ελίτ και τις λαϊκές μάζες, αυτό που παράγει για την τηλεόραση η Τουρκία δεν είναι ένα συνηθισμένο τηλερομάντζο των καλών εποχών αλλά ένα προϊόν που συνδυάζει τον αγώνα της επιβίωσης μέσα σε αντίξοες κοινωνικές συνθήκες με τις συναισθηματικές ιστορίες και την ρομαντική αναπόληση του ένδοξου παρελθόντος.
Η Τουρκία έχει γίνει εξπέρ στο να πουλάει πολλές διαφορετικές εκδοχές της Σταχτοπούτας και τους παρελθόντος της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας σε μια αλληλοσύνδεση διαφορετικών μορφών αφήγησης όπως μουσικής, εικόνας και κειμένου. Ένα από τα πιο επιτυχημένα τουρκικά σήριαλ στο Netflix αντιγράφει την πλοκή γύρω από τα μυστικά τάγματα των βιβλίων και των αντίστοιχων ταινιών του Dan Brown, με πρωταγωνιστή τον Έλληνα Τομ Χανκς… Η αντιπρόεδρος διεθνών παραγωγών του Netflix ανακοίνωσε ότι η ανταπόκριση των φανς απ’ όλο τον κόσμο γι’ αυτή την επική σειρά φαντασίας με τίτλο «Χακάν, ο Προστάτης» είναι τεράστια. Πρωταγωνιστικό ρόλο στο εν λόγω σήριαλ, που προβλήθηκε σε …190 χώρες, παίζει η Κωνσταντινούπολη του Βυζαντίου, των ημερών της Άλωσης, της Οθωμανικής περιόδου των μύθων και των θρύλων για την Αγια Σοφιά. Η πόλη αυτή των 15 εκατομ. κατοίκων, εκεί όπου η Ανατολή συναντάει την Δύση και το παρελθόν το παρόν, έχει γίνει το μεγάλο ατού των τουρκικών τηλεοπτικών σειρών.
Αυτό που θέλουν να δείξουν οι εγκέφαλοι της τουρκικής πολιτιστικής διπλωματίας είναι, ότι αυτό που ήταν στον 20ο αιώνα οι ΗΠΑ -και η εικόνα αυτή πέρναγε από τις παραγωγές του Χόλλυγουντ- ήταν κάποτε η Οθωμανική Αυτοκρατορία, μιλώντας για το στοιχείο της οικειότητας που νοιώθουν πολίτες διαφόρων χωρών με το «τουρκικό πολιτιστικό περιβάλλον». Η Τουρκία, ως «Έθνος Αυτοκρατορίας», μοιράζεται με τις περιοχές της Μέσης Ανατολής, της Βόρειας Αφρικής και τις ανατολικές ευρωπαϊκές περιοχές μια παρόμοια αισθητική μνήμη μαζί με κοινούς κοινωνικούς κώδικες. Οι λατινοαμερικάνικες και ασιατικές χώρες έχουν επίσης πολιτιστικές συγγένειες με τον τουρκικό κόσμο με διαφορετικούς τρόπους. Δεδομένης της μεσογειακής τους κληρονομιάς, οι λατινοαμερικάνικες χώρες απολαμβάνουν τις οικογενειακές σκηνές με παρόμοιο φαγητό ή στερεότυπα συμπεριφοράς ανάλογα με τα δικά τους. Για τους Ασιάτες τηλεθεατές, το τουρκικό πολιτιστικό τοπίο προσφέρει επίσης ένα συγγενές αξιακό σύστημα ως προς τους ρόλους των φύλων και των τάξεων, αλλά και μια παρόμοια στάση απέναντι στον δυτικό κόσμο και τις τραυματικές εμπειρίες του «εκσυγχρονισμού» που έχει επιβάλει.
Εν τω μεταξύ, οι εξαγωγές των dizi συνεχίζουν να τονώνουν τις άλλες πλευρές της τουρκικής οικονομίας. Τα dizi έχουν πυροδοτήσει μια τουριστική έκρηξη με δύο διαφορετικούς τρόπους. Κατ’ αρχάς, δείχνοντας τα διάφορα αξιοθέατα της Τουρκίας, έχουν ανεβάσει το ενδιαφέρον για την Κωνσταντινούπολη, τις παραλίες της Μεσογείου και της Μαύρης Θάλασσας, την Καππαδοκία και τις αρχαίες ανατολικές περιοχές όπως η Αντιόχεια και το Μαρντίν (πόλη στην ΝΑ Τουρκία με ιδιαίτερη αραβική αρχιτεκτονική). Δεύτερον, έχουν μεταθέσει τις τουριστικές διαδρομές από τα ιστορικά τζαμιά και τα παλάτια στις τοποθεσίες των γυρισμάτων, όπως μια συγκεκριμένη γειτονιά, ένα ιστορικό μέγαρο ή εστιατόρια που παρουσιάζονται στα dizi.
Όπως λέει χαρακτηριστικά η Φατίμα Μπούτο, τα αμερικανικά σώου, στο τέλος, έλεγαν ουσιαστικά: «God Bless America» (Ο Θεός να ευλογεί την Αμερική). Σήμερα, λοιπόν, God Bless την Τουρκία;
Σύμφωνα με τον IzzetPinto, ιδρυτή της Global Agency με έδρα την Κων/πολη, εταιρεία που αυτοπροσδιορίζεται ως ο «μεγαλύτερος παγκοσμίως διανομέας περιεχομένου της ανεξάρτητης τηλεόρασης σε διάφορες χώρες», η ανοδική πορεία των dizi ξεκίνησε με το Binbir Gece (1001 Νύχτες) το 2006. Την εποχή εκείνη, ένα άλλο τουρκικό πρόγραμμα, το Gümüs (Ασήμι), ήταν ήδη μεγάλη επιτυχία στην Μέση Ανατολή, αλλά το 1001 Νύχτες ήταν αυτό που έγινε πραγματική παγκόσμια επιτυχία. Όπου πουλήθηκε -σε 80 χώρες σχεδόν- έσπασε όλους τους δείκτες.
Στην σειρά πρωταγωνιστούσε ένας γαλανομάτης Τούρκος, ο Halit Ergenç, που θα διέπρεπε στην συνέχεια στον κεντρικό ρόλο της σειράς Σουλεϊμάν ο Μεγαλοπρεπής. Βασισμένη στην ζωή του 10ου Σουλτάνου της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας, η ομώνυμη σειρά διηγείτο την ιστορία του έρωτα του Σουλτάνου με μια οδαλίσκη ονόματι Χιουρέμ, την οποία και παντρεύτηκε. Μια γενικά άγνωστη ιστορική προσωπικότητα, η Χιουρέμ ήταν Ορθόδοξη Χριστιανή, κόρη Ορθοδόξου ιερέα από το Λβοβ της σημερινής Ουκρανίας, η οποία, μετά από κάποια επιδρομή των Τατάρων, βρέθηκε στα σκλαβοπάζαρα της Κωνσταντινούπολης. Εκεί την αγόρασε ο Μεγάλος Βεζύρης Ιμπραήμ, την πρόσφερε στην Βαλιδέ Σουλτάνα (Βασιλομήτορα) και βρέθηκε στο χαρέμι του παλατιού του Σουλτάνου Σουλεϊμάν (1520-1566). Η κατά κόσμον Αλεξάνδρα Λισόφσκα, η Ρωξελάνη, έγινε μουσουλμάνα και πήρε το όνομα Χιουρέμ που σημαίνει «αυτή που κάνει τον άλλο χαρούμενο», η «προσηνής».
Όταν την πρωτοείδε ο Σουλεϊμάν, επιστρέφοντας από την εκστρατεία στο Βελιγράδι, μαγνητίστηκε από το έντονο βλέμμα της και τα υπέροχα ξανθά μαλλιά της. Η θυελλώδης ερωτική σχέση τους κατέληξε στον γάμο, ανατρέποντας μια παράδοση αιώνων, και η Χιουρέμ έγινε θρύλος σε Ανατολή και Δύση γιατί οι λαοί χαίρονταν να βλέπουν την πρώην σκλάβα να κυβερνά την αυτοκρατορία δίπλα σ’ έναν μεγάλο πολέμαρχο.
Την πρώτη φορά που προβλήθηκε στην Τουρκία, το 2011, ο Σουλεϊμάν ο Μεγαλοπρεπής κέρδισε το 1/3 του τηλεοπτικού κοινού της χώρας. Ο ξένος τύπος τον αποκάλεσε «Sex and the City της Οθωμανικής Εποχής» και τον συνέκρινε με ένα πραγματικό Game of Thrones. Το σήριαλ διέθετε πολλούς ιστορικούς συμβούλους και μια ομάδα παραγωγής 130 ατόμων, εκ των οποίων τα 25 ασχολήθηκαν αποκλειστικά με τα κοστούμια.
Ο Σουλεϊμάν ο Μεγαλοπρεπής ήταν τόσο δημοφιλής στην Μέση Ανατολή, που ο αριθμός των τουριστών από τις Αραβικές χώρες στην Κωνσταντινούπολη εκτοξεύθηκε στα ύψη. Μάλιστα, σε αντάλλαγμα, το τουρκικό υπουργείο κουλτούρας και τουρισμού έφθασε να καταργήσει το τέλος τηλεοπτικής προβολής σε ορισμένες αραβικές χώρες. Η Global Agency εκτιμά ότι, ακόμα και χωρίς να υπολογισθούν οι πιο πρόσφατοι αγοραστές της στην Λατινική Αμερική, τον Σουλεϊμάν τον Μεγαλοπρεπή τον έχουν δει πάνω από 500 εκατομ. άτομα παγκοσμίως. Ήταν το πρώτο dizi που αγοράστηκε από την Ιαπωνία. Από το 2002, σχεδόν 150 τουρκικά dizi έχουν πουληθεί σε πάνω από 100 χώρες, μεταξύ των οποίων η Αλγερία, το Μαρόκο και η Βουλγαρία. Ο Σουλεϊμάν ο Μεγαλοπρεπής ήταν ο πρώτος που άνοιξε τον δρόμο για τα σήριαλ που ακολούθησαν.
Στα βήματα της pop-κουλτούρας
Η διεθνής επιτυχία τέτοιων dizi είναι απλώς ένα σημάδι του τρόπου που νέες μορφές κουλτούρας από την Ανατολή -από το ινδικό Bollywood μέχρι το K-pop (Koreanpop)- εκτοπίζουν την κυριαρχία της αμερικανικής ποπ κουλτούρας στον 21ο αιώνα. Ο Ergenç αισθάνεται ότι η φρενήρης επιτυχία των dizi οφείλεται εν μέρει στο γεγονός ότι η αμερικανική τηλεόραση είναι διασκεδαστική, αλλά δεν προκαλεί συγκίνηση. Σήμερα, τα αμερικανικά σώου δεν παρουσιάζουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον και δεν απηχούν την πραγματικότητα.
Τα dizi που έσπασαν τα ταμεία παγκοσμίως βασιζόντουσαν σε ιστορίες που αντιπαρέβαλαν τις παραδοσιακές αρχές και αξίες στην συναισθηματική και πνευματική διαφθορά του σύγχρονου κόσμου. Το σήριαλ Φατμαγκιούλ (στα τουρκικά Fatmagül’ünSuçuΝe? – Ποιο Είναι το Λάθος της Φατμαγκιούλ;) επικεντρώνεται στον ομαδικό βιασμό μιας νεαρής γυναίκας, της Φατμαγκιούλ, και το αγώνα της για δικαιοσύνη. Ήταν τεράστια επιτυχία στην Αργεντινή, ενώ στην Ισπανία έφθανε το ένα εκατομ. θεατές σε κάθε επεισόδιο. Η Φατμαγκιούλ σύντομα θα γίνει τηλεσειρά(διασκευή) για την ισπανική τηλεόραση, με καθημερινά ημίωρα επεισόδια στην απογευματινή ζώνη.
Το Söz (Ο Όρκος) είναι ένα στρατιωτικό dizi-μια νέα υποκατηγορία που σαρώνει την Τουρκία. Παρ’ όλο που είναι πολύ νωρίς να αντιληφθεί κανείς τι αίσθηση μπορεί να κάνει παγκοσμίως, το Söz έχει ήδη δεχθεί αιτήματα για διασκευές από μακρινές αγορές, όπως το Μεξικό. Η εταιρεία TimsProductions, που είναι παραγωγός του Sözκαι του Σουλεϊμάν του Μεγαλοπρεπούς, είχε πάντα, όπως λένε, διεθνές προφίλ.
Και τα πέντε μεγαλύτερα κανάλια της Τουρκίας προβάλλουν ένα από αυτά τα σήριαλ-ύμνους στους στρατιώτες, σημειώνει ο Eset, και όλα τα προγράμματα «συμβαδίζουν με το πνεύμα της εποχής». Οι «κακοί» είναι είτε «εσωτερικοί εχθροί» (όπως οι δαιμονοποιημένοι Κούρδοι) ή ξένοι παλιάνθρωποι. Το Söz διαδραματίζεται σε μια Τουρκία περικυκλωμένη από βία και απειλές για την ύπαρξή της. Στρατιώτες βρίσκονται παντού, περνώντας μέσα από τα ερείπια των βομβιστών αυτοκτονίας σε εμπορικά κέντρα και κυνηγώντας τρομοκράτες που απαγάγουν έγκυες γυναίκες.
Όποιοι κι αν είναι οι τρομοκράτες, το Söz έχει μεγάλη επιτυχία. «Είναι το πρώτο τουρκικό σήριαλ που έχει ξεπεράσει το ένα εκατομμύριο συνδρομητές στο YouTube, σημειώνει με υπερηφάνεια συντελεστής της σειράς.
Τα τουρκικά τηλεοπτικά σήριαλ που έχουν πλημμυρίσει τις οθόνες στην Μέση Ανατολή, και όχι μόνο, είναι καταφανώς προσαρμοσμένα στην στρατηγική επικοινωνίας του δόγματος του «στρατηγικού βάθους» και την Ευρασιατική πολιτική του καθεστώτος Ερντογάν.
Δύο πιο πρόσφατες παραγωγές για την TRT, την τουρκική κρατική τηλεόραση, έχουν την πλήρη υποστήριξη της κυβέρνησης, αν όχι την καθοδήγησή της. Το πρώτο, Diriliş: Ertuğrul (Ανάσταση: Ερτογρούλ), ξεκινά με την έναρξη της περιόδου της Οθωμανικής δόξας, με τον ErtuğrulGhazi (Ερτογρούλ Γαζή), τον πατέρα του Σουλτάνου Οζμάν, ιδρυτή της αυτοκρατορίας. Η «γραμμή» του dizi αυτού είναι «Η αφύπνιση ενός έθνους» και για πέντε περιόδους οι θεατές παρακολουθούν τον Ερτογρούλ να πολεμά Σταυροφόρους, Μογγόλους, Βυζαντινούς και άλλους. Πρόκειται για την πιο δημοφιλή σειρά που προβλήθηκε στην κρατική τηλεόραση της Τουρκίας.
Μια άλλη σειρά, ο Payitaht Abdülhamid (Ο Τελευταίος Αυτοκράτορας), ενισχύει την οθωμανική εμμονή: βασίζεται στον τελευταίο ισχυρό Οθωμανό Σουλτάνο, τον Αμπντούλ Χαμίντ Β΄. Προβλήθηκε για πρώτη φορά το 2017, σημειώνοντας μεγάλο αριθμό τηλεθέασης. Κάθε Παρασκευή, ο ένας στους δέκα τηλεθεατές καθηλωνόταν, καθώς ο Σουλτάνος απέτρεπε εξεγέρσεις από τους Νεότουρκους (που τελικά θα τον εκθρόνιζαν) και τις μηχανορραφίες των ευρωπαϊκών δυνάμεων. Τόσο οι υποστηρικτές, όσο και οι επικριτές του dizi συμφωνούσαν ότι ο τρόπος που παρουσιαζόταν ο Σουλτάνος παρέπεμπε απευθείας στον Τούρκο πρόεδρο Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν…
Η περιοχή της Μέσης Ανατολής και της Βόρειας Αφρικής θεωρείτο η μεγαλύτερη διεθνής αγορά κατανάλωσης των dizi. Ο Σουλεϊμάν ο Μεγαλοπρεπής διαφημίστηκε μαζί με το Game of Thrones, ενώ από τον EceYörenç -σεναριογράφο της Φατμαγκιούλ- ζήτησε η Σαουδική Αραβία να γράψει τηλεοπτικές σειρές για τα τοπικά κανάλια της, την ώρα που κυκλοφορούσαν φήμες για πρίγκιπες και πολιτικούς που αναζητούσαν πλοκές και σενάρια κατά τις επίσημες επισκέψεις τους στην Τουρκία.
Μέχρι το 2023, η τουρκική κυβέρνηση ελπίζει τα dizi να αποφέρουν 1 δισεκατομ. δολλάρια από τις εξαγωγές τους. Στο γυάλινο γραφείο του στην Κων/πολη, ο IzzetPinto, ιδρυτής της εταιρείας διανομήςdiziGlobal Agency, λέει ότι πιο ρεαλιστικό είναι το ποσό των 500 εκατομ. δολλαρίων, αλλά προβλέπει ότι τα δικαιώματα από τις διασκευές, η επέκταση στην Λατινική Αμερική και το άνοιγμα της Δυτικής Ευρώπης -κυρίως Ιταλίας και Ισπανίας- θα βοηθήσουν σημαντικά στο να ισοφαρισθεί το ποσόν.
Εν κατακλείδι, αυτό που ισχύει είναι ότι είναι αδύνατον να διαχωρίσεις την τουρκική πολιτική -εσωτερική ή γεωπολιτική- από την ανοδική πορεία και αποδοχή των τουρκικώνdizi. Κι’ αυτό πρέπει να το λάβουμε σοβαρά υπ’ όψιν, αν θέλουμε να έχουμε αποτελεσματική αποτρεπτική πολιτική απέναντι στους τυχοδιωκτισμούς της Τουρκίας στην κρίσιμη δεκαετία (2020-2030) που είναι μπροστά μας. Δυστυχώς έχουμε δραματικά καθυστερήσει στην σωστή πρόσληψη των μηνυμάτων και την διαμόρφωση μιας ανάλογης στρατηγικής.
www.ardin-rixi.gr

 


4 σχόλια :

  1. Παρατηρητήριο Διαφημίσεων Τουρκοσειρών στην Ελληνική TV (4/5/20 – 8/5/20)
    ΤΡΑΠΕΖΕΣ
    ΕUROBANK 2
    ΤΗΛΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΕΣ
    COSMOTE 5
    ΦΑΡΜΑΚΕΥΤΙΚΑ / ΚΑΛΛΥΝΤΙΚΑ / AΠΟΡΡΥΠΑΝΤΙΚΑ
    P & G (Always, Swiffer, Pantene, Fairy, Lenor, Oral-B, Ariel, Old Spice, Fixodent, Herbal Essences Pure) 50
    Χρυσός χορηγός. Όσοι επιθυμούν, μπορούν να εκφράσουν την διαμαρτυρία τους στo τηλέφωνo 210 876 4000 ή στην Γραμμή Καταναλωτή 800 11 23000
    GlaxoSmithKline (Panmigran, Panadol, Voltarol, Paradontax, Corega, Sensodyne) 16
    Χρυσός χορηγός. Όσοι επιθυμούν, μπορούν να εκφράσουν την διαμαρτυρία τους στο Τηλέφωνο 210 – 688 2100
    UNILEVER (Tresemme, Skip, Cajoline, Dove) πλέον 2 μηνύματα Knor 12
    Χρυσός χορηγός. Όσοι επιθυμούν, μπορούν να εκφράσουν την διαμαρτυρία τους στο Τηλέφωνο 210-6304 500 / 600
    HENKEL Schwarzkopf (Palette , Root Retoucher, Persil, Dixan ) 9
    SANOFI-AVENTIS (Maalox, Dulco Soft) 8
    PFEIZER (Centrum) 7
    Reckitt Benckiser Hellas (Calgon, Finish ταμπ Quantum, Schollmed) 7
    InterMed (Luxurious Sun Care) 6
    ABOCA (Neo Bianacid) 5
    GALENICA (Seractil, Aquilea Sueno) 5
    DELOUSIL 5
    ΑΡΜΑ ΦΑΡΜΑ (Physiomer) 5
    WINMEDICA (Valetonina, SiderAL) 4
    UNI-FHARMA (Apotel, Hypno Fix) 4
    BAYER (Pepanthol) 4
    ΒΙΑΝΕΞ (Tonotil) 3
    PHARMATEΑM (Ζιρτέκ) 3
    HEREMCO (Histoplastin) 3
    SPECIAL MEDICINES (Melatonin) 3
    ΣΑΡΑΝΤΗΣ (Lanes) 2
    AIR WICK (Botanica) 2
    ΙΝΠΑ (Nasaleze) 2
    FIXODENT 2
    MYLAN / G. P. Hellas (Duphalac) 2
    SKY Premium Life (King Eros) 2
    Francesco Panese (Pannigram) 1
    JOHNSON & JOHNSON (Listering Total Care) 1
    MENARINI HELLAS (Sustenium Plus) 1
    OMEGA Pharma Hellas (Lactacyd) 1
    BAUSCH + LOMB / Artelac 210 8108 460 info.gr@valeant.com 1
    EVIOL 1
    ISO PLUS (Solgar Lipotropic Factors) 1
    ESTEE LAUDER 1
    ΚΑΦΕΔΕΣ
    LAVAZZA 4
    KAFEA TERRA AEBE (Dimello) 3
    J D E / Jacobs, Bravo 2
    ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΡΚΕΤ
    MY MARKET 6
    MARKET IN 2
    ΑΒ ΒΑΣΙΛΟΠΟΥΛΟΣ 3
    ΕΝΕΡΓΕΙΑ
    VOLTON 6
    SHELL (V Power) 2
    ΗΡΩΝ 1
    ΤΡΟΦΙΜΑ & ΠΟΤΑ
    ΟΠΤΙΜΑ (Kerrygold, Adoro Gouda, Λογάδι) 13
    Χρυσός χορηγός. Όσοι επιθυμούν, μπορούν να εκφράσουν την διαμαρτυρία τους στo τηλέφωνo 21 0289 3400
    BIKOS 7
    CRETA FARMS 7
    TOTTIS-BINGO (Amaretti) 5
    ΓΙΩΤΗΣ 5
    YOLENI’S 5
    ΗΠΕΙΡΟΣ(Αλειφωτή, Κατσικίσιο) 5
    ALPRO 5
    ΚΑΡΑΜΟΛΕΓΚΟΣ 4
    MELINDA (Meli Mouses) 4
    GENERAL MILLS (Nature Valley) 3
    ΜΕΒΓΑΛ 2
    L’ Artigiano 2
    OSKAR 2
    GENERAL MILLS (Hagen Dags) 2
    ΛΑΒΔΑΣ (Zero Ice Blue) 2
    ΔΟΜΟΚΟΣ (Κατίκι Δομοκού) 2
    MONDELEZ-KRAFT (Heinz) 2
    ΔΕΛΤΑ 1
    ELBISCO (Βοσινάκης) 1
    NESTLE (Κορπί) 1
    Barilla Hellas (Misko) 1
    ΣΟΥΡΩΤΗ 1
    ARLA (Lurpac) 1
    LUCIA’S FRARM 1
    ΔΙΑΦΟΡΑ
    ΚΩΤΣΟΒΟΛΟΣ 8
    RENAULT 7
    INERAMERICAN / Anytime 5
    ΠΛΑΙΣΙΟ 5
    ΗΙΤ 88.9 4
    TV 24 4
    TIVI ΣΙΡΙΑΛ 4
    NOVIBET Casino 3
    Stoiximan 3
    ΟΠΑΠ (Τζόκερ) 3
    PRAKTIKER 2
    HONDOS CENTER 2
    ESSITY HELLAS (Zewa) 2
    ΠΡΩΤΟ ΘΕΜΑ 2
    ΙΔΡΥΜΑ ΩΝΑΣΗ 2
    BOX 2
    MEDI JEUNESSE 2
    Maison & Decoration 2
    BETSHOP Casino 2
    Bwin Casino 2
    BETSHOP (V I B Casino) 2
    WINMASTERS Casino 2
    MyConstructor 1
    ENTOS 1
    ΤΗΛΕΡΑΜΑ 1
    NP Ασφαλιστική 210 41 73 300 1
    ΙΕΚ ΔΕΛΤΑ 360 1
    N R G / Motor Oil 1
    TA NEA 1
    ΜΟΥΣΤΑΚΑΣ 1
    ΕΥΡΗΚΑ (Aroxol) 1
    RAVENNA 1
    PURINA (Felix Sensations Jellies) 1
    PUBLIC 1
    TAMARIS 1
    Ζ.Π.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΤΟΥΡΚΟΚΑΝΑΛΑ ΤΟΥ ΕΡΝΤΟΓΑΝ. ΠΑΝΙΣΧΥΡΕΣ ΠΟΛΥΕΘΝΙΚΕΣ – ΣΩΣΙΒΙΟ ΣΤΙΣ ΤΟΥΡΚΟΣΕΙΡΕΣ!

    May 10, 2020 Leonidas Koumakis International Hellenic Association (IHA),
    Την εβδομάδα 4 έως και 8 Μαΐου 2020 εκατό περίπου διαφορετικές εταιρίες, «χρηματοδότησαν» με την διαφημιστική τους δαπάνη τουρκικές σειρές της ελληνικής τηλεόρασης, με ένα σύνολο 380 περίπου διαφημιστικών μηνυμάτων!
    Είναι εν τούτοις πολύ πιθανό, πολλές εταιρίες που διαφημίστηκαν με λίγα μηνύματα την εβδομάδα 4-8 Μαΐου 2020, να μην γνώριζαν καν ότι διαφημίζονται σε τουρκοσειρές, αφού συνήθως αγοράζουν από τα κανάλια χρόνο σε ζώνες ακροαματικότητας και όχι σε συγκεκριμένες εκπομπές. Τώρα όμως που ανακαλύπτουν την διαφημιστική τους παρουσία σε τουρκικές σειρές μέσα από το εβδομαδιαίο «Παρατηρητήριο Διαφημίσεων Τουρκοσειρών στην Ελληνική TV» επιβάλλεται να ζητήσουν να μην προβάλλεται η διαφήμιση τους κατά την διάρκεια μετάδοσης τουρκικών σειρών.
    Από τα 380 περίπου διαφημιστικά μηνύματα τα 146 μεταδόθηκαν το απόγευμα (17.30-18.30) και τα υπόλοιπα το βράδυ (21.30-23.15).
    Από την Δευτέρα 4 Μαΐου 2020, η καθημερινή, μεταμεσονύκτια (01.30-03.15) προβολή τουρκικής σειράς από τον ΣΚΑΪ καταργήθηκε και δεν μεταδίδεται πλέον.
    Είναι χαρακτηριστικό ότι σε σύνολο 380 περίπου διαφημιστικών μηνυμάτων εκατό και πλέον διαφορετικών εταιρών, τρείς πανίσχυρες πολυεθνικές (Procter & Gamble, Glaxo Smith Kleine και Unilever) κάλυψαν ποσοστό μεγαλύτερο του 20% όλων των διαφημιστικών μηνυμάτων που μεταδόθηκαν από τις τουρκικές σειρές της ελληνικής τηλεόρασης την εβδομάδα 4 έως και 8 Μαΐου 2020!
    Στον πίνακα που παρατίθεται παρακάτω, καταγράφονται οι διαφημιστικές παρουσίες που εμφανίστηκαν και στις δύο τουρκικές σειρές (απόγευμα και βράδυ), την εβδομάδα 4 έως και 8 Μαΐου 2020 κατά κατηγορία, με όσες συμπλήρωσαν δώδεκα (12) ή περισσότερες διαφημιστικές παρουσίες μέσα στην ίδια εβδομάδα να χαρακτηρίζονται Χρυσοί Χορηγοί.
    Την ίδια ακριβώς εβδομάδα που εκατό και πλέον εταιρίες μετέδιδαν εκατοντάδες διαφημιστικά μηνύματα σε τουρκικές σειρές της ελληνικής τηλεόρασης, ο Μεβλούτ Τσαβούσογλου, ανακοίνωνε στην Ελλάδα τον κατάλογο των επεκτατικών, νέο-οθωμανικών φαντασιώσεων του Ρετζέπ Τ. Ερντογάν, αμφισβητώντας την κυριότητα απροσδιόριστου αριθμού ελληνικών νησιών του Αιγαίου και ζητώντας την αποστρατικοποίηση (μεταξύ άλλων) ακόμα και της …. Σαντορίνης!
    Σε μια εποχή που η ισλαμιστική Τουρκία υπό τον ασφυκτικό έλεγχο του Ρ. Τ. Ερντογάν, εξαπολύει καθημερινά ένα ύπουλο, προκλητικό και εξαιρετικά επικίνδυνο υβριδικό πόλεμο εναντίον της Ελλάδος σε όλα τα μέτωπα, την ώρα που έρχονται στο φως αποκαλύψεις για τον ενεργό ρόλο της τουρκικής ΜΙΤ στην απόπειρα αποσταθεροποίησης της Ελλάδος με την υποκίνηση γενικού ξεσηκωμού των παράνομων μεταναστών στα κλειστά κέντρα φιλοξενίας των ελληνικών νησιών, κάποιοι παρακολουθούν αμέριμνοι και ανυποψίαστοι «αθώες» τουρκικές σειρές στην ελληνική τηλεόραση!
    Καλούμε και πάλι τις Ελληνικές εταιρίες που πραγματοποιούν διαφημιστικές δαπάνες στις τουρκικές σειρές των καναλιών STAR και ΣΚΑΪ, υποστηρίζοντας άθελά τους, αλλά στην πράξη την επικίνδυνη προπαγάνδα των ισλαμιστών της Τουρκίας μέσα στην Ελλάδα, να ευαισθητοποιηθούν επιτέλους, κατευθύνοντας τα πολύτιμα χρήματα της διαφήμισης τους σε άλλες εκπομπές, ανάλογης “ανταποδοτικότητας”.
    Το αίσχος της Ερντογανικής προπαγάνδας στην Ελληνική κοινωνία μέσα από την προβολή επιδοτούμενων τουρκοσειρών – «βιτρίνας» εδώ και δεκαπέντε ολόκληρα χρόνια, πρέπει να σταματήσει.
    Και θα σταματήσει μόνο όταν οι Ελληνικές εταιρίες αποφασίσουν να διαφημίσουν πραγματικά τα προϊόντα, τις υπηρεσίες ή τα έντυπα τους, και όχι να τα «δυσφημίσουν» μέσα από τις επιδοτούμενες τουρκικές σειρές που μας μεταδίδει η ελληνική τηλεόραση εδώ και δεκαπέντε χρόνια!
    Ζ.Π.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. ΤΑ ΤΖΑΜΙΑ ΣΤΙΣ ΗΠΑ.
      Εκτιμάται ότι στις ΗΠΑ το 1970 υπήρχαν περί τα 100 τζαμιά. Η μετανάστευση εκατομμυρίων μουσουλμάνων οδήγησε στην κατασκευή περισσότερων τζαμιών. Μέχρι το 2000 είχαν κτιστεί 1209 ενώ το 2010 αυτά ανήλθαν στα 2.106.
      Ζ.Π.

      Διαγραφή
  3. «Συγγνώμη δεν ξέρουμε την ιστορία του Κολοκοτρώνη και θα δω την ιστορία του Σουλεϊμάν;» Η Τζόυς Ευείδη ξέσπασε σε συνέντευξή της κατά των τουρκικών σειρών.
    «Άσε με σε παρακαλώ. Απορώ και πως ακούν την γλώσσα. Δεν ξέρω γιατί βλέπουν τα τούρκικα μέχρι σήμερα την στιγμή που υπάρχουν σειρές σαν τις “Άγριες Μέλισσες”, “ Το κόκκινο ποτάμι”, “Το καφέ της Χαράς”, “Έρωτας μετά” και τόσες άλλες.
    Έλεος το παρατραβάμε. Μου λένε καλή παραγωγή είναι και μου έρχεται να ουρλιάξω και να τρελαθώ. Συγγνώμη δεν ξέρουμε την ιστορία του Κολοκοτρώνη και ελπίζω να την γυρίσουν για τα διακόσια χρόνια της ελληνικής επανάστασης του 1821 και θα δω την ιστορία του Σουλεϊμάν; Βλέπουμε όλους τους καλογυμνασμένους Τούρκους, τα μοντέλα με τους κοιλιακούς;», δήλωσε στο περιοδικό Enjoy.
    Ζ.Π.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Σχόλια που δεν συνάδουν με το περιεχόμενο της ανάρτησης, όπως και σχόλια υβριστικά προς τους αρθρογράφους, προσβλητικά σχόλια προς άλλους αναγνώστες σχολιαστές και λεκτικές επιθέσεις προς το ιστολόγιο θα διαγράφονται.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...