Παρασκευή, 23 Οκτωβρίου 2020

Η ΕΚΔΟΡΑ ΤΟΥ ΔΙΕΦΘΑΡΜΕΝΟΥ ΔΙΚΑΣΤΗ


                  ΤΟ  ΔΙΠΤΥΧΟΝ  ΤΗΣ  ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗΣ
 

Ο  ζωγραφικός  πίνακας  "Η εκδορά του διεφθαρμένου δικαστή Σισάμνη" από τον Φλαμανδό  ζωγράφο  Χέραρντ Ντάβιντ (Gerard David) βασίστηκε σε μια ιστορία του Ηροδότου για έναν δικαστή, ο οποίος δωροδοκήθηκε κι έβγαλε μια άδικη ετυμηγορία. Ως τιμωρία, ο βασιλιάς  Καμβύσης  τον έγδαρε ζωντανό.

 

 ( Ηρόδοτος – Βιβλίο Ε: Τερψιχόρη)

[5.25.1] ταῦτα Δαρεῖος εἴπας καὶ καταστήσας Ἀρταφρένεα ἀδελφεὸν ἑωυτοῦ ὁμοπάτριον ὕπαρχον εἶναι Σαρδίων, ἀπήλαυνε ἐς Σοῦσα ἅμα ἀγόμενος Ἱστιαῖον, Ὀτάνεα δὲ ἀποδέξας στρατηγὸν εἶναι τῶν παραθαλασσίων ἀνδρῶν, τοῦ τὸν πατέρα Σισάμνην βασιλεὺς Καμβύσης γενόμενον τῶν βασιληίων δικαστέων, ὅτι ἐπὶ χρήμασι δίκην ἄδικον ἐδίκασε, σφάξας ἀπέδειρε πᾶσαν τὴν ἀνθρωπέην, σπαδίξας δὲ αὐτοῦ τὸ δέρμα ἱμάντας ἐξ αὐτοῦ ἔταμε καὶ ἐνέτεινε τὸν θρόνον ἐς τὸν ἵζων ἐδίκαζε· [5.25.2] ἐντανύσας δὲ ὁ Καμβύσης ἀπέδεξε δικαστὴν εἶναι ἀντὶ τοῦ Σισάμνεω, τὸν ἀποκτείνας ἀπέδειρε, τὸν παῖδα τοῦ Σισάμνεω, ἐντειλάμενός οἱ μεμνῆσθαι ἐν τῷ κατίζων θρόνῳ δικάζει.

[5.25.1] Αυτά είπε ο Δαρείος κι ύστερα, αφού διόρισε τον αδερφό του από τον ίδιο πατέρα, τον Αρταφρένη, αντιβασιλιά στις Σάρδεις, αναχώρησε για τα Σούσα, έχοντας στην ακολουθία του τον Ιστιαίο· διόρισε επίσης αρχηγό των στρατευμάτων των παραθαλασσίων περιοχών τον Οτάνη· αυτουνού τον πατέρα, τον Σισάμνη, που είχε το αξίωμα του βασιλικού δικαστή, ο βασιλιάς Καμβύσης, επειδή δωροδοκήθηκε κι έβγαλε άδικη κρίση, τον έσφαξε, τον έγδαρε ολόκληρο, και το γδαρμένο δέρμα του το έκοψε λουρίδες λουρίδες και τις τέντωσε στο θρόνο, όπου καθόταν και δίκαζε· [5.25.2] και στο θρόνο που τέντωσε το δέρμα του Σισάμνη ο Καμβύσης όρισε να ᾽ναι δικαστής, στη θέση τους Σισάμνη, που τον σκότωσε και τον έγδαρε, ο γιος του, δίνοντάς του εντολή να θυμάται σε ποιό θρόνο κάθεται και δικάζει.

 

 

Ο  σπουδαίος  Φλαμανδός  ζωγράφος Χέραρντ Ντάβιντ  (Gerard David) γεννήθηκε περίπου το 1455 στο Oudewater και πέθανε στις 13 Αυγούστου 1523, στη Bruges (Μπρυζ).  Ο Γκέραρντ Ντάβιντ (ορθή απόδοση Χέραρντ Ντάβιντ, Gheeraert David ή Gerard David, ήταν ζωγράφος της πρώιμης Βορειοευρωπαϊκής Αναγέννησης, από τους τελευταίους μεγάλους Δασκάλους της Σχολής της Μπρυζ.

 

ΤΟ  ΔΙΠΤΥΧΟΝ  ΤΗΣ  ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗΣ

Ο  δήμαρχος  της  Μπρυζ  παρήγγειλε  το  1498  στον  ζωγράφο Gerard David  δύο  ζωγραφικούς  πίνακες  για την Αίθουσα του Δημαρχείου της πόλης (Groeningemuseum  The Council Chamber of Bruges Town Hall),  με  τίτλο  «ΤΟ  ΔΙΠΤΥΧΟΝ  ΤΗΣ  ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗΣ», προκειμένου να προειδοποιήσει τους κρατικούς λειτουργούς για την αυστηρή τιμωρία της διαφθοράς και της αδικίας.

Η  Bruges το 2002  είχε τον τίτλο της πολιτιστικής πρωτεύουσας της Ευρώπης. 

"To Δίπτυχο της Δικαιοσύνης" (Justice diptych),  παρουσιάζει στο αριστερό πάνελ την Κρίση του Καμβύση (182,3χ159,2 εκ.) και στο δεξί την Εκδορά του διεφθαρμένου δικαστή (182,2χ159,4 εκ.).   

Πρόκειται για μία ζωγραφική απεικόνιση του 25ου κεφαλαίου από την “Τερψιχόρη”, το Ε΄ βιβλίο του Ηροδότου, που έχει ως βασικό του θέμα την περιγραφή της Ιωνικής επανάστασης εναντίον των Περσών (499-493 π.Χ.).

To Δίπτυχο της Bruges αναφέρεται σ’ αυτό το συγκλονιστικό περιστατικό,  της  εκδοράς  ενός  διεφθαρμένου  δικαστή. Στο αριστερό τμήμα του Διπτύχου διακρίνεται η σύλληψη του Σισάμνη με την παρουσία του Καμβύση, ο οποίος του απαγγέλλει τις κατηγορίες.  Ένα από τα εγκλήματα του δικαστή ήταν εκείνο της δωροδοκίας, προκειμένου να εκδώσει μία άδικη απόφαση. Τον βλέπουμε στο βάθος αριστερά, στην είσοδο του σπιτιού του, να δέχεται ένα πουγκί. Στο επάνω δεξί τμήμα του άλλου πίνακα βλέπουμε τον Οτάνη καθισμένο πάνω στον δικαστικό θρόνο που έχει επενδυθεί από το δέρμα του πατέρα του Σισάμνη, ενώ το κεντρικό επεισόδιο παρουσιάζει το φρικιαστικό θάνατό του με εκδορά. Το επεισόδιο ο ζωγράφος φυσικά το τοποθετεί σε μία Φλαμανδική πόλη με γοτθικά κτήρια, ενώ διακρίνονται τα οικόσημα του Φίλιππου του Δίκαιου και του Ιωάννη της Αραγωγίας, που τότε κυβερνούσαν τις Κάτω Χώρες. 

Οι  Βέλγοι  μέσω  αυτού  του  πίνακα  θέλουν  να  υπενθυμίζουν  στους  Δικαστές  να  μην  υποκύπτουν  στην  διαφθορά.

 

ΠΡΟΤΑΣΗ:  ο  πίνακας  "Το  δίπτυχο  της  Δικαιοσύνης"  να  τοποθετηθεί  σε  όλες  τις  αίθουσες  των  Ελληνικών  δικαστηρίων.

 

ΖΗΝΩΝ  ΠΑΠΑΖΑΧΟΣ

Δεν υπάρχουν σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου

Σχόλια που δεν συνάδουν με το περιεχόμενο της ανάρτησης, όπως και σχόλια υβριστικά προς τους αρθρογράφους, προσβλητικά σχόλια προς άλλους αναγνώστες σχολιαστές και λεκτικές επιθέσεις προς το ιστολόγιο θα διαγράφονται.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...