Πριν ξεκινήσουμε την ξενάγηση μας στην θρυλική Πέτρα του Ομήρου ας αναφερθούμε σε ορισμένα βιογραφικά στοιχεία τα οποία αποδίδονται στον Όμηρο.
Και άλλες ενδείξεις επιστρατεύει η Χίος για να καρπωθεί τον τίτλο της πατρίδας του ποιητή. Στην Χίο έζησαν οι Οµηρίδες ραψωδοὶ και ποιητές, η Χιακὴ εκδοση ήταν µία από τις σπουδαιότερες και ακόµα οι Χιώτες λάτρευαν τον Όµηρο ως τοπικὸ ήρωα µε µεγάλες τιµές, µε την τέλεση επισήµων αγώνων ανά πενταετία, την ίδρυση του Οµηρείου Γυµνασίου, όπως µαρτυρεί επιγραφή, και την κοπή νοµισµάτων µε την µορφή του. Πιθανὸν στον χώρο αυτὸ σε συνδυασµὸ µε την λατρεία της Κυβέλης να υπήρχε και βωµός του ποιητῆ, όπου τελούνταν οι σχετικές ιεροτελεστίες, που περιελάµβαναν και ποιητικοὺς αγώνες, την οργάνωση των οποίων είχαν οι Οµηρίδες.
Η Δασκαλόπετρα ή Πέτρα του Ομήρου
Στην Χίο, 7 χιλιόμετρα βόρεια της πόλης, στην παραθαλάσσια περιοχή Βροντάδος, σε ένα αγαπημένο προορισμό αναψυχής των ντοπίων αλλά και των επισκεπτών, σε ένα ύψωμα με θέα την θάλασσα το οποίο μπορεί να προσεγγίσει ο επισκέπτης ανεβαίνοντας κάποια σκαλοπάτια, τα οποία οδηγούν σε ένα μικρό άλσος, βρίσκεται ένας τεράστιος πέτρινος όγκος ο οποίος θεωρείται το σχολείο του μεγάλου μας Ποιητή. Το μέρος στο οποίο συγκέντρωνε ο Όµηρος τους μαθητές του και τους δίδασκε τα Έπη του.
Στο ύψωμα-βράχο της περιοχής υπήρχε υπαίθριο ιερό της Κυβέλης που χρονολογείται στα τέλη του 6ου αιώνα π.Χ. Η Κυβέλη λατρευόταν στα Μητρώα, χώρους με σημαντικό πολιτικό και θρησκευτικό χαρακτήρα, αλλά και σε υπαίθρια ιερά, λόγω της απήχησης που είχε, ως θεά της φύσης, στον κόσμο της υπαίθρου.
Η καταγωγή του Ομήρου φαίνεται πως ήταν από την Ιωνία και θρυλείται ότι επτά πόλεις ερίζουν για την καταγωγή του, με επικρατέστερες τη Σμύρνη και τη Χίο. Ως γονείς του αναφέρονται ο Μαίων και η Κριθηίδα και λέγεται ότι το πραγματικό του όνομα ήταν Μελησιγένης, επειδή γεννήθηκε κοντά στον ποταμό Μέλητα της Σμύρνης και ότι πήρε αργότερα το όνομα «Όμηρος», είτε επειδή ήταν τυφλός, είτε επειδή ήταν όμηρος των Κολοφωνίων στον πόλεμο με τη Σμύρνη.
Υπάρχουν πολλές αναφορές για την σημασία του ονόματος του Ομήρου το οποίο δεν μπορούμε να αναλύσουμε στην παρούσα ανάρτηση διότι εκτός του ότι δεν είμαστε ειδικοί, αυτό το θέμα θα έπρεπε να δημοσιευθεί ξεχωριστά.
Σύμφωνα με την παράδοση, περιόδευσε απαγγέλλοντας τα έργα του στις Ελληνικές πόλεις και απέκτησε μεγάλη φήμη. Μία από τις περιοχές στις οποίες περιόδευσε και φέρεται να είναι και γενέτειρα του Ομήρου και η Χίος, αυτό το πανέμορφο νησί του ανατολικού Αιγαίου.Υπάρχουν πολλές αναφορές για την σημασία του ονόματος του Ομήρου το οποίο δεν μπορούμε να αναλύσουμε στην παρούσα ανάρτηση διότι εκτός του ότι δεν είμαστε ειδικοί, αυτό το θέμα θα έπρεπε να δημοσιευθεί ξεχωριστά.
Και άλλες ενδείξεις επιστρατεύει η Χίος για να καρπωθεί τον τίτλο της πατρίδας του ποιητή. Στην Χίο έζησαν οι Οµηρίδες ραψωδοὶ και ποιητές, η Χιακὴ εκδοση ήταν µία από τις σπουδαιότερες και ακόµα οι Χιώτες λάτρευαν τον Όµηρο ως τοπικὸ ήρωα µε µεγάλες τιµές, µε την τέλεση επισήµων αγώνων ανά πενταετία, την ίδρυση του Οµηρείου Γυµνασίου, όπως µαρτυρεί επιγραφή, και την κοπή νοµισµάτων µε την µορφή του. Πιθανὸν στον χώρο αυτὸ σε συνδυασµὸ µε την λατρεία της Κυβέλης να υπήρχε και βωµός του ποιητῆ, όπου τελούνταν οι σχετικές ιεροτελεστίες, που περιελάµβαναν και ποιητικοὺς αγώνες, την οργάνωση των οποίων είχαν οι Οµηρίδες.
Στην Χίο, 7 χιλιόμετρα βόρεια της πόλης, στην παραθαλάσσια περιοχή Βροντάδος, σε ένα αγαπημένο προορισμό αναψυχής των ντοπίων αλλά και των επισκεπτών, σε ένα ύψωμα με θέα την θάλασσα το οποίο μπορεί να προσεγγίσει ο επισκέπτης ανεβαίνοντας κάποια σκαλοπάτια, τα οποία οδηγούν σε ένα μικρό άλσος, βρίσκεται ένας τεράστιος πέτρινος όγκος ο οποίος θεωρείται το σχολείο του μεγάλου μας Ποιητή. Το μέρος στο οποίο συγκέντρωνε ο Όµηρος τους μαθητές του και τους δίδασκε τα Έπη του.
Στο ύψωμα-βράχο της περιοχής υπήρχε υπαίθριο ιερό της Κυβέλης που χρονολογείται στα τέλη του 6ου αιώνα π.Χ. Η Κυβέλη λατρευόταν στα Μητρώα, χώρους με σημαντικό πολιτικό και θρησκευτικό χαρακτήρα, αλλά και σε υπαίθρια ιερά, λόγω της απήχησης που είχε, ως θεά της φύσης, στον κόσμο της υπαίθρου.
Σήμερα στον διαβρωμένο βράχο, μόλις που διακρίνεται από το ανάγλυφο η καθιστή στο θρόνο θεά και οι λέοντες που πλαισίωναν το ναό.
Την ύπαρξη του ιερού της Κυβέλης στην περιοχή μαρτυρεί αναθηματική επιγραφή της ελληνιστικής εποχής που βρίσκεται εντοιχισμένη στην εκκλησία της Παναγίας της Ερυθιανής του Βροντάδου.
Στον ίδιο ύψωμα-βράχο της περιοχής, η νεότερη παράδοση τοποθετεί το σχολείο του Ομήρου. Η "Δασκαλόπετρα" ή αλλιώς "Δασκαλειό" και "Πέτρα του Ομήρου", λέγεται έτσι γιατί σύμφωνα με την παράδοση είναι ο τόπος, όπου ο γνωστός ποιητής δίδασκε τα αθάνατα Έπη του την Ιλιάδα και την Οδύσσεια.
Έτσι σε συνδυασμό με την παράδοση για τον Όμηρο, ο βράχος της θεάς Κυβέλης θεωρήθηκε σχολείο στο οποίο δίδασκε ο Όμηρος και επονομάστηκε Δασκαλόπετρα.
Οι αρχαιολόγοι εκτιμούν ότι ο πεπλατυσμένος βράχος με το ναό της θεάς Κυβέλης, σε συνδυασμό με τα νερά της γειτονικής πηγής, πρέπει να ήταν αφιέρωμα της Πολιτείας ή κάποιου ιδιώτη στη θεά και να αποτελούσε ιερό τέμενος που εξυπηρετούσε τη λατρεία της. Στην ίδια περιοχή προφανώς άκμασε και η Σχολή των Ομηρίδων Ραψωδών.
Ετσι από τα αρχαία χρόνια , το όνομα του θείου Αοιδού συνδέθηκε με την Χίο και με αυτόν τον βράχο, που πάντοτε προξενούσε ζωηρό ενδιαφέρον και ήταν το κυριότερο αξιοθέατο του νησιού για τους περιηγητές που κατέφθαναν από όλα τα μέρη.
Είναι πραγματικά συγκλονιστικό να γνωρίζουμε την ύπαρξη του Διδασκαλίου του Ομήρου, τόπος ιερός και ιδιαίτερης σημασίας όσο και οι Φιλοσοφικές Σχολές οι οποίες ιδρύθηκαν στην αρχαιότητα αλλά καταστράφηκαν με το πέρασμα του χρόνου....
Η διάσωση αυτής της πληροφορίας για την ύπαρξη της Πέτρας του Ομήρου αποτελεί σημαντική παρακαταθήκη του Ελληνισμού καθώς σε αυτό σημείο διδάχθηκαν τα σημαντικότερα Έπη της ανθρωπότητας.
Οι κάτοικοι αυτού του νησιού, ανέκαθεν τιμούσαν τον θείο Αοιδό δίνοντας το όνομα του σε πολλούς δρόμους του, ίδρυσαν το Ομήρειο Πνευματικό Κέντρο, στο οποίο διεξάγονται συνέδρια παγκοσμίου ενδιαφέροντος, διαλέξεις, καλλιτεχνικές παραστάσεις και εκθέσεις όπως και εκπαιδευτικά προγράμματα.
Επίσης στον χώρο της Δασκαλόπετρας διεξάγονται εκδηλώσεις κατά τις οποίες απαγγέλλονται τα Ομηρικά Έπη.
Η παρουσία του Ομήρου είναι αισθητή στον χώρο και τον χρόνο, αφού τα ίχνη του πνεύματος του και των βημάτων του, υπάρχουν ανεξίτηλα στην μνήμη αυτού του τόπου!
Ετσι από τα αρχαία χρόνια , το όνομα του θείου Αοιδού συνδέθηκε με την Χίο και με αυτόν τον βράχο, που πάντοτε προξενούσε ζωηρό ενδιαφέρον και ήταν το κυριότερο αξιοθέατο του νησιού για τους περιηγητές που κατέφθαναν από όλα τα μέρη.
Είναι πραγματικά συγκλονιστικό να γνωρίζουμε την ύπαρξη του Διδασκαλίου του Ομήρου, τόπος ιερός και ιδιαίτερης σημασίας όσο και οι Φιλοσοφικές Σχολές οι οποίες ιδρύθηκαν στην αρχαιότητα αλλά καταστράφηκαν με το πέρασμα του χρόνου....
Η διάσωση αυτής της πληροφορίας για την ύπαρξη της Πέτρας του Ομήρου αποτελεί σημαντική παρακαταθήκη του Ελληνισμού καθώς σε αυτό σημείο διδάχθηκαν τα σημαντικότερα Έπη της ανθρωπότητας.
Οι κάτοικοι αυτού του νησιού, ανέκαθεν τιμούσαν τον θείο Αοιδό δίνοντας το όνομα του σε πολλούς δρόμους του, ίδρυσαν το Ομήρειο Πνευματικό Κέντρο, στο οποίο διεξάγονται συνέδρια παγκοσμίου ενδιαφέροντος, διαλέξεις, καλλιτεχνικές παραστάσεις και εκθέσεις όπως και εκπαιδευτικά προγράμματα.
Επίσης στον χώρο της Δασκαλόπετρας διεξάγονται εκδηλώσεις κατά τις οποίες απαγγέλλονται τα Ομηρικά Έπη.
Η παρουσία του Ομήρου είναι αισθητή στον χώρο και τον χρόνο, αφού τα ίχνη του πνεύματος του και των βημάτων του, υπάρχουν ανεξίτηλα στην μνήμη αυτού του τόπου!
Άποψη από την Πέτρα του Ομήρου
Η Δασκαλόπετρα ή Πέτρα του Ομήρου
Η πέτρα στην οποία καθόταν ο Όμηρος και δίδασκε τα Έπη του
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σχόλια που δεν συνάδουν με το περιεχόμενο της ανάρτησης, όπως και σχόλια υβριστικά προς τους αρθρογράφους, προσβλητικά σχόλια προς άλλους αναγνώστες σχολιαστές και λεκτικές επιθέσεις προς το ιστολόγιο θα διαγράφονται.