Τρίτη 4 Ιουνίου 2013

ΔΕΛΦΟΙ - ΑΠΟ ΤΑ ΒΑΘΗ ΤΗΣ ΓΑΙΑΣ ΣΤΟΝ ΓΕΝΝΗΤΩΡΑ ΗΛΙΟ

Αpollo slaying Python - Delacroix

1. ΑΝΑΚΡΙΒΕΙΕΣ ΚΑΙ ΠΑΡΕΤΥΜΟΛΟΓΙΣΕΙΣ

  Η ιστορία των Δελφών και η σημασία τους για τον αρχαίο, αλλά και σύγχρονο, κόσμο είναι λίγο-πολύ γνωστές. Αυτό που δεν έχει προσδιοριστεί με ακρίβεια είναι το γιατί ονομάστικαν έτσι όπως και γιατί παλαιότερα είχαν το όνομα "Πυθώ".
  Ας ξεκινήσουμε απο το επίθετο του προστάτη θεού, του Απόλλωνα, που ήταν
"Πύθιος" άρα, υποστηρίζουν έδωσε και το όνομα στην, κατά τον Όμηρο Πετρήεσσα Πυθώνα.
  Η εκδοχή οτι προέρχεται απο το ρήμα πυθέσθαι (πυνθάνομαι=ρωτώ, ζητώ πληροφορία, μαθαίνω) λόγω αυτών που επισκέπτονταν το μαντείο για να ρωτήσουν και να μάθουν τα μελλούμενα παίρνοντας χρησμό, έχει απορριφθεί γιατί δεν ταιριάζει το βραχύ "πυθ" του ρήματος με το μακρό του ονόματος.
  Η δεύτερη εκδοχή που κυκλοφορεί ευρέως λέει οτι προέρχεται απο το ρήμα "πύθω" που σημαίνει σήπομαι/σαπίζω γιατί, λένε, ο Απόλλων μετά την εξολόθρευση του τοπικού δράκοντα (του Πύθωνα) άφησε το σώμα του εκτεθειμένο να σαπίσει. Αρα Πύθιος Απόλλων είναι ο σάπιος Απόλλων (!). Το ωραίο της υπόθεσης είναι οτι την ερμηνεία αυτή δέχεται και αναπαράγει, χωρίς να προβληματιστεί ιδιαίτερα, πλήθος συγγραφέων, καθηγητών, ερευνητών, κλπ, κλπ που δεν μας εξηγούν συγχρόνως γιατί οι αρχαίοι Έλληνες να είχαν ονομάσει "σάπιο" έναν απο τους κορυφαίους θεούς τους που αντιπροσωπεύει το αγνό φως (Φοίβος), την αρμονία, τη μουσική, το κάλλος, την θεραπευτική και άλλα ανώτερα νοήματα.


2. ΤΟ "ΒΑΘΥ ΠΥΘΑΡΙ"

Η ρίζα Πυθ- μας δίνει τις λέξεις πυθμένας και πύθος (πυθάρι=βυθάρι= το βαθύ αγγείο). Επι πλέον στο αρχαίο δελφικό αλφάβητο έχουμε την συχνή εναλλαγή των χειλικών συμφώνων π,β,φ,  που δίνουν παρόμοιο ήχο, χωρίς να επηρεάζουν τη σημασία της λέξης. Ετσι, πχ, σε αρχαίες δελφικές επιγραφές βρίσκουμε το όνομα Φίλιππος να γράφεται Βίλιππος, τη λέξη πικρός να γράφεται βικρός, κλπ.
  Το ίδιο συμβαίνει και με το επίθετο Πύθιος. "Πύθιος" είναι ο Βύθιος και επειδή οι πρόγονοί μας, πολλές φορές, σε ένα όνομα περιελάμβαναν δύο σημασίες έχουμε :
α) Το φυσικό περιβάλλον της περιοχής όπου δέσποζε η Πυθώ σχηματίζει έναν βυθό. Είτε κάποιος σταθεί στις κορυφές των γύρω πλαγιών, είτε στο μέσον, είτε χαμηλά στον σημερινό ελαιώνα η εντύπωση που του δημιουργείται είναι οτι βρίσκεται μπροστά ή μέσα σε ένα τεράστιο φυσικό βύθισμα του εδάφους. Κι επειδή η πλειοψηφία των ονομασιών και τοπωνυμίων προέρχεται απο το φυσικό περιβάλλον ήταν αναπόφευκτο να ονομαστεί έτσι η πόλη που βρίσκεται σε τόσο χαρακτηριστικό σημείο.
β) Οι αρχαίοι πίστευαν πως η μαντική ενέργεια προέρχεται απο το εσωτερικό -απο τα βάθη- της γής. Γι αυτό αρχικά τα μαντεία τους, πριν αποδοθούν στους μεταγενέστερους θεούς, ήταν αφιερωμένα στη Γαία. Ας σημειώσουμε οτι και ο μήνας του δελφικού έτους ο Βύσσιος, κατά τον οποίο και μόνο χρησμοδοτούσε η Πυθία (στους ύστερους χρόνους αυτό άλλαξε) προέρχεται απο τη λέξη Βυσσός που σημαίνει Βυθός και που με το στερητικό άλφα (α) μας δίνει τη λέξη άβυσσος.
  
Αρα οι Πυθίες χρησμοδοτούσαν κατά τον μήνα Βύθιο και οι ίδιες θα μπορούσαν και να λέγονται, χωρίς να κάνουμε λάθος, Βυθίες λόγω του οτι λάμβαναν τη μαντική ενέργεια απο τα βάθη της γής. Και άρα Πύθιος ο μαντικός Απόλλων, Πυθώ η ιερή του πόλη και Πυθίες οι ιέρειές του γιατί οι προφητικές μαντείες προέρχονταν απο τα βάθη της μητέρας Γαίας (ας προσθέσουμε εδώ και τα ανεξερεύνητα βάθη του ανθρώπινου μυαλού) αλλά και τη φυσική διαμόρφωση του τοπίου όπου βρισκόταν και βρίσκεται το ιερό των Δελφών.


3. ΗΛΙΑΚΗ ΛΑΤΡΕΙΑ

  Είπαμε πως αρχικά το ιερό της Πυθούς ήταν αφιερωμένο στη Γαία. Παράλληλα τιμητική θέση είχε και ο Ποσειδών, επίσης χθόνια θεότητα. Με το πέρασμα των αιώνων όμως και με μια νέα αντίληψη/κοσμοθεώρηση που άρχισε να αναπτύσσεται οι παλαιότεροι χθόνιοι θεοί άρχισαν να χάνουν τη λάμψη τους και τη θέση τους έπαιρναν σιγά-σιγά οι νέοι "ουράνιοι θεοί" που έδωσαν τα ονόματά τους και στους πλανήτες του ηλιακού μας συστήματος (ή πολύ πιθανόν να τα πήραν απο αυτούς).

 Το όνομα της ιερής πόλης άλλαξε απο Πυθώ σε Δελφοί με την εγκατάσταση του Ήλιου-Απόλλωνα σαν προστάτη θεού και κυρίαρχου άνακτα του μαντείου.
  Το συγκλονιστικό μήνυμα που παίρνουμε μέσα απο το νέο αυτό όνομα μας φανερώνει συγχρόνως και το ανώτερο επίπεδο νόησης και διανόησης στο οποίο είχαν φθάσει οι πρόγονοί μας κατανοώντας φυσικές λειτουργίες που μόνο στη σύγχρονη εποχή έχει γίνει δυνατόν να προσδιοριστούν και να καθοριστούν με επιστημονικούς όρους. Θα μπορούσαμε να πούμε, χρησιμοποιώντας και άλλα παραδείγματα, πως αυτό που εμείς σήμερα ονομάζουμε επιστήμη οι αρχαίοι Έλληνες το ονόμαζαν θρησκεία.
  Το όνομα Δελφοί προέρχεται απο τη λέξη Δελφύς που σήμαινε για τους Ελληνες τη μήτρα όπου μέσα της κυοφορείται και απ' όπου γεννιέται ένας οργανισμός. Αδελφός -με το "α" αθροιστικό- είναι αυτός που προέρχεται απο την ίδια μήτρα με έναν άλλον.
 Τον λόγο όμως που δημιουργεί τις ευνοϊκές συνθήκες για να υπάρξει κυοφορία, γέννηση και ανάπτυξη ενός οργανισμού (ζωϊκού ή φυτικού) τον ανακαλύπτουμε αναλύοντας την ίδια τη λέξη.

- ΔΕΛΤΑ : Το πρώτο γράμμα της λέξης, το "Δ", είναι προσδιοριστικό της δύναμης και της ενέργειας σε ένα ανώτερο, στην περίπτωσή μας, επίπεδο. Δεν είναι τυχαίο που τα ονόματα τριών ελληνικών ιερών τόπων αρχίζουν με αυτό το γράμμα (Δελφοί, Δήλος, Δωδώνη). Επίσης το όνομα του Δία, του Διονύσου (αποκλήθηκε Τρίγονος, δηλ. τρείς φορές γεννημένος - τριγωνικό και το σχήμα του δέλτα) και η ίδια η λέξη δύναμις. Ακόμα οι λέξεις δράσις, δέος, δίκη, δημιουργία, δαήμων αλλά και το σχήμα του τριγώνου που σχετίζεται άμεσα με την Πυθαγόρια Τέτρακτυ είναι το σχήμα του γράμματος.

  Στην Ιστορία Γεννέσεως της Ελληνικής Γλώσσας διαβάζουμε : Στον Όμηρο η λέξη δύναμις δεν είναι μόνο η σωματική ρώμη, υποκρύπτει και τον  λόγο "δι' ον καθίσταται τις ικανός δια πράξεις μαγαλυτέρας σπουδαιότητος... Το Δ λοιπόν εκφράζει τον κορυφαίο, τον υπέροχο, τον "δι' ο", την άγνωστη δηλ. αιτία που έθεσε εντός του ανθρώπου το "πολιτικόν' στοιχείον κατ' Αριστοτέλη και την αποδοχή ή αναζήτηση του κατά την ανθρώπινη φύση "κορυφαίου νοήμονος" σ' όλα τα επίπεδα του ανθρώπινου πολιτισμού".
  Με λίγα λόγια το Δ εκφράζει τη θεία-δημιουργό αιτία που στη συνέχεια ο χριστιανισμός ονόμασε Λόγο.
Ακόμα και σήμερα όταν θέλουμε να μάθουμε την αιτία/σκοπό μιας ενέργειας ρωτάμε : Ποιός ο λόγος; χωρίς να εννοούμε, με τη λέξη λόγος, την ομιλία.
(Αιτία=Λόγος=Σκοπός=Αρχή=Αφετηρία=Αφορμή=Πηγή=Ρίζα=Σπέρμα)

- ΕΛ : Το Ελ - μαζί με τα Αλ και Ηλ είναι δηλωτικά του Ηλίου (Άλιος στη Δωρική), του φωτός και της θερμότητας που εκπέμπει. Περιέχεται επίσης σε λέξεις όπως σέλας και σελήνη φανερώνοντας τη φωτεινότητά τους και χρησιμοποιήθηκε απο τους λαούς της ανατολής γα τους θεούς Βήλο και Βάαλ που, σημειωτέον, ταυτίζονται με τον Ηλιο-Απόλλωνα.
  Μια αποκωδικοποίηση του ελληνικου αλφαβήτου λέγεται πως αποτελεί επίκληση στον Ηλιο και περιέχει το Ελ όπως και το Αλ: 

  
Α-Β-Γ-Δ-Ε...  = Αλ Φα, Βη Τα Γα, Αμα Δ' Ελ Τα Εψ Ιλων...
 Απόδοση : Ήλιε φανερώσου/λάμψε,  ελα στη γή.   συγχρόνως φώτησε/θέρμανε όσα προέρχονται απο την αναβράζουσα ιλύ...

- ΦΥΣ : Απο τη ρίζα Φυς προέρχονται η φύση, το φυτό, τα ρήματα φύω και φύομαι και όλα τα παράγωγα. Σημαίνουν φυτρώνω, βλασταίνω, γεννώ, αναπτύσσομαι. Απο το Φυς παράγεται και η λέξη Φως γιατί αυτό αποτελεί αιτία/λόγο βλάστησης, ανάπτυξης και πάνω απ' όλα ζωής.
  Κάτι που δεν είναι ευρέως γνωστό είναι πως εκτός απο το ουδέτερο φώς, που σημαίνει αυτό που όλοι γνωρίζουμε, οι αρχαίοι χρησιμοποιούσαν και τον αρσενικό τύπο "ο φώς" με την έννοια του γεννήτωρα και τελικά του άνδρα (καθ' οτι ο άνδρας γεννά..κλπ). Σε αρχαία κείμενα όπως π.χ. στην τραγωδία Πέρσες του Αισχύλου η λέξη Φώς αναφέρεται, πάνω απο μία φορά, με αυτή τη σημασία, του ανδρός.
Παράδειγμα : "Ούτινος δούλοι κέκληνται φωτός ουδέ υπήκοοι". Μετάφραση : " Δεν αποκαλούνται δούλοι κανενός ανδρός ούτε υπήκοοι" (Σημ. Αναφέρεται στους Έλληνες).

4. ΔΕΛΦΟΙ, ΜΙΑ ΙΕΡΗ ΛΕΞΗ

  Το "Δ" δηλώνει την αιτία/τον Λόγο που ενεργεί ώστε με το φώς και τη θερμότητα "ΕΛ" να υπάρξει γέννηση-ανάπτυξη-ζωή "ΦΥΣ".
  Στα ονόματα Δελφοί (ίσως αρχικά Δελφύοι) και Δελφύς αποτυπώνεται η κατανόηση των Ελλήνων σε μια φαινομενικά απλή αλλά συγχρόνως τόσο σύνθετη φυσική διαδικασία μέσα απο την οποία ξεπηδά το θαύμα της ζωής και στην οποία αναγνωρίζουν οτι οφείλουν τη ίδια την ύπαρξή τους.
  Είναι γεγονός πως χωρίς το φώς και τη θερμότητα του ήλιου δεν θα μπορούσαν να δημουργηθούν οι κατάλληλες συνθήκες στον πλανήτη μας για να υπάρξει ο άνθρωπος και ο ζωϊκός και φυτικός κόσμος στη μορφή που τον γνωρίζουμε.
  Αυτός είναι ο λόγος που ο ήλιος θεοποιήθηκε και το φώς του ή η φλόγα που ανάβει απευθείας απο αυτό θεωρούνται ιερά.

Δελφικός

 Apollo and the continents
Giovanni Battista 
Tiepolo

12 σχόλια:

  1. Μία ομολογουμένως πολύ αξιόλογη, διαφωτιστική και με πειστικά επιχειρήματα, ετυμολογική και εννοιολογική προσέγγιση και μελέτη, επάνω στις λέξεις «Πύθιος» και «Δελφοί», μας παρουσιάζει εδώ ο αγαπητός μας φίλος Δελφικός, η οποία αξίζει να προσεχθεί από όλους μας, αλλά και ιδιαίτερα από εκείνους οι οποίοι ασχολούνται με το θαύμα της Ελληνικής Γλωσσογένεσης!

    Τον ευχαριστούμε θερμά διά την προσφορά του αυτή, όπως ευχαριστούμε και την αγαπητή μας φίλη Ιφιγένεια, η οποία με την άρτια παρουσίαση του θέματος αυτού μέσα από την ιστοσελίδα της, μας έκανε κοινωνούς μίας τόσο ενδιαφέρουσας και στοιχειοθετημένης μελέτης!

    Χαίρεσθε και υγιαίνετε φίλοι!
    ΜΕΓΙΣΤΙΑΣ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Εσύ γνωρίζεις αγαπητέ μου Μεγιστία ότι η δημοσίευση θεμάτων που αποκωδικοποιούν βαθύτατες έννοιες του Ελληνικού Πνεύματος δεν είναι απλή ευχαρίστηση, όπως και η ευτυχία της συμβολής σου διαμέσου των εξαιρετικών άρθρων σου αλλά και των σχολίων σου, τα οποία προσδίδουν στον χώρο των "Αυτοχθόνων Ελλήνων" ιδιαίτερο χρώμα και οντότητα!

      Διαγραφή
  2. ΣΕΒΟΜΑΙ ΚΑΙ ΠΙΣΤΕΥΩ ΕΙΣ ΤΟΥΣ ΠΑΤΡΩΟΥΣ ΘΕΟΥΣ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ ΠΡΟΓΟΝΩΝ ΜΟΥ.ΠΡΩΤΟΝ, ΔΙΟΤΙ ΑΥΤΟΙ ΣΥΜΒΟΛΙΖΟΥΝ ΑΝΩΤΕΡΕΣ ΚΑΙ ΑΛΗΘΙΝΕΣ ΑΞΙΕΣ/ΙΔΑΝΙΚΑ.(ΑΥΤΗ ΕΙΝΑΙ Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΘΡΗΣΚΕΙΑ) ΔΕΥΤΕΡΟΝ ΤΙΜΩ ΜΕ ΑΥΤΟΝ ΤΟΝ ΤΡΟΠΟ ΤΟΥΣ ΣΠΟΥΔΑΙΟΥΣ ΠΡΟΓΟΝΟΥΣ ΜΟΥ ΚΑΙ ΔΕΝ ΤΟΥΣ ΠΡΟΔΙΔΩ-ΞΕΧΝΩ ΓΙΑ ΟΛΑ ΟΣΑ ΜΑΣ ΕΧΟΥΝ ΠΡΟΣΦΕΡΕΙ. ΑΠΕΧΘΑΝΟΜΑΙ ΤΗΝ ΙΟΥΔΑΙΟΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΗ ΕΒΡΑΪΛΑ ΠΟΥ ΚΑΤΕΧΕΙ ΤΗΝ ΠΑΤΡΙΔΑ ΜΟΥ ΚΑΙ ΔΗΛΗΤΗΡΙΑΖΕΙ ΤΟΥΣ ΕΛΛΗΝΕΣ ΜΕ ΤΟ ΨΕΥΔΟΣ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Xαίρε αγαπητέ Δελφικέ.
    Εξαιρετική η προσέγγιση του θέματος που μας παρουσίασες!!Αν και τα είπε όλα ο Μεγιστίας,σ'ευχαριστώ κι εγώ με την σειρά μου!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. ΟΝΤΩΣ ΕΞΑΙΡΕΤΙΚΟ ΔΕΙΓΜΑ ΚΑΙ ΟΔΟΔΕΙΚΤΗΣ ΣΥΓΧΡΟΝΩΣ ΓΙΑ ΟΣΟΥΣ ΕΡΕΥΝΗΤΕΣ ΤΟΥ ΜΕΓΙΣΤΟΥ ΚΑΙ ΙΕΡΟΥ ΘΕΜΑΤΟΣ "ΔΕΛΦΟΙ". ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ ΜΕ ΤΗ ΣΕΙΡΑ ΜΟΥ ΤΟΝ ΔΕΛΦΙΚΟ ΠΟΥ ΣΥΝΕΤΑΞΕ ΤΗΝ ΜΕΛΕΤΗΝ, ΟΣΟ ΚΑΙ ΕΣΕΝΑ ΙΦΙΓΕΝΕΙΑ ΠΟΥ ΤΗΝ ΕΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΣ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Η δημοσίευση τέτοιων εκπονημάτων είναι δική μου ευχαρίστηση και καθήκον, αγαπητέ Δημήτρη όπως και η αναδημοσίευση των αξιόλογων και καθόλα διαφωτιστικών άρθρων σου! και τιμή μας να χαίρουμε της παρουσίας σου τόσο με την ιδιότητα του αρθρογράφο όσο και του επισκέπτη!

      Διαγραφή
  5. Θα ήθελα να ευχαριστήσω την Ιφιγένεια για την φιλοξενία αυτής της μελέτης μου στους Αυτόχθονες Ελληνες καθώς και όλους τους φίλους-φίλες που σχολίασαν με θέρμη. Να συμπληρώσω, εκτός Δελφικού ενδιαφέροντος, πως αυτή η υπέροχη ρίζα "φύσ" που δίνει τόσες λέξεις-εφαρμογές στην Ελληνική και ακολούθως στις ξένες γλώσσες έχει χρησιμεύσει και στη δημιουργία ονομάτων πόλεων όπως Φύσκος, Φύσκη ή Φύσκα. Και είναι δηλωτικό της γονιμότητας και της ευφορίας των εδαφών όπου δέσποζε η κάθε πόλη. Συνεκδοχικά δηλώνει το πλούσιο σε πολύτιμα μέταλλα υπέδαφος για αυτό φύσκες ονόμαζαν και τις στοές των ορυχείων. Στην καθομιλουμένη έχουμε την έκφραση "είμαι φίσκα" που ακολουθεί ένα μεγάλο σε ποσότητες γεύμα (θα έπρεπε να γράφεται με ύψιλον) αλλά και η λέξη φούσκα έχει την ίδια προέλευση. Για όσους δε κάνουν λίστες με τις ελληνικές λέξεις στην αγγλική γλώσσα ας προσθέσουν -γιατί νομίζω πως για πρώτη φορά γράφεται- και την γνωστή μας κακόηχη λέξη που δηλώνει τη γεννετήσια πράξη. Απλά ας αντικαταστήσουν τα γράμματα του θέματος φύσκ- με λατινικούς χαρακτήρες (f,u,c,k). Βλέπετε αυτό που ακολουθεί την πράξη είναι το φούσκωμα της εγκυμοσύνης και η ελπίδα της νέας ζωής..
    Να είστε καλά
    Δελφικός

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ευχαρίστηση μου, τιμή και χαρά μου η δημοσίευση τέτοιων μελετών τόσο άρτια εμπεριστατωμένων!
      Καθήκον μας διαμέσου των "Αυτοχθόνων Ελλήνων" να αναρτούμε των θησαυρό της γνώσης που ανιδιοτελώς μας δίδεται και να τον κοινοποιούμε.
      Εγώ σε ευχαριστώ αγαπητέ Δελφικέ που μου εμπιστεύτηκες εξαίρετο πόνημα σου!

      Διαγραφή
  6. Ο Βάαλ ταυτίζεται με τον Ήλιο-Απόλλωνα;
    Χμ... Μήπως τότε και το φως του διαφωτισμού και του σήματος της Γαλλικής Επανάστασης, το φως του Καποδίστρια πάνω απο τον αναγεννώμενο Φοίνικα ταυτίζονται κι αυτά μεταξύ τους και με τα προηγούμενα;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Αλέξανδρε, έχει συμβεί στην ιστορία της ανθρωπότητας, οργανώσεις και αδελφότητες και τον δύο προσανατολισμών (καλού-κακού) να χρησιμοποιούν τα ίδια σύμβολα. Ενα σύμβολο δεν είναι ποτέ απο μόνο του καλό ή κακό αλλά "φορτίζεται" απο τις προθέσεις και την ενέργεια αυτών που το χρησημοποιούν. Δεν θα μπορούσαμε πχ να δαιμονοποιήσουμε την Αθηνά και ο,τι αυτή συμβολίζει επειδή μια σατανιστική κάστα κάνει τις τελετές της κάτω απο ένα άγαλμα κουκουβάγιας. Ούτε μπορούμε να καταργήσουμε αρχαίους πολιτισμούς που χρησιμοποίησαν τη σβάστηκα ως σύμβολο προστασίας και καλοτυχίας επειδή ο χίτλερ αιματοκύλισε την Ευρώπη με σημαία του μια σβάστικα. Σοφό θα ήταν να κρίνουμε ανθρώπους και οργανώσεις με βάση τα έργα τους και τις συνέπειες απο αυτά και οχι απο τα σύμβολα που χρησιμοποιούν. Τώρα, η προσέγγισή μου ως προς την ταύτιση Απόλλωνα και Βάαλ είναι καθαρά γλωσσολογική λόγω και της ταύτισης του Ελ, Αλ, Ηλ στις ηλιακές λατρείες. Ας μην ξεχνάμε πως και ο Απόλλων ονομαζόταν επίσης Απέλιος, Απέλων και Απελ. Και θα ήταν αφέλεια να θεωρήσουμε πως μόνο οι Ελληνες αντιλήφθηκαν τον ζωτικό ρόλο που παίζει ο ηλιος για τη ζωή τους ώστε να τον θεοποιήσουν. Ομως κι εδώ έχουμε διαφορά στις προσλαμβάνουσες. Γιατί ενώ οι πρόγονοί μας εκφράσανε αυτή την ηλιακή λατρεία μέσα απο τις τέχνες, τα γράμματα και τις επιστήμες άλλοι λαοί εκφράστηκαν θρησκευτικά μέσα απο θυσίες νηπίων.
    Ελπίζω πως σε κάλυψα.
    Δελφικός

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Προς τα εκεί το πήγαινα κι εγώ Δελφικέ. Συμφωνώ. Το μόνο "ακάλυπτο" σημείο παραμένει η -έτσι κι αλλιώς- δύσκολη προσέγγιση των συμβόλων και των συμβολισμών, που σχεδόν πάντα έχουν τουλάχιστον δυο διαφορετικές σημασίες. Απέφυγα να πάρω θέση, επειδή δεν έχω απτές αποδείξεις και βρίσκω ανόητο έναν καυγά πάνω στο τι είναι και τι συμβολίζει ετούτο κι εκείνο. Η εμπειρία μου πάντως λέει ότι πρέπει να προσέχουμε πολύ από ποιους, πότε και για ποιον λόγο γίνονται προσπάθειες μονοδιάστατης ερμηνείας της ιστορίας μέσω των συμβόλων.
    Οι ίδιοι οι θεοί είναι κι αυτοί σύμβολα και μεταφερόμενοι μεταξύ των πολιτισμών, χωρίς να σημαίνει ότι συμβολίζουν παντού τις ίδιες ιδέες. Στην νεότερη ιστορία η παρακολούθηση των συμβόλων αν και παραμένει δύσκολη, είναι ευκολότερη από την περίοδο που σχετίζεται με μαζική καταστροφή ή απόκρυψη γραπτών τεκμηρίων. Η κοινή χρήση συμβόλων, η "υποκλοπή" συμβόλων δεν μπορεί να μας κάνει τυφλούς ως προς μια διαρκή μάχη δυο αντιπάλων, προ και μετά Χριστόν.

    Το δύσκολο σημείο μπορεί, μετά από αρκετό κόπο, να γίνει και το σημείο διαλεύκανσης ή έστω προσέγγισης των πραγμάτων. π.χ. το ότι μια εμφανώς απάνθρωπη κάστα επιμένει στην λατρεία της κουκουβάγιας και το ότι η εδώ Αθηνά του 1821 μάλλον δεν διαφέρει από την Μινέρβα ή την Αστάρτη ή την γυναικεία θεότητα που υπάρχει πάνω στο Καπιτώλιο της Ουάσιγκτων και υμνήθηκε στην διάρκεια της μετεπαναστατικής Γαλλίας, κάτι μπορεί να σημαίνει και για τον δικό μας πρώην ΟΕΔΒ, για το υπουργείο παιδείας και για το ελληνικό κράτος της αθηναϊκής Αθήνας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. παραπολυ ωραια αναλυση, την απολαυσα φλμ,

    πρεπει να επανελληνισουμε τους μπανανολελληνες φλμ, δεν σωζομαστε αλλιως απο το σκοταδι των τελευταιων 2000 χρονων

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Σχόλια που δεν συνάδουν με το περιεχόμενο της ανάρτησης, όπως και σχόλια υβριστικά προς τους αρθρογράφους, προσβλητικά σχόλια προς άλλους αναγνώστες σχολιαστές και λεκτικές επιθέσεις προς το ιστολόγιο θα διαγράφονται.