Πέμπτη 26 Δεκεμβρίου 2013

ΠΕΡΙ ΔΙΟΝΥΣΟΥ Στο πρόσωπον του...

Διόνυσος (Μουσείον Νάπολης)

ΠΕΡΙ ΔΙΟΝΥΣΟΥ

Στο πρόσωπον του Διονύσου αλληγορείται, εκτός των άλλων, και η γεννητική δύναμις της φύσεως, με τον σπόρον τον οποίον τρέφει η γή. Δι’ αυτό και οι Ορφικοί τον αποκαλούσαν Πρωτόγονον, και πατέρα και υιόν, γεννώντα και γεννώμενον. 
Ο διαμελισμός του από τους Τιτάνες και η ανάστασίς του από τον Δία, συμβολίζουν την ταραχήν και την σύγχυσιν των στοιχείων, οι οποίες ανακόπτουν την γεννητικήν δύναμην της φύσεως και η αποκατάστασις της ευταξίας των, η οποία αποκαθιστά και την γεννητικήν δύναμίν της.
Ένα από τα πολλά επίθετα, με τα οποία τον αποκαλούσαν, ήταν και το «Εύϊς» ή «Ευάν». Το επίθετον αυτό του δόθηκε επειδή κατά την Γιγαντομαχίαν ο Ζεύς τον εφώναζε «Εύ Υιέ», ή από το «Ευοί», το οποίον ήταν ένα από τα αποφθέγματα κατά τις Διονυσιακές τελετές. Επίσης «Ευάν» ονομαζόταν και το όρος της Μεσσηνίας, όπου πρωτακούστηκε, όπως λέγουν, η ιαχή αυτή από τις Βάκχες. Εκτός τούτου οι αρχαίοι Ινδοί ονόμαζαν «Ευάν» τον κισσόν.
Είναι προφανές λοιπόν, ότι η σημερινή ρήσις «Εβίβα», η οποία ακούγεται στις προπόσεις, είναι σύντμησις των επιθέτων «Ευοί» και «Ευάν» και αναφέρεται στον θεό του οίνου και της χαράς Διόνυσον!

ΒΑΣΙΛΗΣ ΔΡΟΣΟΣ
(ΜΕΓΙΣΤΙΑΣ)

Πηγή: Αθανασίου Σταγειρίτη Ωγυγία ή Αρχαιολογία.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σχόλια που δεν συνάδουν με το περιεχόμενο της ανάρτησης, όπως και σχόλια υβριστικά προς τους αρθρογράφους, προσβλητικά σχόλια προς άλλους αναγνώστες σχολιαστές και λεκτικές επιθέσεις προς το ιστολόγιο θα διαγράφονται.