Κυριακή 15 Δεκεμβρίου 2013

Είναι όντως η κατά τον Αριστοτέλη ΑΡΕΤΗ = ΗΘΙΚΗ + ΝΟΗΣΗ;

Νίκος Τανάλιας Είναι όντως η κατά τον Αριστοτέλη ΑΡΕΤΗ = ΗΘΙΚΗ + ΝΟΗΣΗ;
΄Η μήπως είναι η ΑΡΕΤΗ = ΗΘΙΚΗ Χ ΝΟΗΣΗ; Προτιμώ τον του Σωκράτους ορισμόν: ΑΡΕΤΗ = ΓΝΩΣΙΣ,
καθόσον η γνώσις, λίγο πρίν από την φρόνησιν (Σχ. 1), απαιτεί πράξιν (α+β+γ), την πράξιν της Αρετής!





Αμφότεροι όμως ο Αριστοτέλης και ο Σωκράτης, ολογαρχικοί όντες, εκλαμβάνουν την «κοινωνιοκρατίαν» των άρδην ανθρωποκεντρικών και κοινωνικοκεντρικών ελληνικών πολιτειών ως δεδομένην, και επομένως πιπτουν αντός της ολιγαρχικής παγίδος ή φάκας του άκρατου ατομικισμού. Αλλού, π.χ., «Πολιτικά», ο Αριστοτέλης αντιλαμβάνεται το τραγικόν τούτο λάθος, κατανοόντας πως το κύριον μέλημα του ελληνικού πολιτισμού είναι το μεταϊδανικόν ΕΝ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑι ΑΙΕΝ ΑΡΙΣΤΕΥΕΙΝ της ελληνικής πολιτείας, ως μία υψηλή τεχνο·λογία.
Σχετικά δε με την διαβάθμισιν μερικών επί μέρους αρετών, των οποίων τα καθ' υπερβολήν άκρα συνιστούν ύβριν, με τα νομοτελειακά αυτής επακόλουθα: ύβρις ’ άτη ’ νέμεσις ’ τίσις, στο του Αριστοτέλους σχήμα: ΈΛΛΕΙΨΙΣ (αριστερά) - ΜΕΣΟΤΗΣ (Κέντρο) - ΥΠΕΡΒΟΛΗ (Δεξιά), βλέπω τις παρακάτω έννοιες:

ΈΛΛΕΙΨΙΣ (αριστερά): Αφιλοτιμία, δουλικότης, ευτέλεια, μετριοπάθεια, μετριοφροσύνη, μικροπρέπεια, ταπεινότης, ταπεινοφροσύνη και χαμέρπεια.
ΜΕΣΟΤΗΣ (Κέντρο): Μακροθυμία, Μεγαλοψυχία, Υπερηφάνεια ή Υπερηφανία και Φιλοτιμία ή Φιλότιμον.
ΥΠΕΡΒΟΛΗ (Δεξιά): Αλαζονεία ή έπαρσις.
Σκέψου! Διαφωνείς ή συμφωνείς;
Ευοί Ευάν! Εις Υγίειαν!

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σχόλια που δεν συνάδουν με το περιεχόμενο της ανάρτησης, όπως και σχόλια υβριστικά προς τους αρθρογράφους, προσβλητικά σχόλια προς άλλους αναγνώστες σχολιαστές και λεκτικές επιθέσεις προς το ιστολόγιο θα διαγράφονται.