Η
ΣΑΜΑΡΙΝΑ ΓΡΕΒΕΝΩΝ ΣΤΗΝ
ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ ΤΟΥ 1821
Η Σαμαρίνα
Γρεβενών, δεν ήταν δυνατόν να λείψει από το προσκλητήριο της επανάστασης
του 1821, συμμετέχοντας μ ένα πάνθεο ηρώων, που πολέμησαν στο πλάι των άλλων
Ελλήνων μέχρι τη Ρούμελη και το Μωρηά.
Ο Βουλής
Γιώτσας, ο Μίχας Γκριζιώτης και άλλα παλικάρια της Σαμαρίνας, πολέμησαν με τον
Παπαφλέσσα στην άνιση μάχη του Μανιακίου, το 1825.
Μάλιστα ο Βουλής
Γιώτσας ήταν από τους ελάχιστους επιζώντες της φονικής μάχης και γύρισε
τραυματίας στη Σαμαρίνα, όπου πέθανε μετά από λίγο καιρό. Οι Σαμαριναίοι τον
κήδεψαν με τιμές εθνικού ήρωα. Σύμφωνα με τον σαμαριναίο «θρυλοσυλλέκτη» κ.
Αχιλλέα Γκριζιώτη, αρχηγός αυτών των αγωνιστών ήταν ο Κόλας (Νίκος) Γκριζιώτης,
ο μετέπειτα στρατηγός της επανάστασης.
Στα 1826 οι Σαμαριναίοι μετέχουν στην αθάνατη φρουρά των Μακεδόνων, που πολέμησαν στην πολιορκία του Μεσολογγίου. Η ομάδα των Σαμαριναίων αποτελούνταν από 120 μαχητές, με αρχηγό τον Μίχο Φλώρο και πολέμησαν στην «Ντάπια» του Στρατηγού Μάκρη. Μερικά από τα ονόματα των μαχητών, που διέσωσε η παράδοση ήταν του Μάκρη, Μανάκα, Αβραμούλη, Συράκου, Μ. Μπούσια, Γκιολδάρη, Τζίμου ή καπετάν -Τζήμα.
Από αυτούς, κατά την έξοδο της φρουράς διεσώθησαν μόνο 33, ενώ οι υπόλοιποι Φλώρος, Μακρής, Αβραμούλης κλπ. έπεσαν ηρωικά στο Μεσολόγγι. Η λαϊκή μούσα της Σαμαρίνας ύμνησε τον ηρωικό θάνατο των παλικαριών της με το τραγούδι «Εσείς παιδιά κλεφτόπουλα, παιδιά της Σαμαρίνας».
Μέχρι το 1828 οι
Σαμαριναίοι συνεχίζουν τον αγώνα τους εναντίον των Τούρκων. Με την Ίδρυση του
Ελληνικού κράτους, αναστέλλουν προς στιγμήν τη δράση τους και περιμένουν την
κατάλληλη ευκαιρία, για να ξεσηκωθούν. Την Άνοιξη του 1854, με την κήρυξη του
Ελληνοτουρκικού πολέμου επαναστατούν οι κάτοικοι των Βλαχοχωριών της Πίνδου:
Σαμαρίνας, Αβδέλλας, Περιβολιού, Σμίξης, Γράμμουστας και Ντένισκου, υπό την
αρχηγία του παλαίμαχου πια Σαμαριναίου Καπετάνιου Χατζηζήση Χατζημάτη.
Η σύγκρουση με τους Τούρκους του Μεχμέτ - αγά των Γρεβενών έγινε στην τοποθεσία «φυλλουριά», κοντά στο χωριό Καρπερό. Οι Βλάχοι, που είχαν μαζί τους τις οικογένειες και τα γιδοπρόβατά τους, αντιστάθηκαν γενναία μια ολόκληρη ημέρα στις σφοδρές επιθέσεις των Τουρκαλβανών. Η ταραχή και ο χαλασμός, που επικράτησε κατά τη μάχη έμεινε παροιμιώδης: «έγινε φυλλουριά». Ογδόντα νεκροί ήταν οι απώλειες από την πλευρά των βλάχων και ανάμεσα τους ο Χατζηζήσης.
Στη δύσκολη θέση, που είχαν περιέλθει οι επαναστάτες, ήλθε προς βοήθεια την άλλη μέρα, ο Θόδωρος Ζιάκας με τους άντρες του, που κατεδίωξαν τους Τούρκους μέχρι τα Γρεβενά.
Η Έξοδος του Μεσολογγίου
Η σύγκρουση με τους Τούρκους του Μεχμέτ - αγά των Γρεβενών έγινε στην τοποθεσία «φυλλουριά», κοντά στο χωριό Καρπερό. Οι Βλάχοι, που είχαν μαζί τους τις οικογένειες και τα γιδοπρόβατά τους, αντιστάθηκαν γενναία μια ολόκληρη ημέρα στις σφοδρές επιθέσεις των Τουρκαλβανών. Η ταραχή και ο χαλασμός, που επικράτησε κατά τη μάχη έμεινε παροιμιώδης: «έγινε φυλλουριά». Ογδόντα νεκροί ήταν οι απώλειες από την πλευρά των βλάχων και ανάμεσα τους ο Χατζηζήσης.
Στη δύσκολη θέση, που είχαν περιέλθει οι επαναστάτες, ήλθε προς βοήθεια την άλλη μέρα, ο Θόδωρος Ζιάκας με τους άντρες του, που κατεδίωξαν τους Τούρκους μέχρι τα Γρεβενά.
Η Έξοδος του Μεσολογγίου
Ο
καπετάνιος Μίχος Φλώρος βαριά τραυματισμένος έδωσε στα παλικάρια που σώθηκαν
την τελευταία του διαταγή, τα λόγια του τραγουδιού «παιδιά της Σαμαρίνας»:
«Εσείς παιδιά κλεφτόπουλα, παιδιά της Σαμαρίνας».
Οι τριάντα τρεις Σαμαριναίοι που σώθηκαν γύρισαν στο χωριό και έφεραν το κακό μαντάτο. Μάλιστα τα παλικάρια του καπετάνιου έγραψαν τα λόγια αυτά στη φουστανέλα για να μην χαθούν και αυτά τα λόγια αργότερα έγιναν μοιρολόγι, το οποίο τραγουδούν οι ντόπιοι και πολλοί άλλοι στο θάνατο των αγαπημένων τους ανθρώπων. Παράλληλα εξελίχθηκε και σε οργανικό τραγούδι, που χορεύεται σχεδόν πάντα σε όλες τις εκδηλώσεις των Σαμαριναίων και γενικά των Γρεβενιωτών.
«Εσείς παιδιά κλεφτόπουλα, παιδιά της Σαμαρίνας».
Οι τριάντα τρεις Σαμαριναίοι που σώθηκαν γύρισαν στο χωριό και έφεραν το κακό μαντάτο. Μάλιστα τα παλικάρια του καπετάνιου έγραψαν τα λόγια αυτά στη φουστανέλα για να μην χαθούν και αυτά τα λόγια αργότερα έγιναν μοιρολόγι, το οποίο τραγουδούν οι ντόπιοι και πολλοί άλλοι στο θάνατο των αγαπημένων τους ανθρώπων. Παράλληλα εξελίχθηκε και σε οργανικό τραγούδι, που χορεύεται σχεδόν πάντα σε όλες τις εκδηλώσεις των Σαμαριναίων και γενικά των Γρεβενιωτών.
Η λαϊκή μούσα της Σαμαρίνας ύμνησε τον ηρωικό
θάνατο των παλικαριών της.
Κάθε χρόνο η Σαμαρίνα παίρνει μέρος στις εκδηλώσεις της εξόδου, ενώ το 2007 τοποθετήθηκε μνημείο στον Κήπο των Ηρώων στο Μεσολόγγι με απόφαση του εκεί δημοτικού συμβουλίου στη μνήμη των Σαμαριναίων πεσόντων και το Μεσολόγγι αδελφοποιήθηκε με τη Σαμαρίνα.
Κάθε χρόνο η Σαμαρίνα παίρνει μέρος στις εκδηλώσεις της εξόδου, ενώ το 2007 τοποθετήθηκε μνημείο στον Κήπο των Ηρώων στο Μεσολόγγι με απόφαση του εκεί δημοτικού συμβουλίου στη μνήμη των Σαμαριναίων πεσόντων και το Μεσολόγγι αδελφοποιήθηκε με τη Σαμαρίνα.
Για να τιμήσει την
προσφορά των Σαμαριναίων, ο δήμος της Ιεράς Πόλης του Μεσολογγίου καλεί κάθε
χρόνο τη Σαμαρίνα να παίρνει μέρος στις εκδηλώσεις της Εξόδου και οι νέοι της
να αποτελούν τμήμα της τιμητικής Φρουράς.
Μία φιλόδοξη ιστορική ταινία, με τίτλο «Έξοδος
1826», σε σενάριο και σκηνοθεσία του Βασίλη Τσικάρα.
Η ταινία
«Έξοδος 1826» σχετίζεται με μια αληθινή ιστορία που συνδέεται με την ηρωική και
τραγική Έξοδο του Μεσολογγίου, που έλαβε χώρα τη νύχτα μεταξύ της 10ης και 11ης
Απριλίου, 1826, και έχει καταγραφεί ως από τα πιο αξιοσημείωτα γεγονότα στην
παγκόσμια ιστορία, προκαλώντας συγκίνηση και θαυμασμό.
Όπως
δήλωσε σε μακεδονίτικο έντυπο ο σκηνοθέτης Βασίλης Τσικάρας: «Είναι μια παλιά
ιστορία. Κρατά 4 χρόνια. Κάποια στιγμή μου γεννήθηκε η ανάγκη να εξηγήσω στον
κόσμο που δεν γνωρίζει, και είναι πολλοί αυτοί, ποιες είναι οι ρίζες του
τραγουδιού «Παιδιά της Σαμαρίνας / γιατί μωρέ παιδιά καημένα / γιατί είστε
λερωμένα». Είναι δημοτικό μας τραγούδι και αφορά την ιστορία κάποιων ανθρώπων,
οι οποίοι έφυγαν από το χωριό τους, την Σαμαρίνα Γρεβενών προκειμένου και αυτοί
να βοηθήσουν στην Έξοδο του Μεσολογγίου».
Η ταινία
βασίστηκε σε έρευνα 4 ετών και ήθελε να δείξει «μια καθαρά ελληνική ιστορία». Η
ταινία είχε βαλτώσει από την κρίση, αλλά χάρις σε μια πρωτοβουλία του Συλλόγου
Φίλων Ιστορίας και Αναπαράστασης Παΐκου Γιαννιτσών και την βοήθεια του Δήμου
Πέλλας στα Γιαννιτσά έγινε πραγματικότητα.
Η ταινία
καταγράφει τις διακυμάνσεις στην διαδρομή των μαχητών της Σαμαρίνας για να
φτάσουν στον ιερό σκοπό τους. Είναι ένα ταξίδι 10 ημερών κατά την διάρκεια των
οποίων θα προσπαθήσουν περνώντας μέσα από ορεινά μονοπάτια να μην γίνουν
αντιληπτοί από τους Τούρκους. Όμως αυτό δεν είναι εφικτό και θα αναγκαστούν να
δώσουν αγώνα πριν φτάσουν στο Μεσολόγγι.
Σε αυτή
την πρώτη μετά από δεκαετίες ιστορική περιπέτεια, συμμετέχουν αξιόλογοι
ηθοποιοί, όπως ο Λευτέρης Κακούρης (στον ρόλο του καπετάνιου), η Μαρία
Ανδρούτσου, ο Δημήτρης Παπαδόπουλος, Χρήστος Μπάτζιος κ.α. Στην θέση του
διευθυντή φωτογραφία έχουμε τον διακεκριμένο Δημήτρη Σταμπόλη («Το Ταγκό των
Χριστουγέννων», «Αν»), ενώ στην οργάνωση παραγωγής την Ελένη Σκάρπου.
Για την
ταινία «τρέχει» επίσης και διαδικτυακή καμπάνια υποστήριξης μέσω crowd-funding
στο δημοφιλές δίκτυο Indiegogo.
Η ταινία
«Έξοδος 1826″ είναι μια αληθινή ιστορία για την «Έξοδο του Μεσολογγίου», η
οποία αναφέρεται στην «έξοδο» που προκλήθηκε από τους πολιορκημένους αγωνιστές
του Μεσολογγίου, στην Ελλάδα, όταν η άμυνα προς τα τουρκικά και αιγυπτιακά
στρατεύματα ήταν αδύνατη. Οι λιγότεροι και περιτριγυρισμένοι-εγκλωβισμένοι πίσω
από τα τείχη Έλληνες αναγκάστηκαν να κάνουν μια απελπισμένη κίνηση για την ελευθερία,
βγαίνοντας από τα τείχη της πόλης για να πολεμήσουν με τους πολιορκητές, μετά
την ταλαιπωρία για εβδομάδες από τρομερή πείνα και η δίψα, η οποία τους
οδηγούσε σε βέβαιο θάνατο.
Οι
Τούρκοι είχαν ήδη προειδοποιηθεί από κατασκόπους και προετοιμάστηκαν για να
αποφευχθεί το χτύπημα. Ένα ηρωικό αλλά και τραγικό συμβάν που συνέβη τη νύχτα
μεταξύ της 10ης και 11ης Απριλίου, 1826, συγκαταλέγεται στις μάχες της
Ελληνικής επανάστασης του 1821 και έχει καταγραφεί ως από τα πιο αξιοσημείωτα
γεγονότα στην παγκόσμια ιστορία, προκαλώντας συγκίνηση και θαυμασμό.
Η ταινία
«Έξοδος 1826» είναι ένα πολεμικό δράμα, βασισμένο στην ιστορική έρευνα του
συγγραφέα και σκηνοθέτη Βασίλη Τσικάρα. Είναι η ιστορία των 120 ανδρών από τη
Σαμαρίνα Γρεβενών, οι οποίοι άφησαν τις οικογένειες
και τον τόπο τους και έσπευσαν να συμμετάσχουν και να υποστηρίξουν την Έξοδο
του Μεσολογγίου. Πρόκειται μια απεικόνιση αυτής της μάχης της Ελληνικής
Επανάστασης με ορισμένα στοιχεία μυθοπλασίας, που γυρίστηκε σε 4 πόλεις της
Ελλάδας με φυσικό τοπίο, με άλογα, όπλα, δυναμικές σκηνές μάχης και πολλά εφέ,
καθώς και πρωτότυπη μουσική.
Εμπνευστής του όλου εγχειρήματος είναι ο Βασίλης Τσικάρας,
ένας άνθρωπος με μια πολυσχιδή
καλλιτεχνική ιστορία πίσω του. Ξεκίνησε την καριέρα του ως δημοσιογράφος και
όντας ο ίδιος λάτρης της ιστορίας έκανε μια τεράστια έρευνα πάνω στο χρονικό
της εξόδου του Μεσολογγίου. Απ’ αυτήν τη μακροχρόνια έρευνα, αλλά και την αγάπη
του για τον κινηματογράφο, προέκυψε το σενάριο της ταινίας.
Ο
σκηνοθέτης της ταινίας Βασίλης Τσικάρας δήλωσε:
«Το σενάριο παντρεύει την προφορική μας παράδοση με όσα
ιστορικά στοιχεία έχουν καταγραφεί, ενώ η σεναριακή έρευνα έφερε και νέα
ευρήματα. Τα παιδιά της Σαμαρίνας,
εκπροσωπούν όλους εκείνους τους ήρωες που πολέμησαν σε δύσκολους καιρούς και
σήμερα μνημονεύονται ελάχιστα με αποτέλεσμα να μη γνωρίζουμε το μέγεθος της
θυσίας και προσφοράς τους.
Ως θέμα είναι
από μόνο του εντυπωσιακό. Είναι μια δραματική ιστορία που ακόμη και σήμερα,
συγκινεί. Αν το συγκεκριμένο ιστορικό
γεγονός αφορούσε τους Αμερικανούς, πιστέψτε με, θα ξοδεύονταν εκατομμύρια
δολάρια στην άλλη άκρη του Ατλαντικού για μια πραγματικά επική παραγωγή.
Εγώ προσωπικά,
επικεντρώθηκα στην αληθινή ιστορία 120 αντρών που έφυγαν από τη Σαμαρίνα
Γρεβενών για να βοηθήσουν στην Έξοδο του Μεσολογγίου. Κατά το δεκαήμερο της
περιπέτειάς τους, εξελίσσονται ιστορίες τόσο μέσα στο πολιορκημένο Μεσολόγγι,
όσο στη Σαμαρίνα και στο τότε Τουρκικό Φρουραρχείο της Άρτας».
Πού έγιναν τα
γυρίσματα;
Τα γυρίσματα
έχουν ξεκινήσει από την Όσσα Θεσσαλονίκης. Τα μελλοντικά γυρίσματα θα γίνουν
στο Σμόλικα και στο Μεσολόγγι. Το project δουλεύεται 3 περίπου χρόνια και είναι
ενημερωμένοι Δήμοι, Περιφέρειες και δεκάδες πολιτιστικοί σύλλογοι.
Βλέποντας τις
φορεσιές και τα όπλα των ηθοποιών βλέπει κανείς μια πολύ προσεγμένη δουλειά με
ακριβείς ιστορικές αναφορές .
Δεν μπορείς να
κάνεις μια ιστορική ταινία χωρίς να ξεκινήσεις από τις στολές και τα σκηνικά.
Εδώ είχαμε τη βοήθεια του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος και του κ.Βούρου που
τον ευχαριστώ προσωπικά για άλλη μια φορά, καθώς και της Μαριάνθης Καπλάντζη
που είναι υπεύθυνη για τα κοστούμια και τα σκηνικά της ταινίας. Η κ.Καπλάντζη
ασχολείται χρόνια με τις παραδοσιακές φορεσιές και προσεγγίσαμε προσεκτικά την
ενδυμασία των Βλάχων της Σαμαρίνας, που διαφέρει από αυτό που έχουμε συνηθίσει
να βλέπουμε. Εδώ κινηματογραφικά καινοτομήσαμε.
Εκτός από σένα στη
σκηνοθεσία, ποιοι άλλοι άνθρωποι στελεχώνουν την τεχνική παραγωγή της ταινίας.
Διευθυντής
Φωτογραφίας και συμπαραγωγός είναι ο Δημήτρης Σταμπολής, ένας άνθρωπος που
γνωρίζει κινηματογράφο όσο λίγοι άνθρωποι στη χώρα μας. Εικονολήπτες είναι οι
Πάνος Λέφκας, Παναγιώτης Περπερίδης (Xper Media) και Φίλιππος Παπακώστας, στο
μοντάζ ο Κωνσταντίνος Τοπάλης (24plus1), στον ήχο ο Σάββας Φωτιάδης, βοηθός σκηνοθέτη
ο Άνθιμος Κατιρτζόγλου, script η Κλειώ Λιάβα. Φυσικά έχουμε μια εξαιρετική
ομάδα SFX artists, η οποία απαρτίζεται από τη Σοφία Βουλαλά και τη Νεφέλη
Αδαμίδου.
Μπορείς να μας πεις
λίγα λόγια για το Casting της ταινίας;
Εγώ απλά θα
αναφέρω τους ηθοποιούς που συμμετείχαν στον α΄ κύκλο των γυρισμάτων. Με πολλούς
από αυτούς έχουμε συνεργαστεί κατά το παρελθόν σε θέατρο και κινηματογράφο και
πλέον είμαστε φίλοι. Αυτοί οι άνθρωποι δημιούργησαν ένα εξαιρετικό κλίμα, με
διάθεση προσφοράς, κι αυτό φαίνεται σε κάθε πλάνο. Πρόκειται για τους Δημήτρη
Παπαδόπουλο, Αντώνη Σιώπκα, Δημήτρη Δανάμπαση, Σταύρο Βαφειάδη, Νίκο Νικολαΐδη,
Χρήστο Μπάτζιο, Σάκη Κολότσιο, Κώστα Λιόλιο, Κυριάκο Χρυσίδη, Δημήτρη
Αρζουμανίδη, Στέργιο Σαραγιώτη, Αντώνη Χαλιάσο, Κώστα Αντωνιάδη, Γιάννη
Περδίκη, Χριστίνα Λιόλιου, Μαρία Βλάχου, Ιωάννα Τζαφέρη, Κλειώ Λιάβα, Χριστίνα
Βρατίστα, Δημήτρη Ελιά, Σταύρο Καραγεωργιάδη, Γιάννη Λαζαρίδη, Γιάννη
Ανδρεόπουλο, Μύρωνα Μούτο, Στέλιο Βασιλείου, Οδυσσέα Καραβασιλείου. Τους
ευχαριστώ
Οφείλουμε να πούμε ότι
η αφίσα θυμίζει Χόλυγουντ.
Ποιος βρίσκεται πίσω απ’ αυτήν την τόσο όμορφη
δουλειά;
Δημήτρης Παγιάντζας και locolime. Ο Δημήτρης είναι top
γραφίστας!
Πόσο
εύκολο είναι για ένα νέο δημιουργό να στηρίξει μόνος του ένα τόσο μεγάλο
εγχείρημα; Υπάρχουν άνθρωποι που θα σε βοηθήσουν στο οικονομικό κομμάτι της
παραγωγής;
Μέχρι στιγμής έχουν γίνει κυρίως προσωπικά έξοδα, ενώ και
οι χορηγοί που μας στηρίζουν είναι ελάχιστοι. Τους ευχαριστώ όμως μέσα από την
καρδιά μου! Μέσα στην κρίση κι αυτοί στηρίζουν την Τέχνη.
Υπάρχει
κάτι άλλο που θα ήθελες να μάθουν οι αναγνώστες μας;
Η Έξοδος θα είναι η πρώτη ταινία με θέμα την επανάσταση
του 1821 και ήρωες – πρωταγωνιστές, Μακεδόνες. Νομίζω πως αυτό, δεν έγινε ποτέ
κινηματογραφικά.
Σ’ ευχαριστούμε και περιμένουμε με αγωνία να τη δούμε να
βγαίνει στους κινηματογράφους.
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ
Σενάριο – σκηνοθεσία : Βασίλης Τσικάρας
Διευθυντής Φωτογραφίας : Δημήτρης Σταμπολής
Οπερατέρ : Παναγιώτης Κράββαρης
Script : Κλειώ Λιάβα
Σκηνογράφος – ενδυματολόγος : Νίκος Καλαϊτζίδης
Βοηθοί ενδυματολογικού : Μαριαλένα Χρυσογονίδου, Αθηνά
Μπατσίλα
Υπεύθυνη φροντιστηρίου : Μαρία Βλάχου
Οπτικά εφέ : Μιχάλης Χαραλαμπίδης
Μακιγιάζ : Σοφία Βουλαλά, Αθανασία Μιχαλάκη
Hair styling : Αλίκη Φραγκάκη
Ηχολήπτης : Σάββας Φωτιάδης
Auxiliary staff : Γιώργος Βασιλειάδης, Δημήτρης
Κουτσιμανής
Μοντάζ : Κωνσταντίνος Τοπάλης, Μιχάλης Χαραλαμπίδης,
Μύρων Μούτος
Μουσική σύνθεση : Κανάρης Κεραμάρης
Σύνθεση παραδοσιακών : Παναγιώτης Κοσμίδης
Φωτογράφιση : Δημήτρης Παγιάντζας
Οργάνωση – εκτέλεση παραγωγής : Ελένη Σκάρπου
Παραγωγή :
Aratos Films
Συνεργασία :
D.Stampolis, Promis Media production
ΗΘΟΠΟΙΟΙ
Λεωνίδας Κακούρης, Δημήτρης Παπαδόπουλος, Μαρία
Ανδρούτσου, Αντώνης Σιώπκας, Βασίλης Τσικάρας, Χρήστος Μπάτζιος, Αγγέλα
Βαγιωνά, Γιάννης Περδίκης, Κυριάκος Χρυσίδης, Ειρήνη Τσιαούση, Νίνα Μυλωνά,
Νίκος Νικολαΐδης, Γιώργος Χατζηθεοδώρου, Κώστας Λιόλιος, Δημήτρης Δήμου, Ράνια
Νικολούλη, Μανώλης Σαββίδης, Δημήτρης Θεοδοσιάδης, Μαρία Κλεάρχου, Κική
Σπύρου, Βασιλική Γραικού, Σταύρος Δουκουζγιάννης, Μαρία Μουστάκα, Δημήτρης
Ελιάς, Σάκης Παπαγεωργίου, Κωστής Πείτσης, Βασίλης Πείτσης, Κώστας Αντωνιάδης,
Σταύρος Βαφειάδης, Νίκος Βλαχόπουλος, Δημήτρης Κύρτσος, Νίκος Ματινέλης, Γιώργος
Πεχλιβανίδης, Γιάννης Παπαχριστούδης, Νίκος Ιωαννίδης, Βασίλης Βεργινάδης,
Γιώργος Βαρελάς, Βασίλης Βαρελάς, Αργύρης Ταφραλίδης, Σταύρος Ιωαννίδης, Βάιος
Λιάππης, Μαρία Βλάχου, Χριστίνα Λιόλιου, Παναγιώτης Νάκος, Σάκης Κολότσιος,
Αριστείδης Σιναπίδης, Κατερίνα Μπαλάσκα, Αναστασία Θεοδώρου, Ιωάννα Τζαφέρη,
Ιωάννης Κυφωνίδης, Κυριάκος Βιολάρης, Σταύρος Καραγεωργιάδης, Γιάννης
Ανδρεόπουλος, Γιάννης Λαζαρίδης, Άλκης Γκόσιος, Αντώνης Χαλιάσος,
Σεμπάστιαν Τσιφής, Ιωάννης Τσιορμπατζής, Αλέξανδρος Μυλωνάς, Θανάσης Τόπης,
Παναγιώτης Μπατσικούρας.
Παραδοσιακές φορεσιές : Σύλλογος Φίλων Ιστορίας και
Αναπαράστασης αυτής Γιαννιτσών, Χορευτικός Όμιλος «Λεύκιππος» Μάνης, Σύνδεσμος
Σαμαριναίων Λάρισας και περιχώρων, Πολιτιστικός Σύλλογος Νεδουσαίων, Χορευτικός
Σύλλογος Γαλάτιστας, Σύλλογος Καππαδοκών Μυλοτόπου, Σύλλογος Δαμιανού
Γιαννιτσών «Ο Διογένης»
Άλογα και ιππείς από τον Ιππικό Σύλλογο Γιαννιτσών
(υπεύθ. Γιώργος Δήμτσης) και από τη Λητή Θεσσαλονίκης (υπεύθ. Στέλιος
Βασιλείου)
Website: «Έξοδος 1826»
Εσείς παιδιά, κλεφτόπουλα
Παιδιά της Σαμαρίνας,
μωρέ παιδιά καημένα
κι ας είστε λερωμένα
Σαν πάτε πάνω στα βουνά,
ψηλά στη Σαμαρίνα.
Τουφέκια να μην ρίξετε,
τραγούδια να μην πείτε.
Να μην τ’ ακούσει η μάνα μου
κι η δόλια η αδελφή μου.
Και βγουν στη στράτα να σας δουν
και ’ρθουν να σας ρωτήσουν.
Κι αν σας ρωτήσει η μάνα μου
κι η δόλια η αδερφή μου
Μην πείτε πως λαβώθηκα
βαριά για να πεθάνω.
Να πείτε πως παντρεύτηκα
Κάτω στο Μεσολόγγι.
Να πείτε πως παντρεύτηκα
με μια καλή γυναίκα.
Την πέτρα έχω πεθερά
τη μαύρη γης γυναίκα.
Κι αυτά τα λιανολίθαρα
αδέρφια και ξαδέρφια.
120 ΜΑΧΗΤΕΣ ΣΑΜΑΡΙΝΑΙΟΙ
ΠΟΥ ΠΟΛΕΜΗΣΑΝ ΣΤΗΝ ΕΞΟΔΟ ΤΟΥ
ΠΟΥ ΠΟΛΕΜΗΣΑΝ ΣΤΗΝ ΕΞΟΔΟ ΤΟΥ
ΜΕΣΟΛΟΓΓΙΟΥ
ΑΘΑΝΑΤΟΙ
ΖΗΝΩΝ ΠΑΠΑΖΑΧΟΣ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σχόλια που δεν συνάδουν με το περιεχόμενο της ανάρτησης, όπως και σχόλια υβριστικά προς τους αρθρογράφους, προσβλητικά σχόλια προς άλλους αναγνώστες σχολιαστές και λεκτικές επιθέσεις προς το ιστολόγιο θα διαγράφονται.