ΠΛΗΡΩΜΕΝΟΙ «ΕΛΛΗΝΕΣ»
ΕΓΡΑΨΑΝ ΟΤΙ Ο
ΠΙΝΑΚΑΣ «Η ΣΦΑΓΗ ΤΗΣ
ΧΙΟΥ»
ΤΟΥ ΝΤΕΛΑΚΡΟΥΑ ΑΠΟΤΕΛΕΙ
ΥΠΕΡΒΟΛΙΚΗ ΑΠΕΙΚΟΝΙΣΗ ΑΠΟ ΜΕΡΟΥΣ
ΤΟΥ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΗ ΚΑΙ ΞΕΠΕΡΝΑΕΙ
ΤΗΝ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ. Η ΓΝΩΜΗ ΤΟΥΣ
ΕΙΝΑΙ ΟΤΙ ΜΠΟΡΕΙ
ΑΥΤΟΙ ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ
ΤΗΣ ΧΙΟΥ ΝΑ ΑΥΤΟΚΤΟΝΗΣΑΝ ΜΟΝΟΙ ΤΟΥΣ...
Η ζωγραφική του Ρομαντισμού
στηρίζεται στην εκφραστική ελευθερία. Σκοπός των ρομαντικών ζωγράφων είναι η
απόδοση της έκφρασης των ψυχικών καταστάσεων και η έξαρση των συναισθημάτων του
θεατή. Τα θέματά τους βασίζονται, κυρίως, σε ιστορικά γεγονότα και σε μύθους. Οι πίνακες του Ευγένιου Ντελακρουά
παρουσιάζουν σκηνές γεγονότων από την Ελληνική και τη Γαλλική Επανάσταση. Στον
πίνακά του «Η Σφαγή της Χίου» απεικονίζεται, η τουρκική θηριωδία στο
πολιορκημένο νησί της Χίου. Στο μπροστινό μέρος του πίνακα παρατηρείται
ιδιαίτερα έντονη η αγωνία και η απελπισία στα πρόσωπα των ανθρώπων, με τη μάνα
που είναι ξαπλωμένη με το μωρό της στην αγκαλιά στο δεξί άκρο του πίνακα, τα
δύο αγκαλιασμένα παιδιά στο αριστερό άκρο που περιμένουν το θάνατο, το
ταλαιπωρημένο αντρόγυνο στο κέντρο του πίνακα μαζί με την ηλικιωμένη γυναίκα
που κοιτάζει προς τον ουρανό μ’ ένα βλέμμα απελπισίας στα μάτια της και, τέλος,
τον Τούρκο καβαλάρη στα δεξιά που αρπάζει μια Ελληνοπούλα και τη δένει στο
άλογό του, έτοιμος να τραβήξει το σπαθί του. Στο βάθος του πίνακα ο σκεπασμένος
με καπνό ουρανός και το καμένα σπίτια ολοκληρώνουν την εικόνα της καταστροφής. Στο έργο αυτό προβάλλεται
έντονη η συγκίνηση που θέλει να μεταφέρει ο καλλιτέχνης εμπνεόμενος από τον
φιλελληνισμό και την Ελληνική Επανάσταση. Η συναισθηματική φόρτιση που εκπέμπει το
πρόσωπο της ηλικιωμένης γυναίκας στο κέντρο του πίνακα έρχεται σε αντίθεση με
το σκληρό πρόσωπο του Τούρκου καβαλάρη, ενώ η έλλειψη της συμμετρίας, τα
λαμπερά χρώματα και τα πυρπολημένα χωριά στο βάθος του πίνακα συγκλονίζουν το
θεατή.
«Η Σφαγή της Χίου» του Ευγένιου Ντελακρουά συγκλόνισε, και
συνεχίζει ακόμη και σήμερα να συγκλονίζει, όλη την ανθρωπότητα.