Της Ρόης Χάικου
Το μήνυμα που έστειλε η Κίνα στην Ελλάδα ήταν σαφές και δεν επιδέχεται παρερμηνειών: «είμαστε παγκόσμια οικονομική δύναμη, θέλουμε να επενδύσουμε εδώ, αρκεί και εσείς...». Μπορεί καμία δήλωση να μην έγινε με αυτά ακριβώς τα λόγια από τον πρωθυπουργό της Λαϊκής Δημοκρατίας της Κίνας, κ. Γουέν Τζιαμπάο ή τον πρόεδρος της Cosco, κάπταιν Γουέι Τζιαφού, όμως, η κινεζική αντιπροσωπεία δεν ήρθε στη χώρα μας μόνο για να δώσει...
Ο κ. Τζιαμπάο έκανε ενθαρρυντικές δηλώσεις για τη δημοσιονομική περιπέτεια της χώρας μας, εκφράστηκε θετικά για την Ελλάδα και την ιστορία της, φάνηκε δεκτικός να επενδύσει περαιτέρω στα ελληνικά ομόλογα, αλλά κυρίως έκανε business. Η κατ΄ιδίαν συνάντηση με τον Έλληνα ομόλογό του, Γ. Παπανδρέου, έφερε 11 συμφωνίες, δύο διακρατικές σε εμπόριο και πολιτισμό και εννέα επιχειρηματικής φύσεως, με έμφαση κυρίως στη ναυτιλία.
Και πίσω από τις λέξεις το μήνυμα ήταν σαφές: η Κίνα θέλει την Ευρώπη εταίρο στο εμπόριο και η Ελλάδα –εάν το επιθυμεί να συνεργαστεί– μπορεί να είναι η πύλη εισόδου της σε αυτήν τη σινική οικονομική εκστρατεία. Γι’ αυτό άλλωστε «περιοδεύει» αυτές τις ημέρες ανά την Ευρώπη.
Η σημασία που δίνουν οι Κινέζοι στον Πειραιά επιβεβαιώθηκε για ακόμη μία φορά από την επίσκεψη του κ. Τζιαμπάο στον προβλήτα ΙΙ, ο οποίος εξέφρασε την πεποίθηση του ότι ο σταθμός του Πειραιά θα αποτελέσει «το διαμάντι της Μεσογείου», επαναλαμβάνοντας παράλληλα, την πρόθεση της Cosco να επενδύσει περαιτέρω στο ΣΕΜΠΟ.
Στόχος είναι από τα 1,6 εκατ. εμπορευματοκιβωτίων που είναι σήμερα η χωρητικότητα του προβλήτα ΙΙ να αυξηθούν στα 2,6 εκατ. μέχρι τα μέσα του 2014. Ενώ το 2015, μετά και την κατασκευή του προβλήτα ΙΙΙ, έργο ύψους 111 εκατ. ευρώ, που προβλέπεται από τη συμφωνία παραχώρησης ότι θα πρέπει να έχει ολοκληρώσει η Cosco, ο κινεζικός κολοσσός θα «ελέγχει» δύο προβλήτες συνολικής δυναμικότητας 3,7 εκατ. εμπορευματοκιβωτίων. Όπως δε, ανέφερε ο πρωθυπουργός της Κίνας, από τα 800.000 κιβώτια που διακινούνται σήμερα από την Cosco Ελλάδος μπορούμε να φτάσουμε στα 3,7 εκατ. teu.
Από τις εγκαταστάσεις της Cosco στον Πειραιά, ο κ. Τζιαμπάο είπε ότι έχει συμφωνηθεί με την Ελλάδα η λειτουργία ερευνητικού κέντρου εξοικονόμησης ενέργειας και μείωσης εκπομπής ρύπων της ναυτιλίας.
Συμφωνίες της Cosco
Αλλά ούτε ο κάπταιν Γουέι έμεινε άπραγος το προηγούμενο Σαββατοκύριακο, αφού η Cosco υπέγραψε δύο επιχειρηματικές συμφωνίες προκειμένου να ενισχύσει την παρουσία της στον Πειραιά και το εμπόριο. Η πρώτη αφορά την ανάπτυξη αποθηκών εκκένωσης - πλήρωσης containers και αποθήκευσης προϊόντων σε έκταση 7.000 τ.μ., στο λιμάνι του Πειραιά στο ΣΕ.ΜΠΟ, ενώ η δεύτερη με το Διεθνές Αεροδρόμιο Αθηνών «Ελευθέριος Βενιζέλος» αφορά την ταχύτερη και πιο εύκολη μεταφορά φορτίων.
Από τον Πειραιά ήρθε άλλωστε η εξαγγελία για την πρόθεση της Κίνας να δημιουργήσει ένα Σινο-Ελληνικό Ταμείο Ανάπτυξης, επενδύοντας 5 δισ. δολάρια, για την χρηματοοικονομική υποστήριξη των Ελλήνων εφοπλιστών οι οποίοι θα χτίζουν τα πλοία τους στα κινεζικά ναυπηγεία.
Όλα αυτά ενόσω είναι στον «αέρα» το Θριάσιο Πεδίο, ένα έργο που ενδιαφέρει έντονα την Cosco και για το οποίο έχει εκφράσει επιφυλάξεις ή και κατά άλλους ενστάσεις στο διαγωνιστικό κομμάτι, ενώ έχει «παγώσει» η πληρωμή των 21 εκατ. ευρώ από επιστροφές ΦΠΑ προς τους Κινέζους, όπως έχει συμβεί με το σύνολο του επιχειρηματικού κόσμου που έχει λαμβάνειν χρήματα από επιστροφές ΦΠΑ αλλά δεν ξέρει πότε θα αρθεί η... στάση πληρωμών.
Και μπορεί στο δεύτερο κομμάτι, η κινεζική πλευρά να έχει προτείνει ήδη συμψηφισμούς, κάτι που όλα δείχνουν πως προκρίνεται σαν λύση, η υπόθεση του Θριασίου έχει περισσότερο επιχειρηματικό παρασκήνιο. Όπως είχε γίνει γνωστό, ΟΛΠ και Cosco θα κατέβαιναν μαζί στον διαγωνισμό για να διεκδικήσουν το έργο. Οι Κινέζοι λίγο έλειψε να αποσυρθούν, όταν το καλοκαίρι ζητούσαν διευκρινίσεις από τη ΓΑΙΑ ΟΣΕ για το τεύχος της προκήρυξης, χωρίς να λάβουν απάντηση.
Εξαιτίας αυτής της... παρεξήγησης, όπως σχολιάζουν οι καλά γνωρίζοντες, αναγκάστηκε το αρμόδιο υπουργείο να παρατείνει κατά δύο μήνες την προθεσμία υποβολής των προτάσεων, και αντί για τον Σεπτέμβριο να φτάσουμε στον Νοέμβριο.
Οι πληροφορίες θέλουν και την μετοχική συμμετοχή στην κοινοπραξία να αποτελεί ένα ζητούμενο, αφού οι Cosco Logistic και Cosco Pacific θα ήθελαν να ελέγχουν ποσοστό πάνω από 51%, ενώ ο ΟΛΠ να μην ξεπεράσει το 25%.
Οι Κινέζοι εξάλλου γνωρίζουν πως η παρουσία της Cosco στην Ελλάδα αποτελεί εχέγγυο για άλλες κινεζικές επιχειρήσεις που πιθανόν θα ήθελαν να επενδύσουν στην Ευρώπη, γι’ αυτό και όπως είπε ο Κινέζος πρωθυπουργός «θα ενθαρρύνουμε τις κινεζικές επιχειρήσεις για επενδύσεις στην Ελλάδα και έχω ήδη δώσει εντολή να διοργανωθούν επιχειρηματικές και διερευνητικές αποστολές».
Εφοπλιστικές business
Πέραν της επένδυσης της Cosco στον Πειραιά, οι μόνες δεδομένες business των Κινέζων είναι με τους Έλληνες που... ξέρουν και εμπιστεύονται: τους εφοπλιστές.
Οι δύο τράπεζες υπέγραφαν συμφωνία ύψους 82,6 εκατ. δολαρίων για να χρηματοδοτήσουν την απόκτηση δύο capes χωρητικότητας 206.000 τόνων για λογαριασμό της Diana Shipping του Συμεών Παληού. Η παράδοση θα γίνει το 2012.
Θα πρέπει να σηµειωθεί ότι αρκετοί έλληνες εφοπλιστές έγιναν δισεκατοµµυριούχοι µετά το 2004, χάρη στο «κινεζικό εµπόριο»: υπολογίζεται ότι ελληνικά πλοία µεταφέρουν περίπου το 60% των κινεζικών εισαγωγών σε πρώτες ύλες. Το Σάββατο στο Μέγαρο Μαξίµου υπογράφηκαν συµφωνίες για χρηµατοδότηση ναυπηγήσεων. Ειδικότερα η κινεζική Chinese Εxport Ιmport Βank και η τράπεζα DΝΒ ανέλαβαν τη χρηµατοδότηση του Οµίλου Αγγελικούση για την απόκτηση τριών mini capes συνολικής αξίας 11 εκατ. δολαρίων. Οι δύο τράπεζες υπέγραψαν επίσης συµφωνία για να χρηµατοδοτήσουν την απόκτηση δύο capes χωρητικότητας 206.000 τόνων για λογαριασµό της Diana Shipping του Συµεών Παληού µε παράδοση το 2012 αξίας 82,6 εκατ. δολαρίων. Στο µεταξύ, ο Γιώργος Οικονόµου έγινε ο πρώτος έλληνας εφοπλιστής που θα αποκτήσει πλοίο µε χρηµατοδότηση εξ ολοκλήρου από κινεζική τράπεζα. Ειδικότερα η China Development Βank θα χρηµατοδοτήσει τη ναυπήγηση ενός δεξαµενόπλοιου VLCC, που θα παραδοθεί στα µέσα του 2011 για λογαριασµό της Cardiff Μaritime.
Ο κ. Τζιαμπάο έκανε ενθαρρυντικές δηλώσεις για τη δημοσιονομική περιπέτεια της χώρας μας, εκφράστηκε θετικά για την Ελλάδα και την ιστορία της, φάνηκε δεκτικός να επενδύσει περαιτέρω στα ελληνικά ομόλογα, αλλά κυρίως έκανε business. Η κατ΄ιδίαν συνάντηση με τον Έλληνα ομόλογό του, Γ. Παπανδρέου, έφερε 11 συμφωνίες, δύο διακρατικές σε εμπόριο και πολιτισμό και εννέα επιχειρηματικής φύσεως, με έμφαση κυρίως στη ναυτιλία.
Και πίσω από τις λέξεις το μήνυμα ήταν σαφές: η Κίνα θέλει την Ευρώπη εταίρο στο εμπόριο και η Ελλάδα –εάν το επιθυμεί να συνεργαστεί– μπορεί να είναι η πύλη εισόδου της σε αυτήν τη σινική οικονομική εκστρατεία. Γι’ αυτό άλλωστε «περιοδεύει» αυτές τις ημέρες ανά την Ευρώπη.
Η σημασία που δίνουν οι Κινέζοι στον Πειραιά επιβεβαιώθηκε για ακόμη μία φορά από την επίσκεψη του κ. Τζιαμπάο στον προβλήτα ΙΙ, ο οποίος εξέφρασε την πεποίθηση του ότι ο σταθμός του Πειραιά θα αποτελέσει «το διαμάντι της Μεσογείου», επαναλαμβάνοντας παράλληλα, την πρόθεση της Cosco να επενδύσει περαιτέρω στο ΣΕΜΠΟ.
Στόχος είναι από τα 1,6 εκατ. εμπορευματοκιβωτίων που είναι σήμερα η χωρητικότητα του προβλήτα ΙΙ να αυξηθούν στα 2,6 εκατ. μέχρι τα μέσα του 2014. Ενώ το 2015, μετά και την κατασκευή του προβλήτα ΙΙΙ, έργο ύψους 111 εκατ. ευρώ, που προβλέπεται από τη συμφωνία παραχώρησης ότι θα πρέπει να έχει ολοκληρώσει η Cosco, ο κινεζικός κολοσσός θα «ελέγχει» δύο προβλήτες συνολικής δυναμικότητας 3,7 εκατ. εμπορευματοκιβωτίων. Όπως δε, ανέφερε ο πρωθυπουργός της Κίνας, από τα 800.000 κιβώτια που διακινούνται σήμερα από την Cosco Ελλάδος μπορούμε να φτάσουμε στα 3,7 εκατ. teu.
Από τις εγκαταστάσεις της Cosco στον Πειραιά, ο κ. Τζιαμπάο είπε ότι έχει συμφωνηθεί με την Ελλάδα η λειτουργία ερευνητικού κέντρου εξοικονόμησης ενέργειας και μείωσης εκπομπής ρύπων της ναυτιλίας.
Συμφωνίες της Cosco
Αλλά ούτε ο κάπταιν Γουέι έμεινε άπραγος το προηγούμενο Σαββατοκύριακο, αφού η Cosco υπέγραψε δύο επιχειρηματικές συμφωνίες προκειμένου να ενισχύσει την παρουσία της στον Πειραιά και το εμπόριο. Η πρώτη αφορά την ανάπτυξη αποθηκών εκκένωσης - πλήρωσης containers και αποθήκευσης προϊόντων σε έκταση 7.000 τ.μ., στο λιμάνι του Πειραιά στο ΣΕ.ΜΠΟ, ενώ η δεύτερη με το Διεθνές Αεροδρόμιο Αθηνών «Ελευθέριος Βενιζέλος» αφορά την ταχύτερη και πιο εύκολη μεταφορά φορτίων.
Από τον Πειραιά ήρθε άλλωστε η εξαγγελία για την πρόθεση της Κίνας να δημιουργήσει ένα Σινο-Ελληνικό Ταμείο Ανάπτυξης, επενδύοντας 5 δισ. δολάρια, για την χρηματοοικονομική υποστήριξη των Ελλήνων εφοπλιστών οι οποίοι θα χτίζουν τα πλοία τους στα κινεζικά ναυπηγεία.
Όλα αυτά ενόσω είναι στον «αέρα» το Θριάσιο Πεδίο, ένα έργο που ενδιαφέρει έντονα την Cosco και για το οποίο έχει εκφράσει επιφυλάξεις ή και κατά άλλους ενστάσεις στο διαγωνιστικό κομμάτι, ενώ έχει «παγώσει» η πληρωμή των 21 εκατ. ευρώ από επιστροφές ΦΠΑ προς τους Κινέζους, όπως έχει συμβεί με το σύνολο του επιχειρηματικού κόσμου που έχει λαμβάνειν χρήματα από επιστροφές ΦΠΑ αλλά δεν ξέρει πότε θα αρθεί η... στάση πληρωμών.
Και μπορεί στο δεύτερο κομμάτι, η κινεζική πλευρά να έχει προτείνει ήδη συμψηφισμούς, κάτι που όλα δείχνουν πως προκρίνεται σαν λύση, η υπόθεση του Θριασίου έχει περισσότερο επιχειρηματικό παρασκήνιο. Όπως είχε γίνει γνωστό, ΟΛΠ και Cosco θα κατέβαιναν μαζί στον διαγωνισμό για να διεκδικήσουν το έργο. Οι Κινέζοι λίγο έλειψε να αποσυρθούν, όταν το καλοκαίρι ζητούσαν διευκρινίσεις από τη ΓΑΙΑ ΟΣΕ για το τεύχος της προκήρυξης, χωρίς να λάβουν απάντηση.
Εξαιτίας αυτής της... παρεξήγησης, όπως σχολιάζουν οι καλά γνωρίζοντες, αναγκάστηκε το αρμόδιο υπουργείο να παρατείνει κατά δύο μήνες την προθεσμία υποβολής των προτάσεων, και αντί για τον Σεπτέμβριο να φτάσουμε στον Νοέμβριο.
Οι πληροφορίες θέλουν και την μετοχική συμμετοχή στην κοινοπραξία να αποτελεί ένα ζητούμενο, αφού οι Cosco Logistic και Cosco Pacific θα ήθελαν να ελέγχουν ποσοστό πάνω από 51%, ενώ ο ΟΛΠ να μην ξεπεράσει το 25%.
Οι Κινέζοι εξάλλου γνωρίζουν πως η παρουσία της Cosco στην Ελλάδα αποτελεί εχέγγυο για άλλες κινεζικές επιχειρήσεις που πιθανόν θα ήθελαν να επενδύσουν στην Ευρώπη, γι’ αυτό και όπως είπε ο Κινέζος πρωθυπουργός «θα ενθαρρύνουμε τις κινεζικές επιχειρήσεις για επενδύσεις στην Ελλάδα και έχω ήδη δώσει εντολή να διοργανωθούν επιχειρηματικές και διερευνητικές αποστολές».
Εφοπλιστικές business
Πέραν της επένδυσης της Cosco στον Πειραιά, οι μόνες δεδομένες business των Κινέζων είναι με τους Έλληνες που... ξέρουν και εμπιστεύονται: τους εφοπλιστές.
Οι δύο τράπεζες υπέγραφαν συμφωνία ύψους 82,6 εκατ. δολαρίων για να χρηματοδοτήσουν την απόκτηση δύο capes χωρητικότητας 206.000 τόνων για λογαριασμό της Diana Shipping του Συμεών Παληού. Η παράδοση θα γίνει το 2012.
Θα πρέπει να σηµειωθεί ότι αρκετοί έλληνες εφοπλιστές έγιναν δισεκατοµµυριούχοι µετά το 2004, χάρη στο «κινεζικό εµπόριο»: υπολογίζεται ότι ελληνικά πλοία µεταφέρουν περίπου το 60% των κινεζικών εισαγωγών σε πρώτες ύλες. Το Σάββατο στο Μέγαρο Μαξίµου υπογράφηκαν συµφωνίες για χρηµατοδότηση ναυπηγήσεων. Ειδικότερα η κινεζική Chinese Εxport Ιmport Βank και η τράπεζα DΝΒ ανέλαβαν τη χρηµατοδότηση του Οµίλου Αγγελικούση για την απόκτηση τριών mini capes συνολικής αξίας 11 εκατ. δολαρίων. Οι δύο τράπεζες υπέγραψαν επίσης συµφωνία για να χρηµατοδοτήσουν την απόκτηση δύο capes χωρητικότητας 206.000 τόνων για λογαριασµό της Diana Shipping του Συµεών Παληού µε παράδοση το 2012 αξίας 82,6 εκατ. δολαρίων. Στο µεταξύ, ο Γιώργος Οικονόµου έγινε ο πρώτος έλληνας εφοπλιστής που θα αποκτήσει πλοίο µε χρηµατοδότηση εξ ολοκλήρου από κινεζική τράπεζα. Ειδικότερα η China Development Βank θα χρηµατοδοτήσει τη ναυπήγηση ενός δεξαµενόπλοιου VLCC, που θα παραδοθεί στα µέσα του 2011 για λογαριασµό της Cardiff Μaritime.
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου
Σχόλια που δεν συνάδουν με το περιεχόμενο της ανάρτησης, όπως και σχόλια υβριστικά προς τους αρθρογράφους, προσβλητικά σχόλια προς άλλους αναγνώστες σχολιαστές και λεκτικές επιθέσεις προς το ιστολόγιο θα διαγράφονται.