Παρασκευή 13 Ιουλίου 2012

Ελληνική γλώσσα: περί του τελικού «ν» …

Με αφορμή το εξαίρετο άρθρο του κ. Δημήτρη Νατσιού με τίτλο: “Ελληνική γλώσσα: «νικήτρα του θανάτου»”, δίνονται παρακάτω μερικές διευκρινήσεις όσον αφορά το τελικό «ν» όπως και τον φθόγγο «ν» της γλώσσας μας. (από βιβλίο της κας Άννας Τζιροπούλου-Ευσταθίου)


Το «ν» ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΓΡΑΦΕΤΑΙ ΠΑΝΤΟΥ ΟΠΟΥ ΥΠΟΝΟΕΙΤΑΙ ΕΣΤΩ ΚΑΙ ΕΑΝ ΔΕΝ ΑΚΟΥΓΕΤΑΙ. Δεν εφαρμόζουμε φωνητική γραφή. Το «ν» πρέπει να γράφεται π ά ν τ ο τ ε, ιδιαιτέρως στην αιτιατική του αρσενικού άρθρου «τον», όχι απλώς δια λόγους ευφωνίας αλλά κυρίως από την ανάγκη ληκτικής διαφοροποιήσεως του αρσενικού γένους από το ουδέτερον. Άλλο είναι: «μου μίλησε για το φοβερό συμβάν» και άλλο «μου μίλησε για το (δηλ. τον) φοβερό πόλεμο».


Εάν διαβάσουμε κάπου: «… εθαύμασε το συννεφιασμένο…» αναμένουμε ουδέτερο ουσιαστικό, π.χ. «εθαύμασε το συννεφιασμένο τοπείο». Εάν όμως μας προκύψη ουσιαστικό αρσενικού γένους, διακόπτουμε την ανάγνωσι και γυρίζουμε πίσω ώστε να αποκαταστήσουμε νοερά το ορθό γένος: «εθαύμασε το-ν συννεφιασμένον ουρανό» η γραφή «το συννεφιασμένο ουρανό» είναι όχι μόνον βαρβαρισμός αλλά και παράνοια. Δεν υπάρχει κανών που να εξισώνη την γραφή όταν μιλάμε για «το βάρβαρο έθιμο και το(ν)  βάρβαρον άνθρωπο». Τουναντίον, στην περίπτωσι αρσενικού γένους η ελληνική γλώσσα υπερτονίζει το «ν»: «ΑΜΥΝΕΣΘΑΙ ΤΟΜ ΒΑΡΒΑΡΟΝ» διαβάζουμε σε αρχαίες ελληνικές επιγραφές. (βλ. Στήλη Τροιζήνος, βιβλ. Β’ Έτους, Μαθ. 6ον)


Προσοχή επίσης στην ορθή γραφή του αρνητικού μορίου «δεν». Άλλο το αρνητικό «δεν» και άλλο ο σύνδεσμος «δε». Η ισοπέδωσις των δύο αυτών μορίων και η επιβολή του ενιαίου – αγκυλωμένου τύπου «δε», τις περισσότερες φορές αλλοιώνει τελείως το νόημα.


Παράδειγμα: (από το βιβλίο «ΑΛΛΕΡΓΙΑ» του Β. Άντο σ.13) «Η κατάσταση αυτή δε συνοδεύεται από πόνο…» ο αναγνώστης αδυνατεί να πληροφορηθή την ορθή έννοια, αφού μαζί με τα «ν» απουσιάζει επίσης η ορθή στίξις. Τελικά «η κατάσταση αυτή» συνοδεύεται από πόνο ή όχι;


Ο Γιάννης Γραβριηλίδης στο βιβλίο του «Η ανεπάρκεια της Ελληνικής Γλωσσικής Επιστήμης» επισημαίνει:


«Σύμφωνα με τον μοναδικό κανόνα της σοβαρής γλωσσολογίας μας, ο φθόγγος (και το γράμμα) ν, ανεξαρτήτως της θέσεως του μέσα στην λέξι, έχει την ίδια αξία με τους άλλους φθόγγους (και γράμματα) της ελληνικής γλώσσας, επομένως, διατηρείται πάντοτε, προκειμένου να προσφέρη στον ακροατή ή αναγνώστη στην σημασιολογική και γραμματική (μαθηματική) πληροφόρησι, για την οποίαν υπάρχει. Οι επινοήσεις του γλωσσικού κατεστημένου (της ελαφράς γλωσσολογίας) τριών κανόνων και μιας εξαιρέσεως σχετικά με την διατήρησι ή απάλλειψι του τελικού ν- εκ του πονηρού εισί!».


Ο «διωγμός του νυ» δυσκολεύει ιδιαιτέρως και τους ξενόγλωσσους σπουδαστάς της νέας ελληνικής οι οποίοι δεν γνωρίζουν το γένος (αρσενικό ή ουδέτερο) των ουσιαστικών. Η παραλλαγμένη σημερινή αιτιατική τους παγιδεύει. Πως είναι το όνομα στην ονομαστική; «ο δάσκαλος» η «το δάσκαλο»; «ο δήμαρχος» ή «το δήμαρχο»; 


Η αυτή σύγχυσις επικρατεί και στα τοπωνύμια: «το Νέο Κόσμο», «στο Σχοινιά», «στο Μαραθώνα» κ.ο.κ.


Το γράμμα «Ν» είναι βασικός και σπουδαίος φθόγγος της ελληνικής γλώσσας. Όχι μόνον διότι διευκρινίζει το γένος, όχι μόνον επειδή συντελεί στην ευφωνία. Σύμφωνα με τα τελευταία πορίσματα της Ιατρικής Επιστήμης (κυρίως της Παιδαγωγικής Ιατρικής) η εκφορά του φθόγγου «Ν» συντελεί στο να αποκαθαίρεται το αίμα με επί πλέον εισροή οξυγόνου και αρτιώτερη οξυγόνωσι του εγκεφάλου. Αποτέλεσμα: ενισχύεται το «νοείν», η «νόησις».


Φαίνεται ότι δεν είναι τυχαίο που η Ελληνική γλώσσα προτίμησε το γράμμα «Ν» για να δώση όνομα εις τον ΝΟΥΝ, εις την ΝΟΗΣΙΝ, στον ναόν, στην νίκη, στο νέμω, στο νεύρον, στο νεύω, στο «νη», τόσον επί θετικής όσον και επί αρνητικής σημασίας. Η δήλωσις γΝώμης, το «γιγΝώσκειν», προϋποθέτουν κριτική-νοητική διεργασία.


Το γερμανικό ιατρικό περιοδικό «P M MAGAZINE» (τεύχος Μαρτίου 1996) δημοσιεύει ειδικό αφιέρωμα στο γράμμα «Ν»: “DER BUCHSTABE N”, όπου αναφέρεται ότι εάν κάποιος είναι κουρασμένος, καταπεπονημένος, αυτό έχει ως αποτέλεσμα η ομιλία του να γίνεται περισσότερο ένρινη, με απώτερο ασφαλώς σκοπό την πρόσληψι μεγαλύτερης ποσότητας οξυγόνου. Μεταξύ άλλων γράφει: «… ο Γερμανός ομιλεί συχνότερα με την μύτη απ’ όσο ίσως νομίζει. Αυτό παρατηρείται περισσότερο, όπως ισχυρίζονται τουλάχιστον οι ερευνηταί της γλώσσας, όταν αυτός είναι κουρασμένος, πράγμα που φαίνεται περισσότερο σε μερικές διαλέκτους. Ιδιαιτέρως στον γλωσσικό χώρο της Βαυαρίας και του Schabisch πρέπει κάποτε να είχε κυριαρχήσει μια γενική καταπόνησις… Τότε το «Ν» υπεισέρχεται σχεδόν πλήρως…» (P.J. Blumenthal)

 

(Άννα Τζιροπούλου-Ευσταθίου:

«Ελληνική Αγωγή – Βιβλίον Καθηγητού και Μελέτης –

Μαθήματα Αρχαίας Ελληνικής Γλώσσης Α’ Κύκλος Σπουδών, σ.145-6»).

 

Δημήτρης Μ.

 

ΥΓ: Τελικά μέσα σε όλα τα «τυχαία» της παγκοσμιοποίησης, έχουμε και την προσπάθεια εδώ και πολλά χρόνια για μια παγκόσμια γλώσσα, ξεχαρβαλώνοντας τις υπάρχουσες και ιδιαίτερα της ελληνικής. Μετά το σκότωμα του πολυτονικού, τελευταία «μόδα» η παντελής απουσία τόνων, όπως και η προώθηση των «περίφημων» λατινο-ελληνικών! Μιας και θεωρείται από πολλούς ως η «Μητέρα των Γλωσσών», δεν θα μπορούσε να είχε γίνει και διαφορετικά.


5 σχόλια :

  1. Στην σύγχρονη Ελληνική γραφή και εκφορά του λόγου βλέπουμε να εξομοιώνεται το αρσενικό με το ουδέτερο γένος. Μήπως δεν είναι και τόσο τυχαίο αυτό το γεγονός; μήπως είναι μία ένδειξη ροπής εξίσωσης τους αρσενικού με το ουδέτερο καθώς το ουδέτερο τείνει να γίνει πρότυπο; Δηλαδή, αυτό που παρατηρούμε τελευταία, ο θηλυπρεπής άνδρας να είναι το πρότυπο του "αρσενικού" έχει κάποια σχέση και με την φθορά της γλώσσας μας;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. ναι.. δεν κοιτάμε τ' άλλα χάλια μας, οι πούστηδες μας φταίνε τώρα, που το είδες το προτυπο του ομοφυλόφυλου άνδρα να πλασάρεται ως το ιδεώδες, ω ρε Ιφιγένεια; Απλά όπως κάθε τι στον καιρό μας, έχει και αυτό εμπορικοποιηθεί, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι κινδυνεύουμε κιόλας, χαλάρωσε..

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Χαίρε Γιώργη!
    Το πρότυπο του ομοφυλόφιλου άνδρα δεν πιστεύω ότι πλασάρεται ως ιδεώδες αλλά είναι ένα κοινωνικό φαινόμενο στα πλαίσια της διάβρωσης του κοινωνικού ιστού με πολλές προεκτάσεις, που εδώ δεν μπορούμε να αναλύσουμε, που θέλουν την γυναίκα ένα μη σκεπτόμενο όν στα πρότυπα της χαζοξανθιάς κι έναν άνδρα θυληπρεπή, όχι απαραίτητα ομοφυλόφιλο χαμένοι στην μετάφραση της νέας τάξης. Έχεις παρατηρήσει τα αγόρια, την νεολαία μας; το μέλλον αυτού του τόπου; πως εκφράζονται; πως σκέπτονται; πως συμπεριφέρονται είναι πραγματικά ανησυχητικό το φαινόμενο, αποτέλεσμα των ΜΜΕ που χαλαρώνουν τα ήθη, εξοβελίζουν τα έθιμα, που την έννοια του έθνους την θεωρούν ταμπού ξεπερασμένο, που την γυναίκα, που είναι η βάση και το θεμέλιο της κοινωνίας την κατάντησαν πορνίδιο ή δούλα και τον άνδρα τον γραφικό macho men η πλάσμα απροσδιορίστου φίλου, κάτι ουδέτερο αντί του πρότυπου δύναμης, την κολόνα στην οποία βασίζεται η κοινωνία και το έθνος... Από τέτοια λανθασμένα πρότυπα προκύπτουν και οι κυβερνώντες οι οποίοι χωρίς φραγμούς καταστρέφουν ολόκληρα κράτη... αυτά και άλλα πολλά συμβάλλουν στα χάλια μας όπως λες γι' αυτό δεν μπορούμε να χαλαρώσουμε.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Ότι ήταν τότε, σε γενικές γραμμές, είναι και σήμερα Ιφιγένεια. Είχα διαβάσει ένα άρθρο του λόγιου Ερμή για το gay parade και λίγο ή πολύ κατηγοριοποιεί τους ομοφυλόφιλους ως ασθενείς, δεν λέω, υπάρχουν και τέτοιες καταστάσεις αλλά δεν διαφέρουν πολύ απο τους ετεροφυλόφιλους που είναι νυμφομανείς, με διάφορες διαστροφές και ανάγκες. Ας μην λοιπόν αναφερόμαστε στο διαφορετικό, που προκαλεί φόβο και είναι το εύκολο εξιλαστήριο θύμα. Τα έθιμα κάποιες φορές μπορεί να έχουν διαμορφωθεί λάθος και να εξυπηρετούν άλλου είδους ανάγκες. Ας ανοίξουμε το μυαλό μας και να επεκτείνουμε κάποιες ανοχές μας και ας επικεντρωθούμε στα ουσιαστικά προβλήματα της παιδείας και του πολιτισμού και όχι αν οι άντρες είναι θυληπρεπείς ή ντύνονται με κάποιο ιδιαίτερο τρόπο. Δεν συμφωνώ με το gay parade αλλά δεν μου αρέσει να αναφέρονται στους ομοφυλόφιλους κατηγοριοποιώντας τους σε μια ομογενή ομάδα με γενικά χαρακτηριστικά, κάνοντάς την να φαίνεται μιαρή. Έτσι μεθαύριο μια χούντα θα άρχιζε να τους κρεμά ανάποδα στα δέντρα. Δεν είναι εκεί το πρόβλημα. Αναγνωρίζω ότι χρησιμοποίησες τη λέξη θυληπρεπής και όχι ομοφυλόφιλος αλλά νομίζω ότι δεν έχει να κάνει αφού η αντρεία μπορεί να εμφανιστεί διαμέσου πολλών διαφορετικών υπάρξεων. Γενικά πιστεύω ότι το πολύ θυληπρεπές και το μάτσο, οπως είπες, δεν μας αφορούν ως συμπεριφορές, επαναλαμβάνω ότι αλλού είναι τα πραγματικά προβλήματα. Ξεφύγαμε όμως απο το θέμα μας και κάπου εδώ οφείλω να σε ευχαριστήσω για το διάλογό μας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Ναι, συμφωνώ με την άποψη ότι οι ομοφυλόφιλοι δεν διαφέρουν και πολύ από ετεροφυλόφιλους νυμφομανείς και σεξουαλικά διεστραμμένους. Η ψυχολογία λέει ότι είναι ψυχικά ασθενείς και ότι χρήζουν ψυχιατρικής παρακολουθήσεως, και τους κατηγοριοποιεί στα πολύ σοβαρά περιστατικά. Εγώ θέλω να κοιτάζω όμως λίγο πιο μακρυά... στην περίπτωση των ομοφυλόφιλων π.χ. όπου η ομοφυλοφυλία δεν μπορεί να είναι κατ' ανάγκη θέμα διαστροφής αλλά ορμονικό, και γνωρίζεις πόσο σοβαρό είναι αυτό εφ' όσον είσαι γιατρός, πόσο διεστραμμένος ψυχικά μπορεί να είναι κάποιος όταν το ορμονικό του σύστημα ορίζει την σεξουαλική συμπεριφορά του και.... όχι μόνο; Επίσης μην ξεχνάμε τον καθοριστικό ρόλο που παίζει η γαλούχηση της μητέρας που η υπερπροστασία της ή η ανασφάλεια της έχει αντίκτυπο στην διαμόρφωση ενός θηλυπρεπές χαρακτήρα κυρίως ελλείψι ανδρικού προτύπου ή και το εκ διαμέτρου αντίθετο ενός μάτσο... που θέλω να καταλήξω, ότι προσωπικά δεν περιθωριοποιώ αυτούς τους ανθρώπους ρίχνοντας τους στον Καιάδα, κάθε άλλο, νιώθω συμπόνια όπως και για άλλες ομάδες ανθρώπων που περιθωριοποιούνται και με ενοχλεί το γεγονός ότι χρησιμοποιούν αυτούς τους ανθρώπους για την επίτευξη άλλων σκοπών...
    Η ανδρεία είναι είναι μία αρετή ίδια και για άνδρες και γυναίκες και έχω συναντήσει ομοφυλόφιλους ή θηλυπρεπείς των οποίων οι επιλογές, αξίες, ιδεολογίες και ιδανικά ήταν άξια λόγου και σε τίποτα δεν διέφεραν με τους υπόλοιπους και σέβονταν πάνω απ' όλα τον εαυτό τους αλλά διαφέρουν κατά πολύ από εκείνους που βγαίνουν και ξεφωνίζοντας προκαλούν.
    Ναι φίλε Γιώργη το πρόβλημα δεν είναι η ομοφυλοφιλία και νομίζω ότι η προβολή της απορρέει από το ίδιο σημείο που αποδομείται η γλώσσα μας, η παιδεία μας, ο πολιτισμός μας και η πορεία μας γενικότερα. Μας αναγκάζουν να ξεχάσουμε τις ρίζες μας, την γλώσσα μας, την μυθιστορία μας, την φιλοσοφία μας, την ιστορία μας για να είμαστε εύκολα διαχειρίσιμοι...
    Σε ευχαριστώ κι εγώ για τον διάλογο και δεν σου κρύβω ότι πάντα σε τέτοιους διαλόγους αισθάνομαι την ανάγκη να κεράσω τους αναγνώστες καφεδάκι μαζί με την θεματολογία του ιστολογίου!

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Σχόλια που δεν συνάδουν με το περιεχόμενο της ανάρτησης, όπως και σχόλια υβριστικά προς τους αρθρογράφους, προσβλητικά σχόλια προς άλλους αναγνώστες σχολιαστές και λεκτικές επιθέσεις προς το ιστολόγιο θα διαγράφονται.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...