Ο ΤΣΙΠΡΑΣ ΚΑΙ
Ο ΦΙΛΗΣ ΣΙΧΑΙΝΟΝΤΑΙ
ΤΗΝ ΠΑΤΡΟΓΟΝΙΚΗ ΜΑΣ ΓΛΩΣΣΑ,
ΤΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΤΟΥ
ΟΜΗΡΟΥ ΚΑΙ ΤΟΥ
ΑΙΣΧΥΛΟΥ.
Ο ΑΡΙΣΤΕΡΟΣ
ΠΟΝΤΙΟΣ ΣΚΗΝΟΘΕΤΗΣ ΤΕΡΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Είναι έγκλημα! Σα να γκρεμίζουμε τον Παρθενώνα!»: με αυτά τα λόγια καταφέρθηκε προχθές το απόγευμα εναντίον
του Υπουργού Παιδείας, Νίκου Φίλη, ο διεθνής Έλληνας σκηνοθέτης Θεόδωρος
Τερζόπουλος, στο περιθώριο της συζήτησης που έγινε στο κατάμεστο auditorium του
Ινστιτούτου Goethe με αφορμή την γερμανική έκδοση του νέου βιβλίου του «Η
Επιστροφή του Διόνυσου-Η μέθοδος του Θεόδωρου Τερζόπουλου».
Ο ΤΣΙΠΡΑΣ ΚΑΙ
Ο ΦΙΛΗΣ ΣΙΧΑΙΝΟΝΤΑΙ
ΤΗΝ ΠΑΤΡΟΓΟΝΙΚΗ ΜΑΣ ΓΛΩΣΣΑ,
ΤΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΤΟΥ
ΟΜΗΡΟΥ ΚΑΙ ΤΟΥ
ΑΙΣΧΥΛΟΥ ΚΑΙ ΔΙΕΤΑΞΑΝ
ΤΟΝ ΠΕΡΙΟΡΙΣΜΟ ΤΟΥΣ
ΣΤΗΝ ΚΙΝΑ ΘΕΛΟΥΝ
ΝΑ ΑΚΟΥΝ ΑΡΧΑΙΑ
ΕΛΛΗΝΙΚΑ
ΟΙ ΤΖΙΧΑΝΤΙΣΤΕΣ ΑΠΕΙΛΟΥΝ ΝΑ ΑΝΑΤΙΝΑΞΟΥΝ ΤΙΣ ΠΥΡΑΜΙΔΕΣ ΣΤΗΝ ΑΙΓΥΠΤΟ
Οι τζιχαντιστές έδωσαν σήμερα (8/6/2016) στη δημοσιότητα video που (όπως υποστηρίζουν) δείχνει τη στιγμή της ανατίναξης του ναού του Ναμπού, που χτίστηκε πριν από 2.500 χρόνια, στην αρχαία πόλη των Ασσυρίων Νιμρούντ στο Ιράκ.Ένας τζιχαντιστής εμφανίζεται και υπόσχεται να κατεδαφίσει τον Ναό. Το επόμενο πλάνο είναι μια ισχυρότατη έκρηξη...
Όπως αποκαλύφτηκε τελευταία η δημιουργός των τζιχαντιστών είναι η…Κλίντον. Το ανέφερε και ο Τραμπ. Άλλωστε πολλοί τζιχαντιστές, όταν τραυματίζονται, νοσηλεύονται στο Ισραήλ.
ΑΠΟ ΤΟΝ ΝΕΙΛΟ ΣΤΟΝ ΕΥΦΡΑΤΗ ΟΛΑ ΠΕΡΙΛΑΜΒΑΝΟΝΤΑΙ ΕΔΩ ΜΕΣΑ: ΤΟ ISIS, Η ΛΑΘΡΟΜΕΤΑΝΑΣΤΕΥΣΗ, Η ΑΠΟΔΟΧΗ, Η ΣΙΩΠΗ ΚΑΙ Η ΣΥΜΠΡΑΞΗ ΤΩΝ ΕΥΡΩΠΑΙΩΝ ΠΟΛΙΤΙΚΩΝ, ΟΛΑ.
TO ΕΒΡΑΪΚΟ ΣΧΕΔΙΟ
ΓΙΝΟΝ - ΚΛΙΝΤΟΝ
Tο ισραηλινό σχέδιο (το λεγόμενο σχέδιο Yinon), από το 1982
υποστήριζε τον διαμελισμό των αραβικών
χωρών «σύμφωνα με τις εθνοτικές και θρησκευτικές
διαχωριστικές γραμμές τους».
Το εβραϊκό
περιοδικό Κιβουνίμ, είχε γράψει:
“Το Ιράκ,
πλούσιο σε πετρέλαιο και εσωτερικά διχασμένο, είναι σίγουρα ένας υποψήφιος των
στόχων του Ισραήλ. Η διάλυση του είναι ακόμη πιο σημαντική για εμάς από εκείνη
της Συρίας. Το Ιράκ είναι πιο ισχυρό από την Συρία… Κάθε αραβική εσωτερική
αντιπαράθεση θα μας βοηθήσει βραχυπρόθεσμα και θα συντομεύσει τον δρόμο στον
πιο σημαντικό στόχο, το σπάσιμο του Ιράκ σε τομείς, όπως η Συρία και ο Λίβανος.
Στο Ιράκ, είναι δυνατή η διαίρεση σε επαρχίες κατά μήκος των
εθνικών-θρησκευτικών γραμμών, όπως στη Συρία κατά τη διάρκεια της οθωμανικής
περιόδου. Έτσι, θα υπάρχουν τουλάχιστον τρία κράτη γύρω από τις τρεις μεγάλες
πόλεις: Βασόρα, Βαγδάτη και Μοσούλη, και οι Σιιτικές περιοχές στο νότο θα
διαχωριστούν από το σουνιτικό και κουρδικό Βορρά. ... Το σύνολο της αραβικής
χερσονήσου είναι ένας φυσικός υποψήφιος για διάλυση υπό των εσωτερικών
και εξωτερικών πιέσεων...''
O
στρατηγός Wesley Clark (εβραϊκής καταγωγής)– πρώην ανώτατος διοικητής του ΝΑΤΟ στην Ευρώπη
- είπε στο CNN στις 21 Φεβρουαρίου 2015: “Στρατολογήσαμε ζηλωτές και εξτρεμιστές
takfiri”, δημιουργήσαμε έναν 'Φρανκενστάιν'. Tο ISIS
δημιουργήθηκε από τους συμμάχους μας [Σαουδική Αραβία] για να κτυπήσουν την
Hezbollah”.
Τις δεκαετίες
1960, 1970 και
1980 στην Ευρώπη
κομμουνιστικές ομάδες διέπρατταν δολοφονίες. Λοιπόν, όσο
περισσότερες έκαναν, τόσο μεγαλύτερη εύνοια έβρισκαν στα εργοστάσια, στα
σχολεία και στα πανεπιστήμια από τις ομάδες των αριστερών φοιτητών. Πολλοί νέοι
ήθελαν να στρατολογηθούν στις Ερυθρές Ταξιαρχίες, είχε δημιουργηθεί μία
ΣΥΛΛΟΓΙΚΗ ΨΥΧΙΚΗ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ, ας το πούμε απλά , ένα είδος μόδας. Σήμερα
γνωρίζουμε ότι οι Ερυθρές Ταξιαρχίες και οι άλλες αριστερές οργανώσεις είχαν γίνει αντικείμενο “διαχείρισης” από
τις μυστικές υπηρεσίες του ΝΑΤΟ. Έτσι λοιπόν, στις ημέρες μας, οι νεαροί ισλαμιστές
του περιθωρίου 'κολλούν' αυτήν την ΨΥΧΙΚΗ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ, η οποία
διαχέεται εντέχνως από εκείνα τα 'μέσα- κέντρα' (CIA
– ΜΟSANT) που διαδίδουν τα μηνύματα του ISIS. Οι ισραηλινοί
έχουν δηλώσει πως: "είναι καλό οι
ευρωπαίοι να δοκιμάσουν εκείνο που δοκιμάζουμε εμείς, που όταν πηγαίναμε στο
εστιατόριο δεν είμαστε σίγουροι ότι θα επιστρέψουμε στο σπίτι μας."
Αλλά η απειλή των τζιχαντιστών δεν σταματά εκεί. Η τελευταία εικόνα του video είναι η Μεγάλη Πυραμίδα της Γκίζας στην Αίγυπτο. Και ο τζιχαντιστής υπόσχεται να ανατιναχθούν "όλα τα αρχαία μνημεία που χτίστηκαν από άπιστους".
ΑΠΙΣΤΟΙ σύμφωνα με την λογική των τεσσάρων ιουδαιοαβρααμικών θρησκειών είναι όλοι οι άλλοι που δεν ασπάζονται την πίστη τους, που αναφέρεται στα ιερά τους βιβλία, (ΤΑΛΜΟΥΔ για τους ιουδαίους, ΒΙΒΛΟΣ για τους χριστιανούς, ΚΟΡΑΝΙΟ για τους μουσουλμάνους και ΚΕΦΑΛΑΙΟ για τους κομμουνιστές.
Ο ΑΡΙΣΤΟΥΧΟΣ ΤΗΣ ΤΑΛΜΟΥΔΙΚΗΣ ΣΧΟΛΗΣ ΚΝΕ ΠΡΟΣΕΥΧΕΤΑΙ ΣΤΟΝ ΙΕΧΩΒΑ ΚΑΙ ΥΠΟΣΧΕΤΑΙ ΟΤΙ ΘΑ ΑΝΑΤΙΝΑΞΕΙ ΤΗΝ ΑΚΡΟΠΟΛΗ ΤΩΝ ΑΠΙΣΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ
Ο Τσίπρας και ο Φίλης, οι κομμουνιστές ηγέτες του ελληνικού κράτους, εξήγγειλαν, πριν από λίγες μέρες, τον περιορισμό στις ώρες διδασκαλίας των αρχαίων ελληνικών στο Γυμνάσιο.
ΤΕΡΖΟΠΟΥΛΟΣ:
«Το έμαθα, ενώ βρισκόμουν στην Κίνα. Έκανα
πρόβες για τον ‘Αγαμέμνονα’ του Αισχύλου με τους ηθοποιούς της περίφημης
Ακαδημίας Θεάτρου του Πεκίνου. Ξέρετε
ότι οι Κινέζοι μου ζητούσαν να προσθέσω κι άλλο αρχαίο κείμενο στην
παράσταση;... Ήθελαν, μαζί με τα κινέζικα, να ακούν και αρχαία ελληνικά!
Ναι, την ίδια περίοδο που στην Ελλάδα, ο Υπουργός Παιδείας ζητούσε τη μείωσή
τους... Είναι αδιανόητο. Μόλις το άκουσα, διπλασίασα ευθύς αμέσως το αρχαίο κείμενο στην
κινέζικη παράσταση!»
Η ΣΗΜΑΣΙΑ
ΤΗΣ ΑΡΧΑΙΑΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ
ΓΛΩΣΣΑΣ ΣΤΟ ΘΕΑΤΡΟ
Ο παγκοσμίου
κύρους Έλληνας σκηνοθέτης του θεάτρου Άττις, πρεσβευτής τόσο της ιδιαίτερης μεθόδου του όσο και της
αρχαίας ελληνικής τραγωδίας στα πέρατα του κόσμου εδώ και 35 χρόνια,
διανοούμενος που δεν φοβάται να μιλήσει ανοιχτά αλλά και ακάματος εργάτη της
σκηνής, αναφέρεται με λίγα λόγια
για τη σημασία της αρχαίας ελληνικής γλώσσας στο θέατρο.
«Όταν ανεβάζω αρχαίο δράμα, όπου κι αν βρίσκομαι, βασίζομαι
πάντα στα νέα ελληνικά και τις γλώσσες που μιλούν οι ηθοποιοί μου. Πάντα, όμως,
κυρίως στα χορικά και συνήθως επειδή είναι επιθυμία και των ίδιων των ηθοποιών,
χρησιμοποιώ το πρωτότυπο στην αρχαία
ελληνική γλώσσα.
Το κάνω αυτό για το ρυθμό της γλώσσας, για το βάθος του ήχου
και, πάνω από όλα για το βάθος της ίδιας της τραγωδίας.
Στις σύγχρονες γλώσσες συναντάμε περισσότερο την ερμηνευτική
περιγραφή του μύθου. Στην αρχαία ελληνική γλώσσα έχουμε, όμως, μέσα από τα
λεκτικά σχήματα, την αφαίρεση, την οικονομία και τη σύνθεσή της, την άμεση
παρουσία του μύθου, την κάθοδό μας στον πυρήνα της τραγωδίας και, μαζί, της
αρχαίας ελληνικής γλώσσας –άρα του ίδιου του πολιτισμού μας.
Η αρχαία ελληνική γλώσσα είναι οπωσδήποτε ένας από τους
πυρήνες τους πολιτισμού μας. Και είναι άμεσα συνδεδεμένη με την καλλιέργεια της
κριτικής σκέψης. Αυτό γίνεται αμέσως αντιληπτό, είτε βρίσκεσαι στην Κίνα είτε
στην Ελλάδα.
Το άκουσμά της παράγει αυτόματα μια άλλη
διάσταση, η οποία συγκινεί άμεσα, ηθοποιούς και κοινό, όπου κι αν έχω βρεθεί –από
την Ρωσία μέχρι την Πολωνία και από την Αμερική μέχρι την Ιαπωνία.
Η αρχαία ελληνική γλώσσα δεν
περιορίζεται.
Καταργώντας την, ξεριζωνόμαστε από τον
πυρήνα μας.
Να αυξηθούν οι ώρες διδασκαλίας πρέπει,
όχι να μειωθούν!»
ΜΕΓΑΛΩΣΕ ΣΤΗΝ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ
Ο Θεόδωρος Τερζόπουλος
γεννήθηκε και μεγάλωσε στην ελληνική επαρχία, στον Μακρύγιαλο Πιερίας, όπου
βίωσε έντονα τις παραδόσεις του τόπου. Ενός τόπου, που η πλειονότητα των
κατοίκων αποτελείται από πόντιους πρόσφυγες. Ο ίδιος αναφέρει, συχνά με
περηφάνια, την ποντιακή του καταγωγή και τις μνήμες και τις παραδόσεις με τις
οποίες αυτή τον επιφόρτισε. Θεωρεί ο ίδιος καθοριστική για τη διαμόρφωση της
προσωπικότητάς του και της θεατρικής του αντίληψης, την καταγωγή του. Το 1985
ιδρύει την ομάδα ΑΤΤΙΣ, η οποία παίρνει το όνομα της από τον Διόνυσο, θεό που
συμβολίζει την απώλεια της αυτοκυριαρχίας, στην οποία οδηγούνται οι νέοι
ηθοποιοί. Ο Τερζόπουλος ονομάζει Άττη τον θανατηφόρο Διόνυσο. Είναι ο Διόνυσος
του χειμώνα. Είναι ο σπόρος. Είναι η προσπάθεια για γέννηση. Είναι η γέννηση
μετά από έντεκα μήνες. «Οι πρόβες διαρκούν εννέα μήνες και το έργο έχει ένα
σπαρακτικό αναφιλητό όταν γεννιέται»
ΕΙΜΑΙ ΠΟΝΤΙΟΣ
«Οι γονείς μου είναι Πόντιοι
πρόσφυγες που εγκαταστάθηκαν στον Μακρύγιαλο της Πιερίας το 1922, εκεί όπου βρισκόταν στην αρχαιότητα η Πύδνα.
Πολλά χρόνια πριν πήγα με τον Κρίτα στο Σοχού στην Αμπχαζία, εκεί όπου ήταν η
οικογένεια του πατέρα μου, και γνώρισα συγγενείς του. Πήγα και στο Βατούμ στην
Αζαρία, στο Αλχασέμι, σ' ένα χωριό όπου ζούσαν η αδελφή της μητέρας μου και τα
πρώτα μου ξαδέλφια».
ΚΑΤΑΓΟΜΑΙ ΑΠΟ ΧΩΡΙΟ
«Δεν ξέρω να υπάρχουν πολλοί σκηνοθέτες που να κατάγονται από
χωριό. Δεν ήταν αυτό που λέμε «προβλέψιμη» η διαδρομή μου. Βρέθηκα στη
Δραματική Σχολή του Κωστή Μιχαηλίδη τη δεκαετία του '60 – είχα έναν σημαντικό
δάσκαλο τότε, τον Γιώργο Σεβαστίκογλου. Αλλά σύντομα βρέθηκα εκτός Ελλάδας. Ο
μεγάλος αδελφός μου, ο Παναγιώτης, ζούσε στη Λειψία. Ήταν διεθνολόγος, ειδικός
στο Δίκαιο των Θαλασσών, στο Πανεπιστήμιο Καρλ Μαρξ – φοιτήτριά του ήταν η
Άνγκελα Μέρκελ»!
«Αν δούμε ποιοι είναι οι Ελληνες που έκαναν σοβαρή δουλειά για τη χώρα μας, είναι οι Έλληνες της Διασποράς».
Θεόδωρος Τερζόπουλος: «Η ελληνική ιδέα υπάρχει πάνω από τα μαγαζάκια»
Η ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ
ΤΟΥ ΔΙΟΝΥΣΟΥ
"Η ελληνική έκδοση του βιβλίου
μου, «Η επιστροφή του Διονύσου», είναι στο τυπογραφείο. Είναι δομημένο πάνω σε
12 ρητά του Ηράκλειτου τα οποία αφορούν έννοιες και ζητήματα που σταθερά με
απασχολούν. Πρώτα απ' όλα, ο Διόνυσος («Διόνυσος και Άδης ταυτόν»), ο δίφυλος
Θεός, που είναι και άνδρας και γυναίκα, ο επαναστάτης. Το Πένθος, το Πάθος, η
Σαγήνη, το Κενό – που όλοι φοβόμαστε. Ακόμη, ο αέναος αυτοσχεδιασμός, η
αποδόμηση, η ενέργεια, ο χρόνος κι ο ρυθμός, ο ηθοποιός. Στην εποχή μας είναι
εμφανής η ανάγκη για συστήματα εργασίας, καθώς λείπουν οι μεγάλοι δάσκαλοι. Δεν
είναι τυχαίο ότι μου το ζητούν Ακαδημίες σε πολλές χώρες του κόσμου και το αμέσως
επόμενο διάστημα θα εκδοθεί στο Πεκίνο, στη Σεούλ, στην Κωνσταντινούπολη και
στη Βαρσοβία, με προοπτική να μεταφραστεί και να κυκλοφορήσει σε 30 γλώσσες".
Η ΒΑΣΗ
ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΟΣ
ΕΙΝΑΙ Η ΑΠΟΥΣΙΑ
ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΙΔΕΟΛΟΓΙΑΣ
«Το
κοινό είναι εχθρός της τέχνης. Γιατί δεν έχει παιδεία και ικανοποιείται με
εύκολα πράγματα. Η βάση του προβλήματος είναι η απουσία παιδείας και
ιδεολογίας. Όμως, τα πάντα είναι μέσα μας. Η ιδεολογία, η φιλοσοφία, η
οντολογία του κορμιού. Η πρωταρχική μας ύλη είναι το σώμα. Κι εμείς σήμερα το
έχουμε υποβάλει σε μια επανάληψη μηχανικών κινήσεων ακυρώνοντάς το, κάνοντάς το
παθητικό, έτοιμο να δεχθεί τα πάντα. Διανύουμε την εποχή του homo televisius. Οι άνθρωποι ζουν μέσα σε ένα παθητικό σώμα,
καθηλωμένο μπροστά σε μια τηλεόραση ή σε έναν υπολογιστή, ενώ οι αρχαίοι
Έλληνες έλεγαν: σώμα και πνεύμα, Διόνυσος και Απόλλωνας».
ΟΙ ΕΒΡΑΙΟΙ
ΔΙΑΠΡΑΤΤΟΥΝ ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ ΣΤΗΝ
ΓΑΖΑ
ΕΡΩΤΗΣΗ. Σας επηρεάζουν και τα κοινωνικοπολιτικά
γεγονότα;
«Είναι δυνατόν να με αφήνουν
ανεπηρέαστο; Την ώρα που εμείς μιλάμε για τέχνη, για καλλιτεχνικά σχέδια, για
την ενέργεια, το τελευταίο δράμα στη σειρά των όσων τραγικών διαδραματίζονται
στον πλανήτη τα τελευταία χρόνια, είναι που ένας λαός αποδεκατίζεται στη Γάζα. Παρακολουθούμε μια γενοκτονία
και αναρωτιέμαι τι μπορούμε να κάνουμε εμείς οι καλλιτέχνες, συνήθως κλεισμένοι
στο καβούκι της τέχνης, που τελικά τι είναι; Λύτρωση ή τέλμα; Πρέπει, όσο ποτέ
άλλοτε, αποφασιστικά, να ξανασκεφτούμε τον κόσμο, τον άνθρωπο και την τέχνη. Να
ενεργοποιηθούμε και να δράσουμε».
ΟΙ ΠΡΑΚΤΟΡΕΣ
ΠΟΛΙΤΙΚΟΙ ΜΕ ΤΟΝ
ΔΙΑΡΚΗ ΔΑΝΕΙΣΜΟ ΑΠΟ ΤΟΥΣ
ΣΑΫΛΩΚ
ΤΟΚΟΓΛΥΦΟΥΣ ΕΠΕΒΑΛΛΑΝ ΣΤΟΝ
ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΛΑΟ ΙΣΟΒΙΑ
ΣΚΛΑΒΙΑ.
«Κάποτε δουλεύαμε όλοι για να κάνουμε την
«Ακαδημία» και μας τη σταμάτησε τότε το ΠΑΣΟΚ, γιατί ήταν έργο μιας κυβέρνησης
της Νέας Δημοκρατίας. Μετά από έξι μήνες το θυμήθηκαν και μάλιστα προσκάλεσαν
κάποιους από αυτούς που δουλέψαμε για να «φτιάξουμε Ακαδημία». Μα είναι
δυνατόν; Τι αυτοκαταστροφή είναι αυτή; Στη χώρα που δεν υπάρχει καμία συνέχεια,
ο κάθε επόμενος καταστρέφει το έργο του προηγούμενου, είτε καλό είτε κακό;
Είναι σαν ένα σπίτι που το χτίζουμε, το γκρεμίζουμε και το ξαναχτίζουμε αιώνες.
Για αυτό δεν υπάρχει καμία προοπτική, γιατί δεν υπάρχει συνέχεια, εξέλιξη και
παραγωγή. Και ένας λαός που δεν παράγει
εσαεί θα δανείζεται για να υπάρχει, για να συντηρείται; Μα ο διαρκής δανεισμός είναι ισόβια σκλαβιά.
Την ευθύνη την έχει το κράτος. Ο Έλληνας έχει ταμπεραμέντο, έχει πολλά καλά,
αλλά αν είχε εργατικότητα και παιδεία και αν ήταν συγκεντρωμένος επάνω στο
αντικείμενό του θα έκανε σημαντικά πράγματα. Υπάρχει, βλέπεις, το lifestyle,
όλοι θέλουν να πετύχουν αμέσως, να βγάλουν λεφτά, να τους γράψουν πέντε γραμμές
κάπου. Είναι αρκετά αποπροσανατολισμένοι οι νέοι Έλληνες καλλιτέχνες και για
αυτό ευθύνεται η ψευτοευημερία και η τηλεόραση. Εγώ στο σπίτι δεν έχω
τηλεόραση, λουλούδια έχω. Ακούω κάποιες ειδήσεις ή το «Τρίτο Πρόγραμμα»
μέρα-νύχτα, αρνούμαι να δέχομαι όλο αυτό το σκουπίδι στο πρόσωπο, αρνούμαι όλη
αυτή την άθλια ενέργεια και αυτή την
κατάπτωση της γλώσσας».-
ΖΗΝΩΝ ΠΑΠΑΖΑΧΟΣ
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου
Σχόλια που δεν συνάδουν με το περιεχόμενο της ανάρτησης, όπως και σχόλια υβριστικά προς τους αρθρογράφους, προσβλητικά σχόλια προς άλλους αναγνώστες σχολιαστές και λεκτικές επιθέσεις προς το ιστολόγιο θα διαγράφονται.