Η πρωιμότερη παράσταση άρματος (που γνωρίζουμε μέχρι σήμερα) στη
μυκηναϊκή τέχνη βρίσκεται στις λίθινες επιτύμβιες στήλες του ταφικού
κύκλου Α στις Μυκήνες, που χρονολογείται το 1600 π.Χ. περίπου.
Οι Ολυμπιακοί Αγώνες θα διεξάγονται κάθε τέσσερα χρόνια το καλοκαίρι στην Ολυμπία. Θα παίρνουν μέρος μόνον Έλληνες από όλον τον κόσμο, εκπροσωπώντας την πόλη που διαμένουν.
Η Ελλάς θα συμμετέχει και στους διεθνείς Ολυμπιακούς Αγώνες, αλλά πολύ πιο σπουδαίοι για την ίδια θα λογίζονται οι καθαρά δικοί της.
Ειδικά θα προσκαλούνται και παρατηρητές από πανάρχαιες Ελληνικές πόλεις, που κατέχονται σήμερα από βαρβάρους και δεν κατοικούνται πλέον από Έλληνες, π.χ. Αλεξάνδρεια Αιγύπτου, Αλεξάνδρεια την Εσχάτη, Αντιόχεια, Γάζα, Έφεσος, Ταυρική, Κυρήνη, Νίκαια, Μασσαλία, Εμπορείον, Συρακούσες κλπ.
Κάθε πόλη του εξωτερικού με σημαντική παρουσία Ελλήνων θα εκπροσωπείται, π.χ. Νέα Υόρκη, Σικάγο, Τορόντο, Μπουένος Άυρες, Λονδίνο, Παρίσι, Μόσχα, Μόναχο, Βυζάντιον, Σκόποι, Χειμάρα, Σύδνευ, Ιωαννούπολις κλπ.
Η ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΤΟΥ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ ΣΤΗΝ ΑΡΧΕΓΟΝΗ ΕΛΛΑΔΑ, ΤΗΝ ΚΡΗΤΗ, ΤΟ ΑΙΓΑΙΟ ΚΑΙ ΤΙΣ ΜΥΚΗΝΕΣ
Στη Κρήτη δινόταν ιδιαίτερη μέριμνα στη γυμναστική. Τα Ταυροκαθάψια και οι πτώσεις με ακροβατικά ήταν τα αγαπημένα αθλήματα των Κρητικών, όπως φανερώνουν οι νωπογραφίες που διακοσμούν τα παλάτια τους. Άλλα αθλήματα ήταν οι αγώνες στίβου, πάλης και πυγμαχίας, όμως τέτοιες δραστηριότητες τελούνταν μάλλον σε τοποθεσίες κοντά στο παλάτι, πιθανόν από μέλη της τάξης των ευγενών.
Το γνωστό ανάγλυφο Ρυτό της Αγίας Τριάδας, που χρονολογείται στο
16ο αιώνα π.Χ., χωρίζεται σε ζώνες με αναπαραστάσεις πάλης, ταυροκαθαψίων και
πυγμαχίας.
Η πασίγνωστη νωπογραφία από τη Θήρα (περίπου 1600 -1550 π.Χ.) που παρουσιάζει δύο νεαρά αγόρια να πυγμαχούν αποδεικνύει ότι η προπόνηση ήταν βασικό μέλημα από τη νεαρή ηλικία. Κάθε αγόρι φοράει ζώνη και γάντι πυγμαχίας στο δεξί χέρι μόνο.
Όλα τα Μινωικά αγωνίσματα των Κρητών υιοθετήθηκαν από τους συνεχιστές τους Μυκηναίους που εισήγαγαν τις αρματοδρομίες και ορισμένα άλλα αγωνίσματα στίβου. Το άρμα ήταν εξαιρετικά σημαντικό στο Μυκηναϊκό κόσμο, αφού χρησιμοποιούνταν όχι μόνο στον πόλεμο και στο κυνήγι, αλλά και σε θρησκευτικές και ταφικές τελετές. Στη Μυκηναϊκή Ελλάδα (1700-1100 π.Χ.), όπως και στη Μινωική Κρήτη, οι αθλητικοί αγώνες αποτελούσαν αναπόσπαστο στοιχείο των θρησκευτικών τελετών και των τελετών γονιμότητας.
Οι Μυκηναίοι διέφεραν από τους Κρητικούς στην αγάπη τους για τον πόλεμο και την έφεσή τους στο κυνήγι, που αποτελούσε ένα είδος αγωνίσματος. Έτσι, ενώ υιοθέτησαν από την Κρήτη το κυβίστημα, τα Ταυροκαθάψια, την πυγμαχία και την πάλη, πρόσθεσαν σε αυτά το δρόμο και την αρματοδρομία.
Η πυγμαχία και η πάλη αναδείχτηκαν τα πιο δημοφιλή αγωνίσματα για τους Μυκηναίους,
ΠΕΡΙΚΛΗΣ ΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Αρχίζετε από το κάθε τι.
Διαβάστε και τα άρθρα:
1. ΕΝΑ ΣΠΟΥΔΑΙΟ ΣΧΕΔΙΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ: Ο ΠΛΩΤΟΣ ΑΞΙΟΣ. ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ - ΒΕΛΙΓΡΑΔΙ – ΒΟΥΔΑΠΕΣΤΗ - ΒΙΕΝΝΗ – ΡΗΝΟΣ – ΚΟΛΩΝΙΑ – ΡΟΤΤΕΡΝΤΑΜ - ΛΟΝΔΙΝΟ, ΣΥΝΔΕΣΗ ΜΕΣΩ ΑΞΙΟΥ ΠΟΤΑΜΟΥ. ΠΩΣ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΦΘΑΣΟΥΝ ΤΑ ΝΕΡΑ ΤΟΥ ΔΟΥΝΑΒΗ ΣΤΗΝ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ.
2. ΝΑ ΑΛΛΑΞΕΙ ΠΡΩΤΕΥΟΥΣΑ ΤΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΚΡΑΤΟΣ. ΝΕΑ ΠΡΩΤΕΥΟΥΣΑ ΝΑ ΓΙΝΕΙ Η ΠΕΛΛΑ ΤΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ.
3. TO ΓΕΝΙΚΟ ΕΠΙΤΕΛΕΙΟ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΕΝΟΠΛΩΝ ΔΥΝΑΜΕΩΝ ΝΑ ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΘΕΙ ΣΤΟΝ ΟΛΥΜΠΟ. ΤΟ ΧΩΡΙΟ ΠΥΘΙΟ ΕΛΑΣΣΟΝΟΣ, ΔΥΤΙΚΑ, ΣΤΗΝ ΒΑΣΗ ΤΟΥ ΟΛΥΜΠΟΥ ΕΙΝΑΙ ΜΙΑ ΚΑΛΗ ΕΠΙΛΟΓΗ.
4. ΝΑ ΙΔΡΥΘΕΙ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΝ ΤΩΝ ΕΝΟΠΛΩΝ ΔΥΝΑΜΕΩΝ ΣΤΗΝ ΣΠΑΡΤΗ.
ΖΗΝΩΝ ΠΑΠΑΖΑΧΟΣ
ΠΕΡΙΚΛΗΣ
ΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ:
«Νεοέλληνες, Πεθαίνετε διότι εσκοτώσατε το Πνεύμα».
«Νεοέλληνες, Πεθαίνετε διότι εσκοτώσατε το Πνεύμα».
Οι Ολυμπιακοί Αγώνες θα διεξάγονται κάθε τέσσερα χρόνια το καλοκαίρι στην Ολυμπία. Θα παίρνουν μέρος μόνον Έλληνες από όλον τον κόσμο, εκπροσωπώντας την πόλη που διαμένουν.
Η Ελλάς θα συμμετέχει και στους διεθνείς Ολυμπιακούς Αγώνες, αλλά πολύ πιο σπουδαίοι για την ίδια θα λογίζονται οι καθαρά δικοί της.
Ειδικά θα προσκαλούνται και παρατηρητές από πανάρχαιες Ελληνικές πόλεις, που κατέχονται σήμερα από βαρβάρους και δεν κατοικούνται πλέον από Έλληνες, π.χ. Αλεξάνδρεια Αιγύπτου, Αλεξάνδρεια την Εσχάτη, Αντιόχεια, Γάζα, Έφεσος, Ταυρική, Κυρήνη, Νίκαια, Μασσαλία, Εμπορείον, Συρακούσες κλπ.
Κάθε πόλη του εξωτερικού με σημαντική παρουσία Ελλήνων θα εκπροσωπείται, π.χ. Νέα Υόρκη, Σικάγο, Τορόντο, Μπουένος Άυρες, Λονδίνο, Παρίσι, Μόσχα, Μόναχο, Βυζάντιον, Σκόποι, Χειμάρα, Σύδνευ, Ιωαννούπολις κλπ.
ΤΟ ΑΡΧΑΙΟ ΣΥΜΒΟΛΟ ΤΟΥ
ΠΕΝΤΑΘΛΟΥ ΗΤΑΝ ΟΙ ΠΕΝΤΕ ΑΛΛΗΛΟΤΕΜΝΟΜΕΝΟΙ
ΚΥΚΛΟΙ
Σύμφωνα με τον Αριστοτέλη, οι πενταθλητές
είναι οι καλύτεροι αθλητές, γιατί έχουν τα φυσικά χαρίσματα τόσο της ταχύτητας
όσο και της δύναμης.
Η συμμετοχή στο πένταθλο απαιτούσε ένα
συνδυασμό ικανοτήτων, όπως η ταχύτητα, η δύναμη, η δεξιοτεχνία και η αντοχή,
και οι πενταθλητές θεωρούνταν αθλητικά πρότυπα.
ΜΙΑ ΣΥΝΤΟΜΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
Ο
ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ ΣΤΗΝ ΑΙΓΥΠΤΟ
ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΣΟΥΜΕΡΙΑ
Στην αρχαία Αίγυπτο και τη Μεσοποταμία έχουν
βρεθεί ανάγλυφα σκαλισμένα σε τάφους βασιλέων που φέρουν αθλητικές σκηνές, από
τα οποία φαίνεται ότι οι λαοί αυτών των περιοχών είχαν αγώνες, τις οποίες παρακολουθούσαν μόνο οι βασιλείς και η
ανώτερη τάξη. Δεν είχαν λοιπόν την έννοια των αθλητικών αγώνων, αλλά ήταν για επίδειξη,
όπως το κυνήγι των αγρίων ζώων.
Έτσι στην Αίγυπτο υπήρχε για τηνν τέρψη των Φαραώ η πάλη, τις
ραβδομαχίες, την πυγμαχία, το κυβίστημα (ακροβασία), την τοξοβολία, την
ιππασία, την κωπηλασία και διάφορα αγωνίσματα με μπάλα. Τα παλαιότερα ανάγλυφα
με παραστάσεις πάλης, όπου οι παλαιστές αναπαρίστανται γυμνοί, χρονολογούνται
στο 2400 π.Χ. και διακοσμούσαν τους τάφους του Φθαχοτέπ και του Αχεθοτέπ. Σ'
ένα ανάγλυφο του 12ου αιώνα π.Χ. από το ναό του Ραμσή Γ' στο Μαντινέ Χαμπού
απεικονίζονται Αιγύπτιοι και πιθανώς Έλληνες να συναγωνίζονται στην πάλη και την
ραβδομαχία ενώπιον του Φαραώ.
Στην
Σουμερία, στο γνωστό έπος του
Γκιλγκαμές, ο ομώνυμος ήρωας αντιμετωπίζει τον Ενκίντου σε έναν αγώνα πάλης,
όπου αρπάζουν ο ένας τον άλλον, σαν εκπαιδευμένοι παλαιστές.
Η ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΤΟΥ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ ΣΤΗΝ ΑΡΧΕΓΟΝΗ ΕΛΛΑΔΑ, ΤΗΝ ΚΡΗΤΗ, ΤΟ ΑΙΓΑΙΟ ΚΑΙ ΤΙΣ ΜΥΚΗΝΕΣ
Στη Κρήτη δινόταν ιδιαίτερη μέριμνα στη γυμναστική. Τα Ταυροκαθάψια και οι πτώσεις με ακροβατικά ήταν τα αγαπημένα αθλήματα των Κρητικών, όπως φανερώνουν οι νωπογραφίες που διακοσμούν τα παλάτια τους. Άλλα αθλήματα ήταν οι αγώνες στίβου, πάλης και πυγμαχίας, όμως τέτοιες δραστηριότητες τελούνταν μάλλον σε τοποθεσίες κοντά στο παλάτι, πιθανόν από μέλη της τάξης των ευγενών.
Η πασίγνωστη νωπογραφία από τη Θήρα (περίπου 1600 -1550 π.Χ.) που παρουσιάζει δύο νεαρά αγόρια να πυγμαχούν αποδεικνύει ότι η προπόνηση ήταν βασικό μέλημα από τη νεαρή ηλικία. Κάθε αγόρι φοράει ζώνη και γάντι πυγμαχίας στο δεξί χέρι μόνο.
Όλα τα Μινωικά αγωνίσματα των Κρητών υιοθετήθηκαν από τους συνεχιστές τους Μυκηναίους που εισήγαγαν τις αρματοδρομίες και ορισμένα άλλα αγωνίσματα στίβου. Το άρμα ήταν εξαιρετικά σημαντικό στο Μυκηναϊκό κόσμο, αφού χρησιμοποιούνταν όχι μόνο στον πόλεμο και στο κυνήγι, αλλά και σε θρησκευτικές και ταφικές τελετές. Στη Μυκηναϊκή Ελλάδα (1700-1100 π.Χ.), όπως και στη Μινωική Κρήτη, οι αθλητικοί αγώνες αποτελούσαν αναπόσπαστο στοιχείο των θρησκευτικών τελετών και των τελετών γονιμότητας.
Οι Μυκηναίοι διέφεραν από τους Κρητικούς στην αγάπη τους για τον πόλεμο και την έφεσή τους στο κυνήγι, που αποτελούσε ένα είδος αγωνίσματος. Έτσι, ενώ υιοθέτησαν από την Κρήτη το κυβίστημα, τα Ταυροκαθάψια, την πυγμαχία και την πάλη, πρόσθεσαν σε αυτά το δρόμο και την αρματοδρομία.
Η πυγμαχία και η πάλη αναδείχτηκαν τα πιο δημοφιλή αγωνίσματα για τους Μυκηναίους,
Ο
ΟΜΗΡΟΣ
Οι πρώτες γραπτές ενδείξεις αθλητικών αγώνων στον Ελληνικό κόσμο βρίσκονται στα Ομηρικά έπη. Ο Όμηρος, στην Ιλιάδα και την Οδύσσεια, παραθέτει ζωηρές περιγραφές των αγώνων που διοργανώθηκαν είτε ως μέρος, για παράδειγμα, των ταφικών τελετών για το νεκρό ήρωα Πάτροκλο είτε με άλλη αφορμή. Στην Ομηρική κοινωνία, η αθλητική διάκριση είναι για τον ήρωα το μέσο για να επιδείξει την αρετή του και να κερδίσει την κοινωνική αναγνώριση.
Με την άσκηση και το συναγωνισμό ο αθλητής δείχνει όχι μόνο τη σωματική του ρώμη, αλλά και τη γενναιότητα και την ευφυΐα του, και επομένως την αρετή του.
"Αλήθεια, ξένε, δε μου φαίνεσαι να νιώθεις απ' αγώνες, αγωνιστής δε δείχνεις"
(Οδύσσεια, θ 159, μτφ. N. Kαζαντζάκη - I. Kακριδή) λέει ο Ευρύαλος στον Οδυσσέα.
Oι αγώνες δεν ήταν διασκέδαση, αλλά καθήκον που οι θεοί είχαν υπαγορεύσει στον άνθρωπο, για να τον ενισχύουν στην προσπάθειά του να αναπτύξει ισόρροπα όλες τις ψυχοσωματικές ικανότητές του.
Οι πρώτες γραπτές ενδείξεις αθλητικών αγώνων στον Ελληνικό κόσμο βρίσκονται στα Ομηρικά έπη. Ο Όμηρος, στην Ιλιάδα και την Οδύσσεια, παραθέτει ζωηρές περιγραφές των αγώνων που διοργανώθηκαν είτε ως μέρος, για παράδειγμα, των ταφικών τελετών για το νεκρό ήρωα Πάτροκλο είτε με άλλη αφορμή. Στην Ομηρική κοινωνία, η αθλητική διάκριση είναι για τον ήρωα το μέσο για να επιδείξει την αρετή του και να κερδίσει την κοινωνική αναγνώριση.
Με την άσκηση και το συναγωνισμό ο αθλητής δείχνει όχι μόνο τη σωματική του ρώμη, αλλά και τη γενναιότητα και την ευφυΐα του, και επομένως την αρετή του.
"Αλήθεια, ξένε, δε μου φαίνεσαι να νιώθεις απ' αγώνες, αγωνιστής δε δείχνεις"
(Οδύσσεια, θ 159, μτφ. N. Kαζαντζάκη - I. Kακριδή) λέει ο Ευρύαλος στον Οδυσσέα.
Στην Ιλιάδα υπάρχει
το παράγγελμα «αιέν αριστεύειν
και υπείροχον έμμεναι άλλων».
Ο Οδυσσέας δεν καταδεχόταν να ζει ως «άχθος
αρούρης» (βάρος της γης).
Oι αγώνες δεν ήταν διασκέδαση, αλλά καθήκον που οι θεοί είχαν υπαγορεύσει στον άνθρωπο, για να τον ενισχύουν στην προσπάθειά του να αναπτύξει ισόρροπα όλες τις ψυχοσωματικές ικανότητές του.
Η
ΟΛΥΜΠΙΑ.
ΠΟΤΕ ΑΡΧΙΣΑΝ ΟΙ ΟΛΥΜΠΙΑΚΟΙ ΑΓΩΝΕΣ.
ΠΟΤΕ ΑΡΧΙΣΑΝ ΟΙ ΟΛΥΜΠΙΑΚΟΙ ΑΓΩΝΕΣ.
Η Ολυμπία βρίσκεται σε απόσταση 10 χλμ. από
τη θάλασσα στην περιοχή της Ηλείας, στη βορειοδυτική Πελοπόννησο, πολύ κοντά
στη συμβολή των ποταμών Αλφειού και Κλαδέου.
Από το 10ο αιώνα π.Χ. η Ολυμπία ήταν τόπος
λατρείας.
Οι Ολυμπιακοί ήταν οι αρχαιότεροι και
σημαντικότεροι από όλους τους Ελληνικούς αγώνες και η σπουδαιότερη θρησκευτική
γιορτή προς τιμήν του Ολύμπιου Δία, του πατέρα των θεών.
Τα κατορθώματα του αγωνιζόμενου στην Ολυμπία δεν μπορούσαν να γίνουν αντιληπτά χωρίς την αναγνώριση της πόλης του αθλητή.
Τα κατορθώματα του αγωνιζόμενου στην Ολυμπία δεν μπορούσαν να γίνουν αντιληπτά χωρίς την αναγνώριση της πόλης του αθλητή.
Ο
Πλάτων στην «Πολιτεία» γράφει:
«Μετά δη μουσικήν γυμναστική θρεπτέοι οι νεανίαι» (403 c), δηλαδή πρέπει να
ανατρέφονται οι νέοι όχι μόνο με καλλιέργεια πνευματική, αλλά και με άσκηση
αθλητική.
«Δει μεν δη ταύτη ακριβώς τρέφεσθαι εκ παίδων
δια βίου», δηλαδή πρέπει να αρχίζει η αθλητική άσκηση του ανθρώπου στην παιδική
ηλικία του και να συνεχίζεται σε όλη τη ζωή του.
Ο Πίνδαρος, στην πρώτη Ολυμπιακή ωδή του,
τραγουδά: «Όπως το νερό είναι το πολυτιμότερο από τα στοιχεία και όπως ο χρυσός
προβάλλει σαν το πιο ακριβό ανάμεσα σε όλα τα αγαθά και όπως, τέλος, ο ήλιος
φωτοβολεί περισσότερο από κάθε άλλο άστρο, έτσι και η Ολυμπία λάμπει σκιάζοντας
κάθε άλλον αγώνα».
ΟΙ
ΘΕΟΙ
Αναφέρεται
ότι οι πρώτοι που αγωνίστηκαν
στην Ολυμπία ήταν οι θεοί. Ο Δίας νίκησε τον Κρόνο στην πάλη, ο Απόλλωνας τον
Ερμή στο δρόμο και τον Άρη στην πυγμή.
Ο
ΠΕΛΟΠΑΣ
Στην πρώτη Ολυμπιακή Ωδή του, χρονολογημένη
στον 5ο αιώνα π.Χ., ο Πίνδαρος κάνει αναφορά στον Πέλοπα, τον ιδρυτή των
αγώνων.
Ο Πέλοπας, γιος του Ταντάλου, ήρθε από τη
Μικρά Ασία για να συμμετάσχει σε μια αρματοδρομία που είχε οργανώσει ο
Οινόμαος, βασιλιάς της Πίσας, στην Πελοπόννησο.
Ο Οινόμαος έλαβε ένα χρησμό, σύμφωνα με τον οποίο ο γάμος της κόρης του
Ιπποδάμειας θα προκαλούσε το θάνατό του. Έβαλε, λοιπόν, να σκοτώσουν όλους τους
μνηστήρες που ήρθαν για να πάρουν μέρος στον αγώνα. Ο Πέλοπας, όμως, με
δόλο σκότωσε τον Οινόμαο κατά τη διάρκεια της αρματοδρομίας και παντρεύτηκε την
Ιπποδάμεια. Ως βασιλιάς της περιοχής οργάνωσε πρώτος τους αγώνες για να εξαγνιστεί
ή, κατά μία άλλη εκδοχή, για να ευχαριστήσει τους θεούς για τη νίκη του.
Ο
ΗΡΑΚΛΗΣ
Αναφέρεται
ότι ο Ηρακλής καθιέρωσε τους
Ολυμπιακούς Αγώνες προς τιμή του πατέρα του, μετά τη νίκη του πέμπτου άθλου του.
Ο Ηρακλής ήρθε με τους αδερφούς του, τους
Κουρήτες, από την Κρήτη, καθόρισε το μήκος του Σταδίου στην Ολυμπία, οργάνωσε
έναν αγώνα δρόμου και στεφάνωσε το νικητή με στεφάνι αγριελιάς.
Ο Πίνδαρος αναφέρει άλλη
εκδοχή σύμφωνα με την οποία ο Θηβαίος Ηρακλής, γιος του Δία, έφερε
την αγριελιά από τις υπερβόρειες χώρες, καθιέρωσε τον αγώνα δρόμου, εισήγαγε τη
λατρεία του Δία και καθόρισε τα όρια της Ιερής Άλτης.
ΟΙ
ΗΡΑΚΛΕΙΔΕΣ
Ο ιστορικός Στράβωνας αναφέρει ότι οι αγώνες
οργανώθηκαν για πρώτη φορά από τους Ηρακλείδες, μετά την κάθοδο των
αιτωλοδωρικών φύλων στην Πίσα. Σύμφωνα με αυτή την ερμηνεία, τη λατρεία του
Ολύμπιου Δία εισήγαγαν οι ομάδες Αιτωλών που κατέλαβαν την Πίσα υπό τον αρχηγό
τους Όξυλο και εγκαταστάθηκαν εκεί κατά την Ύστερη Μυκηναϊκή περίοδο, περίπου
το 1200-1100 π.Χ
Ο ΟΞΥΛΛΟΣ, Ο
ΙΦΙΤΟΣ, Ο ΛΥΚΟΥΡΓΟΣ
ΚΑΙ Ο ΚΛΕΙΣΘΕΝΗΣ
Ο Στράβων αναφέρει ότι τους Ολυμπιακούς Αγώνες τους οργάνωσε πρώτος ο Όξυλλος, βασιλιάς των Ηρακλειδών, μετά την κάθοδό των Ηρακλειδών στην Ηλεία, το 1200 π.Χ.
Ο Στράβων αναφέρει ότι τους Ολυμπιακούς Αγώνες τους οργάνωσε πρώτος ο Όξυλλος, βασιλιάς των Ηρακλειδών, μετά την κάθοδό των Ηρακλειδών στην Ηλεία, το 1200 π.Χ.
Το 884 π.Χ. υπήρξε συμφωνία μεταξύ του
Ηρακλείδου Ιφίτου, ηγεμόνος της Ήλιδος, του βασιλιά και νομοθέτη της Σπάρτης,
Λυκούργο και του βασιλιά της Πίσας, Κλεισθένη. Η συμφωνία αναγνώριζε την Ήλιδα
ως ιερό και απρόσβλητο χώρο και επίσης θέσπιζε την εκεχειρία κατά τη διάρκεια
των Αγώνων.
Ο Παυσανίας αναφέρει καθαρά ότι το 776 π.Χ. υπήρξε ανασύσταση και όχι
έναρξη των Ολυμπιακών Αγώνων.
ΤΟ
ΣΥΜΒΟΛΟ
Η Ολυμπιακή Φλόγα είναι ένα σύμβολο των
Ολυμπιακών Αγώνων. Είναι αναπαράσταση της κλοπής της φωτιάς του Δία από τον
Προμηθέα, και οι ρίζες της βρίσκονται στην αρχαία Ελλάδα, όπου μια φωτιά κρατούνταν
άσβεστη κατά την διάρκεια των Ολυμπιακών Αγώνων. Η Φλόγα επανήλθε κατά τους
Ολυμπιακούς Αγώνες του 1928, ενώ η λαμπαδηδρομία εισήχθη κατά τους Θερινούς
Ολυμπιακούς Αγώνες του Βερολίνου το 1936.
ΕΛΛΗΝΕΣ
ΑΠΟ ΟΛΟ ΤΟΝ
ΚΟΣΜΟ
Oι Έλληνες που κατέκλυζαν το ιερό της
Ολυμπίας προέρχονταν όχι μόνο από την κυρίως Ελλάδα και τα νησιά της, αλλά και
από τις μακρινές αποικίες της, απ τις
Ηράκλειες Στήλες, την Μεγάλη Ελλάδα και την Σικελία,
από την Μαύρη Θάλασσα και την Κριμαία. τη
Βόρειο Αφρική, την Μικρά Ασία, την Αίγυπτο
(ιδίως την Αλεξάνδρεια), την Κυρήνη και την Φοινίκη
Ξεκινούσαν οι
αθλητές και οι συνοδοί τους και πολλοί
θεατές, για να μετάσχουν ή να παρευρεθούν στους Ολυμπιακούς αγώνες και
να ζήσουν λίγες ημέρες, στη μεγαλειώδη αυτή πανήγυρη των Ελλήνων, ενωμένων σε
ηθική έξαρση και σε ατμόσφαιρα εορταστική, με υπερνίκηση των μεταξύ τους συγκρούσεων.
ΘΕΣΜΟΣ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ ΓΙΑ 12 ΑΙΩΝΕΣ
Η χρονολόγηση των ιστορικών γεγονότων στους αρχαίους
Έλληνες επιτελείται με βάση τις
διαδοχικές Ολυμπιάδες, ονομασμένες η κάθε μια με το ένδοξο όνομα του πρόσφατου ολυμπιονίκη στο αγώνισμα
του ενός σταδίου.
Για 12 αιώνες συνεχίστηκε ο θεσμός των Ολυμπιακών Αγώνων (ακριβώς
1168 χρόνια - από το 776 π.Χ., έως το 393 μ.Χ).
Συνολικά σε 293 Ολυμπιάδες.
Συνολικά σε 293 Ολυμπιάδες.
ΤΑ
ΑΓΩΝΙΣΜΑΤΑ ΣΤΟΥΣ ΟΛΥΜΠΙΑΚΟΥΣ
ΑΓΩΝΕΣ
Οι Ολυμπιακοί Αγώνες τελέστηκαν για πρώτη
φορά το 776 π.Χ. και περιλάμβαναν ένα και μοναδικό αγώνισμα, το στάδιο, στο
οποίο κέρδισε ο Κόροιβος ο Ήλειος, ο πρώτος γνωστός ολυμπιονίκης.
Το 724 π.X. (14η Ολυμπιάδα) εισήχθη ο δίαυλος (δύο στάδια) και Το 720 π.X. (15η
Ολυμπιάδα) ο δόλιχος (δώδεκα ή εικοσιτέσσερα στάδια).
Tο 708 π.X. (18η Ολυμπιάδα) εισάγεται το
πένταθλο και η πάλη.
Το 688 π.X. (23η Ολυμπιάδα) εισάγεται η
πυγμή.
Κατά το 680 π.X. (25η Ολυμπιάδα) θα καθιερωθεί η αρματοδρομία και στις επόμενες Ολυμπιάδες οι υπόλοιποι ιππικοί αγώνες.
Κατά το 680 π.X. (25η Ολυμπιάδα) θα καθιερωθεί η αρματοδρομία και στις επόμενες Ολυμπιάδες οι υπόλοιποι ιππικοί αγώνες.
O τελικός αριθμός των διάφορων αγωνισμάτων,
αυξομειούμενων κατά καιρούς, έφθασε τα είκοσι τρία.
ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΚΗ
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΤΩΝ ΑΓΩΝΙΣΜΑΤΩΝ
ΣΤΟ ΟΛΥΜΠΙΑΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ
1η 776 π.Χ. Στάδιο (αγώνας μονής διαδρομής)
14η 724 π.Χ. Δίαυλος (αγώνας διπλής διαδρομής, 400 μ.)
15η 720 π.Χ. Δόλιχος (αγώνας αντοχής, 2.000 μ.)
18η 708 π.Χ. Πένταθλο και Πάλη
23η 688 π.Χ. Πυγμαχία
25η 680 π.Χ. Τέθριππο (αρματοδρομία τεσσάρων αλόγων)
33η 648 π.Χ. Ιπποδρομία και Παγκράτιο (ελεύθερη πάλη)
37η 632 π.Χ. Βάδην και Πάλη παίδων
38η 628 π.Χ. Πένταθλον παίδων (έγινε μόνο μια φορά)
41η 616 π.Χ. Πυγμαχία παίδων
65η 520 π.Χ. Οπλίτης δρόμος
70η 500 π.Χ. Απήνη (αρματοδρομία δύο ημιόνων)
93η 408 π.Χ. Συνωρίδα δύο αλόγων
96η 396 π.Χ. Διαγωνισμός αυλητών και κηρύκων
99η 384 π.Χ. Τέθριππο για τέλεια άλογα (άλογα ενός έτους)
128η 268 π.Χ. Αρματοδρομία για δύο τέλεια άλογα (άλογα ενός έτους)
131η 256 π.Χ. Ιπποδρομία για τέλεια άλογα (άλογα ενός έτους)
145η 200 π.Χ. Παγκράτιο παίδων
1η 776 π.Χ. Στάδιο (αγώνας μονής διαδρομής)
14η 724 π.Χ. Δίαυλος (αγώνας διπλής διαδρομής, 400 μ.)
15η 720 π.Χ. Δόλιχος (αγώνας αντοχής, 2.000 μ.)
18η 708 π.Χ. Πένταθλο και Πάλη
23η 688 π.Χ. Πυγμαχία
25η 680 π.Χ. Τέθριππο (αρματοδρομία τεσσάρων αλόγων)
33η 648 π.Χ. Ιπποδρομία και Παγκράτιο (ελεύθερη πάλη)
37η 632 π.Χ. Βάδην και Πάλη παίδων
38η 628 π.Χ. Πένταθλον παίδων (έγινε μόνο μια φορά)
41η 616 π.Χ. Πυγμαχία παίδων
65η 520 π.Χ. Οπλίτης δρόμος
70η 500 π.Χ. Απήνη (αρματοδρομία δύο ημιόνων)
93η 408 π.Χ. Συνωρίδα δύο αλόγων
96η 396 π.Χ. Διαγωνισμός αυλητών και κηρύκων
99η 384 π.Χ. Τέθριππο για τέλεια άλογα (άλογα ενός έτους)
128η 268 π.Χ. Αρματοδρομία για δύο τέλεια άλογα (άλογα ενός έτους)
131η 256 π.Χ. Ιπποδρομία για τέλεια άλογα (άλογα ενός έτους)
145η 200 π.Χ. Παγκράτιο παίδων
ΟΙ ΜΑΚΕΔΟΝΕΣ ΠΟΥ ΕΛΑΒΑΝ ΜΕΡΟΣ ΣΤΟΥΣ ΟΛΥΜΠΙΑΚΟΥΣ ΑΓΩΝΕΣ ΗΤΑΝ:
Ο Βασιλέας Αλέξανδρος Α, στην 80η Ολυμπιάδα, το 460 π.Χ. Έτρεξε το Στάδιο και ήλθε δεύτερος με διαφορά στήθους.
Ο Βασιλέας Αρχέλαος Περδίκας, αγωνίσθηκε στην 93η Ολυμπιάδα, το 408 π.Χ. και κέρδισε στους Δελφούς στο αγώνισμα των τεθρίππων.
Ο Βασιλέας Φίλιππος Β΄ αναδείχθηκε τρεις φορές Ολυμπιονίκης. Στην 106η Ολυμπιάδα, το 356 π.Χ. έτρεξε με το άλογό του. Στην 107η Ολυμπιάδα, το 352 π.Χ. έτρεξε με τα τέθριππά του. Στην 108η Ολυμπιάδα, το 348 π.Χ., νίκησε στη συνωρίδα.
Ο Κλίτων νίκησε στο Στάδιο στην 113η Ολυμπιάδα, το 328 π.Χ.
Ο Δαμασίας ο Αμφιπολίτης έτρεξε το Στάδιο και νίκησε στην 115η Ολυμπιάδα, το 320 π.Χ.
Ο Λάμπου ο Φιλιππίσιος, αναδείχθηκε νικητής τεθρίππων στην 119η Ολυμπιάδα, το 304 π.Χ.
Ο Αντίγονος έτρεξε το Στάδιο και νίκησε στην 122η Ολυμπιάδα, το 292 π.Χ. και στην 123η Ολυμπιάδα το 288 π.Χ.
Ο Σέλευκος έτρεξε το Στάδιο και νίκησε στην 128η Ολυμπιάδα, το 268 π.Χ.
Στην 128η Ολυμπιάδα, το 268 π.Χ., νίκησε μια γυναίκα από τη Μακεδονία στο αγώνισμα των συρομένων από πώλους αρμάτων (συνωρίδα πώλων). Ο Παυσανίας αναφέρει «νικητές λένε πως αναδείχθηκαν στη συνωρίδα μια γυναίκα Βελεστίχη από την παραθαλάσσια Μακεδονία».
Ο Παυσανίας αναφέρει το Φιλιππείον της Ολυμπίας: «Μέσα στην ΄Αλτι βρίσκονται το Μητρώο και ένα οίκημα που ονομάζεται Φιλιππείο … το έκτισε ο Φίλιππος μετά τη μάχη στη Χαιρώνεια … υπάρχουν αγάλματα του Φιλίππου, του Αλεξάνδρου, του Αμύντα … είναι έργα του Λεωχάρους από ελέφαντα και χρυσό όπως και τα αγάλματα της Ολυμπιάδος και Ευρυδίκης».
Ο Παυσανίας αναφέρει ακόμα διάφορα αφιερώματα και αγάλματα που έγιναν με εντολή διαφόρων και μνημονεύει «από τους Μακεδόνες ανέθεσαν οι κάτοικοι του Δίου, μιας πόλης από τα Πιέρια όρη, άγαλμα (που εικονίζει) τον Απόλλωνα να κρατεί το ελάφι».
Στις ανασκαφές της Βεργίνας βρέθηκε Τρίποδας, που φυλάσσεται στο Μουσείο της Θεσσαλονίκης, στον οποίο υπάρχει, η επιγραφή: «Είμαι από τους αγώνας, τα Ηραία του ΄Αργους». Κατά ερμηνεία του Ανδρόνικου ο Τρίποδας ανήκε εις τον Αλέξανδρον τον Α΄ και ήταν οικογενειακό κειμήλιο.
Ο Βασιλεύς Αρχέλαος (413-399 π.Χ.) καθιέρωσε στο ΔΙΟΝ λαμπρούς αγώνες ανά διετία δια τον Ολύμπιο Δίο «τα εν ΔΙΩ ΟΛΥΜΠΙΑ», που διαρκούσαν 9 ημέρες, όσες και οι εννέα Μούσες, οι οποίες προήρχοντο από τα Πιέρια Όρη της Μακεδονίας και κατά την διάρκειά των διδάσκονταν τραγωδίες αρχαίων Ελλήνων φιλοσόφων.
Ο Βασιλέας Αρχέλαος Α΄ (413-399 π.Χ.) οργάνωσε το στρατό και τις συγκοινωνίες και μετέφερε την πρωτεύουσα από τις Αιγές στην Πέλλα.
Ο Βασιλέας Αλέξανδρος Α, στην 80η Ολυμπιάδα, το 460 π.Χ. Έτρεξε το Στάδιο και ήλθε δεύτερος με διαφορά στήθους.
Ο Βασιλέας Αρχέλαος Περδίκας, αγωνίσθηκε στην 93η Ολυμπιάδα, το 408 π.Χ. και κέρδισε στους Δελφούς στο αγώνισμα των τεθρίππων.
Ο Βασιλέας Φίλιππος Β΄ αναδείχθηκε τρεις φορές Ολυμπιονίκης. Στην 106η Ολυμπιάδα, το 356 π.Χ. έτρεξε με το άλογό του. Στην 107η Ολυμπιάδα, το 352 π.Χ. έτρεξε με τα τέθριππά του. Στην 108η Ολυμπιάδα, το 348 π.Χ., νίκησε στη συνωρίδα.
Ο Κλίτων νίκησε στο Στάδιο στην 113η Ολυμπιάδα, το 328 π.Χ.
Ο Δαμασίας ο Αμφιπολίτης έτρεξε το Στάδιο και νίκησε στην 115η Ολυμπιάδα, το 320 π.Χ.
Ο Λάμπου ο Φιλιππίσιος, αναδείχθηκε νικητής τεθρίππων στην 119η Ολυμπιάδα, το 304 π.Χ.
Ο Αντίγονος έτρεξε το Στάδιο και νίκησε στην 122η Ολυμπιάδα, το 292 π.Χ. και στην 123η Ολυμπιάδα το 288 π.Χ.
Ο Σέλευκος έτρεξε το Στάδιο και νίκησε στην 128η Ολυμπιάδα, το 268 π.Χ.
Στην 128η Ολυμπιάδα, το 268 π.Χ., νίκησε μια γυναίκα από τη Μακεδονία στο αγώνισμα των συρομένων από πώλους αρμάτων (συνωρίδα πώλων). Ο Παυσανίας αναφέρει «νικητές λένε πως αναδείχθηκαν στη συνωρίδα μια γυναίκα Βελεστίχη από την παραθαλάσσια Μακεδονία».
Ο Παυσανίας αναφέρει το Φιλιππείον της Ολυμπίας: «Μέσα στην ΄Αλτι βρίσκονται το Μητρώο και ένα οίκημα που ονομάζεται Φιλιππείο … το έκτισε ο Φίλιππος μετά τη μάχη στη Χαιρώνεια … υπάρχουν αγάλματα του Φιλίππου, του Αλεξάνδρου, του Αμύντα … είναι έργα του Λεωχάρους από ελέφαντα και χρυσό όπως και τα αγάλματα της Ολυμπιάδος και Ευρυδίκης».
Ο Παυσανίας αναφέρει ακόμα διάφορα αφιερώματα και αγάλματα που έγιναν με εντολή διαφόρων και μνημονεύει «από τους Μακεδόνες ανέθεσαν οι κάτοικοι του Δίου, μιας πόλης από τα Πιέρια όρη, άγαλμα (που εικονίζει) τον Απόλλωνα να κρατεί το ελάφι».
Στις ανασκαφές της Βεργίνας βρέθηκε Τρίποδας, που φυλάσσεται στο Μουσείο της Θεσσαλονίκης, στον οποίο υπάρχει, η επιγραφή: «Είμαι από τους αγώνας, τα Ηραία του ΄Αργους». Κατά ερμηνεία του Ανδρόνικου ο Τρίποδας ανήκε εις τον Αλέξανδρον τον Α΄ και ήταν οικογενειακό κειμήλιο.
Ο Βασιλεύς Αρχέλαος (413-399 π.Χ.) καθιέρωσε στο ΔΙΟΝ λαμπρούς αγώνες ανά διετία δια τον Ολύμπιο Δίο «τα εν ΔΙΩ ΟΛΥΜΠΙΑ», που διαρκούσαν 9 ημέρες, όσες και οι εννέα Μούσες, οι οποίες προήρχοντο από τα Πιέρια Όρη της Μακεδονίας και κατά την διάρκειά των διδάσκονταν τραγωδίες αρχαίων Ελλήνων φιλοσόφων.
Ο Βασιλέας Αρχέλαος Α΄ (413-399 π.Χ.) οργάνωσε το στρατό και τις συγκοινωνίες και μετέφερε την πρωτεύουσα από τις Αιγές στην Πέλλα.
ΠΕΡΙΚΛΗΣ ΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«ΕΚΚΛΗΣΙΣ ΠΡΟΣ ΤΟ ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟΝ ΚΟΙΝΟΝ»
«Αρχίζετε από το κάθε τι.
Από την αρχή.
Από την
ρίζα.
Από την βάσι.
Μην κρεμάτε από την στέγη ξεπατωμένου σπιτιού
στερεές σκαλωσιές, θα γκρεμισθείτε μαζί τους, μαζί του και σείς.
Αρχίζετε από την αρχή.
Μη αρχίζετε από τις λεπτομέρειες και μη χάνεστε
ΟΛΑ ΤΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ
ΞΑΝΑΤΕΘΟΥΝ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΡΧΗ,
ΝΑ ΞΑΝΑΝΑΛΥΘΟΥΝ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΡΧΗ.
Και όλα μαζί αποτελούν
ΤΟ ΟΛΟΝ ΕΛΛΗΝΙΚΟΝ ΠΡΟΒΛΗΜΑ,
πού για να λυθεί, πρέπει να ξανατεθεί
από την αρχή».
"ΕΛΛΗΝΕΣ, ΦΥΛΑΤΕ ΤΗ ΓΗ ΣΑΣ ΚΑ Ι
ΤΗΝ ΤΙΜΗ ΣΑΣ ΜΟΝΟ
ΜΕ ΤΟ ΣΠΑΘΙ.
ΠΑΨΕΤΕ ΣΑΠΙΟΔΑΣΚΑΛΟΙ
ΚΑΙ ΣΑΠΙΟΡΗΤΟΡΕΣ - ΑΝΑΦΟΡΑΤΖΗΔΕΣ - ΝΑ ΕΞΕΥΤΕΛΙΖΕΤΕ
ΤΗ ΦΥΛΗ.
ΠΑΨΕΤΕ ΠΑΛΙΟΓΡΗΕΣ ΤΙΣ ΚΛΑΨΕΣ, ΤΑ ΣΑΛΙΑ, ΤΑ
ΜΕΛΑΝΙΑ ΚΑΙ ΠΙΑΣΤΕ ΤΟ ΣΠΑΘΙ.
ΤΑ ΠΑΝΤΑ ΣΤΗ
ΖΩΗ - Η ΦΥΣΙΣ
ΤΟ ΛΕΕΙ - ΚΑΤΑΚΤΩΝΤΑΙ ΜΕ ΤΟ ΣΠΑΘΙ!
Περικλής
Γιαννόπουλος: «Η Ελλάδα
χρειάζεται Επανάσταση ατομική, κοινωνική, φιλολογική, πολιτιστική, ιδεολογική».
Χωρίς επαναστατικές αξίες, χωρίς
επαναστατικούς νόμους, χωρίς επαναστατικές οργανώσεις, χωρίς επαναστατικές
ιδέες, χωρίς επαναστατική συμπεριφορά, χωρίς επαναστατική κοσμοαντίληψη, χωρίς
επαναστατική στρατηγική, χωρίς επαναστατική πειθαρχία, χωρίς επαναστατική πρωτοπορία.
Ο ελληνικός λαός πρέπει να ξαναγίνει όπως ήταν στο παρελθόν. Εξωστρεφής, επιθετικός, πολυπράγμων, δημιουργικός, ευαίσθητος, υπερευφυής.
Ο ελληνικός λαός πρέπει να ξαναγίνει όπως ήταν στο παρελθόν. Εξωστρεφής, επιθετικός, πολυπράγμων, δημιουργικός, ευαίσθητος, υπερευφυής.
Διαβάστε και τα άρθρα:
1. ΕΝΑ ΣΠΟΥΔΑΙΟ ΣΧΕΔΙΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ: Ο ΠΛΩΤΟΣ ΑΞΙΟΣ. ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ - ΒΕΛΙΓΡΑΔΙ – ΒΟΥΔΑΠΕΣΤΗ - ΒΙΕΝΝΗ – ΡΗΝΟΣ – ΚΟΛΩΝΙΑ – ΡΟΤΤΕΡΝΤΑΜ - ΛΟΝΔΙΝΟ, ΣΥΝΔΕΣΗ ΜΕΣΩ ΑΞΙΟΥ ΠΟΤΑΜΟΥ. ΠΩΣ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΦΘΑΣΟΥΝ ΤΑ ΝΕΡΑ ΤΟΥ ΔΟΥΝΑΒΗ ΣΤΗΝ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ.
2. ΝΑ ΑΛΛΑΞΕΙ ΠΡΩΤΕΥΟΥΣΑ ΤΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΚΡΑΤΟΣ. ΝΕΑ ΠΡΩΤΕΥΟΥΣΑ ΝΑ ΓΙΝΕΙ Η ΠΕΛΛΑ ΤΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ.
3. TO ΓΕΝΙΚΟ ΕΠΙΤΕΛΕΙΟ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΕΝΟΠΛΩΝ ΔΥΝΑΜΕΩΝ ΝΑ ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΘΕΙ ΣΤΟΝ ΟΛΥΜΠΟ. ΤΟ ΧΩΡΙΟ ΠΥΘΙΟ ΕΛΑΣΣΟΝΟΣ, ΔΥΤΙΚΑ, ΣΤΗΝ ΒΑΣΗ ΤΟΥ ΟΛΥΜΠΟΥ ΕΙΝΑΙ ΜΙΑ ΚΑΛΗ ΕΠΙΛΟΓΗ.
4. ΝΑ ΙΔΡΥΘΕΙ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΝ ΤΩΝ ΕΝΟΠΛΩΝ ΔΥΝΑΜΕΩΝ ΣΤΗΝ ΣΠΑΡΤΗ.
ΖΗΝΩΝ ΠΑΠΑΖΑΧΟΣ
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου
Σχόλια που δεν συνάδουν με το περιεχόμενο της ανάρτησης, όπως και σχόλια υβριστικά προς τους αρθρογράφους, προσβλητικά σχόλια προς άλλους αναγνώστες σχολιαστές και λεκτικές επιθέσεις προς το ιστολόγιο θα διαγράφονται.