Κυριακή 15 Απριλίου 2018

Ο ΚΩΔΙΚΑΣ ΤΙΜΗΣ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ ΠΟΛΕΜΙΣΤΩΝ

Πατήστε πάνω στην εικόνα για να δείτε το βίντεο

Οι ΦΡΥΚΤΩΡΙΕΣ παρουσιάζουν τον κύκλο δύο ομιλιών με θέμα: «Τρωικός Πόλεμος και Διαμόρφωση του Πολεμικού Ήθους των Ελλήνων», βασισμένον στο βιβλίο του Δρ. Ευγένιου Αρ. Γιαρένη «ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΙ Ο ΠΟΛΕΜΟΣ».

Α΄ ομιλία: «Ο ΚΩΔΙΚΑΣ ΤΙΜΗΣ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ ΠΟΛΕΜΙΣΤΩΝ ΚΑΤΑ ΤΟΝ ΟΜΗΡΟ».

Αναλύουν και τεκμηριώνουν οι κ.κ.:
- ΕΥΓΕΝΙΟΣ ΑΡ. ΓΙΑΡΕΝΗΣ, Δρ. Δημόσιας Διοίκησης Παντείου Πανεπιστημίου - Στρατιωτικός Εισαγγελέας - Συγγραφέας.

- ΓΙΩΡΓΟΣ ΛΑΘΥΡΗΣ - ΙΑΛΥΣΣΟΣ, Νομικός - Φιλόλογος - Συγγραφέας, Ιδρυτής και Διευθύνων της Πολιτιστικής - Ερευνητικής Εταιρείας ΗΛΙΟΔΡΟΜΙΟΝ.



Η ομιλία δόθηκε στην αίθουσα της Πολιτιστικής-Ερευνητικής Εταιρείας ΗΛΙΟΔΡΟΜΙΟΝ, στις 23 Μαρτίου 2018.

----------------------------------------------------------
ΣΥΝΟΠΤΙΚΗ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΟΜΙΛΙΑΣ

Οι ομιλητές αναφέρθηκαν αρχικά σε ένα από τα χαρακτηριστικότερα γνωρίσματα των Ελλήνων: την χαρά για τη ζωή και την απόλαυση της ομορφιάς της και, παράλληλα, την επίγνωση της πίκρας που επίσης μπορεί να φέρει η ζωή, μια ζωή που έτσι κι αλλιώς είναι σύντομη, ο δε θάνατος πάντα επικείμενος.

Ανέφεραν τρία σπουδαία αποσπάσματα που αναδεικνύουν το χαρακτηριστικό αυτό:
α΄) “Λιγόχρονα ανθίζει των θνητών η χαρά. Κι έτσι πέφτει χάμω, γκρεμισμένη από αντίξοη μοίρα. Εφήμεροι. Τι είν’ ο καθείς μας; Τι δεν είναι; Σκιάς όνειρο είναι ο άνθρωπος. Αλλ’ όταν έρθει δόξα θεόσταλτη, λαμπρό φως φτάνει στους ανθρώπους και γλυκιά ζωή” [Πίνδαρος, Πυθιόνικος 8, 88 επ].
β΄). “…αν όμως έχεις επίγνωση ότι άνθρωπος είσαι κι εσύ και ανθρώπους εξουσιάζεις, μάθε πρώτα το εξής: κύκλος είναι τα ανθρώπινα πράγματα και γυρίζει, και δεν αφήνει πάντοτε τους ίδιους ανθρώπους να ευτυχούν” [Ηρόδοτος, Ιστοριών 1, 207.1 επ.] και
γ΄) “Όπως των φύλλων τη γενιά μοιάζει η γενιά των ανθρώπων. Άλλα από τα φύλλα καταγής σκορπά ο αγέρας, κι άλλα στ’ ανθισμένο δάσος φυτρώνουν, σαν έρθει η άνοιξη. Έτσι και των ανθρώπων οι γενιές, μια γίνεται, μια φεύγει”… [Ομήρου Ιλιάς, Ζ 146-149].

Στη συνέχεια μίλησαν για την παθολογία του πολέμου κατά τον Θουκυδίδη. Μία βασική διαπίστωση είναι ότι “αυτά συμβαίνουν και θα συμβαίνουν στους αιώνες, όσο παραμένει ίδια η φύση των ανθρώπων” […ταῦτα γιγνόμενα μέν καί αἰεί ἐσόμενα, ἓως ἄν ἡ αὐτή φύσις ἀνθρώπων ἧ (Θουκ. ΙΙΙ, 82.2)].
Ζητούμενο λοιπόν η μεταστροφή της φύσης μας μέσω της καλλιέργειας του εαυτού.

Κατόπιν οι ομιλητές αναφέρθηκαν στο ιστορικό υπόβαθρο των ομηρικών επών, δηλ. τα επιτεύγματα του λαμπρού Μυκηναϊκού πολιτισμού, τα κατορθώματα των ηρώων του οποίου εξυμνεί η επική ποίηση, η οποία φτάνει στην τελειότερη μορφή της με τα έργα του Ομήρου.
Το ιπποτικό αγωνιστικό πνεύμα της ομηρικής μάχης αλλά και ο κώδικας τιμής των Ελλήνων πολεμιστών, όπως ακριβώς περιγράφονται στα Ομηρικά Έπη, βρίσκουν την συνέχειά τους από πολύ νωρίς στην μετα-ομηρική ελληνική κοινωνία: Οι περήφανοι άρχοντες της Χαλκίδας ονομάζονταν “Ιπποβόται” και όταν γύρω στα 700 π.Χ. πολέμησαν με τους άρχοντες της Ερέτριας για την κατοχή του Ληλάντιου Πεδίου, απαγόρευσαν, με έγγραφη συμφωνία τους, όλα τα «εκηβόλα» (τηλεβόλα) όπλα, ώστε η έκβαση του πολέμου να κριθεί από την ιπποτική «σταδίαν» μάχη. Το Ομηρικό ηρωικό πνεύμα μάχης διαπότισε λοιπόν για αιώνες τον ελληνικό κόσμο και διαμόρφωσε την πολεμική κουλτούρα και το ήθος των Ελλήνων πολεμιστών.

Οι ομιλητές αναφέρθηκαν, τέλος, στην ομηρική περιγραφή της πρώτης συλλογικής μάχης (Ραψωδία Δ, 422-544), με τις θαυμάσιες παρομοιώσεις («Πώς στην πολύβουην ακτή, ψηλά σηκώνει με τις ριπές του ο Ζέφυρος το κύμα της θαλάσσης, το ’να κατόπιν του άλλου – πρώτα βαθιά στο πέλαγος θεριεύει, ύστερα σπάζει στη στεριά βαριά βογγώντας, τέλος στους κάβους κορυφώνεται κυρτό, ξερνώντας αλισάχνη… παρόμοια και των Δαναών οι φάλαγγες, επάλληλες κι ατέλειωτες, η μια πίσω απ’ την άλλη προχωρούσαν να μπουν στη μάχη. Κάθε αρχηγός να ηγεμονεύει τους δικούς του, κι εκείνοι αμίλητοι τραβούσαν μπρος…»), όπου κυριαρχεί ο αμοιβαίος και ισόρροπα μοιρασμένος φόνος μεταξύ των μαχητών και των δύο στρατοπέδων.

Η ομηρική περιγραφή κλείνει με έναν θαυμάσιο επίλογο, στον οποίο φανερώνεται η περί πολέμου ιδεολογία του ποιητή και συνακόλουθα ολοκλήρου του έπους. (Ραψωδία Δ, 536-544).

----------------------------------------------------------
ΣΥΝΤΟΜΟ ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ ΣΗΜΕΙΩΜΑ ΟΜΙΛΗΤΩΝ

Βιογραφικό σημείωμα Δρ. Ευγένιου Αρ. Γιαρένη: https://drive.google.com/file/d/1xBkj...

Βιογραφικό σημείωμα κου Γιώργου Λαθύρη-Ιαλυσσού: https://drive.google.com/file/d/0B3fk...
----------------------------------------------------------
Οι ΦΡΥΚΤΩΡΙΕΣ ευχαριστούν θερμά τους κ.κ. Ευγένιο Αρ. Γιαρένη και Γιώργο Λαθύρη - Ιαλυσσό για την πρόσκληση τηλεοπτικής καταγραφής, καθώς και το ΗΛΙΟΔΡΟΜΙΟΝ για την ζεστή φιλοξενία του.
----------------------------------------------------------
Για οποιαδήποτε πληροφορία ή καταγγελία, παρακαλούμε, ενημερώστε μας στην κεντρική ιστοσελίδα: http://www.fryktories.net





http://pyrisporos.blogspot.gr/2018/04/blog-post_15.html


Δεν υπάρχουν σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου

Σχόλια που δεν συνάδουν με το περιεχόμενο της ανάρτησης, όπως και σχόλια υβριστικά προς τους αρθρογράφους, προσβλητικά σχόλια προς άλλους αναγνώστες σχολιαστές και λεκτικές επιθέσεις προς το ιστολόγιο θα διαγράφονται.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...