Η παραπάνω φωτογραφία των εκπαιδευτικών αεροσκαφών Avro ''Tutor ''
της Ελληνικής Αεροπορίας. στα Γιάννενα, βρίσκεται στην σελίδα «'Η ΕΛΛΑΔΑ
ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΣΠΡΟΜΑΥΡΗ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ» στο FACEBOOK, σε ανάρτηση του Stephan Dimos, που σημειώνει ότι είναι τραβηγμένη περίπου το 1938.
Η ανάρτηση αυτή ήταν μια αφορμή για μια μικρή έρευνα.
Tutor που απέκτησε τότε, επί Μεταξά, η χώρα μας είχαν κατασκευαστεί στην Ελλάδα με ειδική άδεια !
Η Ελληνική Πολεμική Αεροπορία επέλεξε το Avro 621 Tutor ως βασικό εκπαιδευτικό αρχικής εκπαίδευσης στα πλαίσια του προγράμματος αναδιοργάνωσης της Αεροπορίας την περίοδο 1936 – 1940, επικρατώντας σε διαγωνισμό που είχε προκηρύξει το Υπουργείο Αεροπορίας, με δεύτερο υποψήφιο το DH82A Tiger Moth II.
Η Ελληνική γραμμή παραγωγής!
Σύμφωνα με επίσημα στοιχεία της ΠΟΛΕΜΙΚΗΣ ΑΕΡΟΠΟΡΙΑΣ, το αεροπλάνο αυτό αγοράστηκε από τον Μεταξά, σε μεγάλους αριθμούς και χαρακτηρίστηκε ως το αεροπλάνο, στο οποίο βασίστηκε η εκπαίδευση των πρώτων φοιτητών της Ακαδημίας της Πολεμικής Αεροπορίας, (της πρώτης Σχολής Ικάρων).
Τον Δεκέμβριο του 1939, ήταν διαθέσιμα 59 Avro 621.
Τον ίδιο μήνα, περισσότερα από 30 αεροπλάνα ήταν σε γραμμή παραγωγής στο Κρατικό Εργοστάσιο Αεροπλάνων (ΚΕΑ) που ίδρυσε ο Μεταξάς.
Ο ρυθμός της γραμμής παραγωγής ήταν περίπου 7 αεροσκάφη το μήνα.
Σε έγγραφα της περιόδου αυτής φαίνεται ότι πολλές εκπαιδευτικές μοίρες ήταν «υπό σύσταση» με κενό ψηφία δίπλα στον κωδικό Ε, φτιαγμένα στο Κρατικό Εργοστάσιο Αεροπλάνων. Αρκετά αεροσκάφη είχαν τροποποιηθεί ώστε να έχουν δυνατότητα ανάστροφης πτήσης, ενώ άλλα διέθεταν όργανα νυχτερινού φωτισμού, έσυραν ανεμούρια ή είχαν διαμόρφωση για ακροβατική εκπαίδευση.
Με την έναρξη του πολέμου ένας μικρός αριθμός από Avro Tutor διατέθηκε στις πολεμικές μοίρες όπου ανέλαβαν καθήκοντα αεροσκαφών συνδέσμου. Τουλάχιστον 4 Avro Tutor διέφυγαν στην Αίγυπτο και ενσωματώθηκαν σε μάχιμες μοίρες με την έναρξη του πολέμου.
Με διεθνή καριέρα Το Avro 621 Tutor ήταν διθέσιο Βρετανικό εκπαιδευτικό διπλάνο της περιόδου του Mεσοπολέμου σχεδιασμένο και κατασκευασμένο από την εταιρία A.V. Roe. Ήταν, όπως διαβάζουμε στην Βικιπαίδεια, ένα απλό σε σχεδίαση αλλά ανθεκτικό εκπαιδευτικό το οποίο χρησιμοποιήθηκε από την RAFκαι άλλες αεροπορικές δυνάμεις παγκοσμίως.
Σχεδιασμένο από τον Ρόϋ Τσάντγουικ (Roy Chadwick) στα πλαίσια μίας ιδιωτικής πρωτοβουλίας της Avro για την αντικατάσταση του Avro 504, το μοντέλο
Avro621 αρχικά ονομαζόταν «Trainer» (Εκπαιδευτικό). Η πρώτη πτήση έγινε το 1929. Προορισμένο για την αρχική εκπαίδευση των πιλότων, το σχέδιο του διπλάνου χαρακτηριζόταν από τις ίσης έκτασης, ενιαίες, πτέρυγες. Η άτρακτος του αποτελούνταν από μία σιδερένια σωληνωτή κατασκευή (με κάποια ξύλινα τμήματα στις πτέρυγες), καλυμμένη με πλαστικοποιημένο ύφασμα, ενώ έφερε συμβατικό, σταθερό τρίκυκλο σύστημα προσγείωσης με ουραίο τροχό. Το Μοντέλο 621 έφερε κινητήρες Armstrong Siddeley Mongoose (ισχύος 215 ίππων) ή Armstrong Siddeley Lynx IVC (ισχύος 245 ίππων). Στα αεροσκάφη παραγωγής ο κινητήρας περιβάλλονταν από ένα προστατευτικό δακτύλιο.
Η παραγωγή ξεκίνησε με πρώτη παραγγελία τρία αεροσκάφη για την Ιρλανδία και 30 για την ΡΑΦ, η οποία μετονόμασε το 621 σε Avro Tutor και ο τύπος υιοθετήθηκε ως το βασικό εκπαιδευτικό αεροσκάφος της. Συνολικά παραγγέλθηκαν από την Βρετανική αεροπορία 381 Tutor και 15 Avro 646 SeaTutor.
Παράλληλα, το Μοντέλο 621 πέτυχε σημαντικές εξαγωγικές παραγγελίες. Η παραγωγή του περιελάμβανε 462 αεροσκάφη, κατασκευασμένα από την Avro, 57 που κατασκευάστηκαν κατόπιν αδείας για την πολεμική αεροπορία της Νότιας Αφρικής, 40 που κατασκευάστηκαν στην Πολωνία (με την ονομασία PWS-18), 61 που κατασκευάστηκαν κατόπιν αδείας στην Ελλάδα από το Κρατικό Εργοστάσιο Αεροσκαφών και τρία που κατασκευάστηκαν κατόπιν αδείας από τα ναυπηγεία της Δανίας.
Εύκολο στο χειρισμό.
Το αεροσκάφος έγινε γρήγορα γνωστό για τον εύκολο χειρισμό του και συχνά εμφανιζόταν στις Αεροπορικές εκδηλώσεις. Περισσότερα από 200 Avro Tutor και πέντε Sea Tutor παρέμειναν σε υπηρεσία με την Βρετανική αεροπορία και την αεροπορία του Βρετανικού Ναυτικού στο ξεκίνημα του Δεύτερου Παγκόσμιου Πολέμου. Σήμερα το K3241/G-AHSA διατηρείται σε πτητική κατάσταση στην Συλλογή Σατλγουόρθ (Shuttleworth Collection)-(ΒΙΝΤΕΟ). Κατασκευασμένο το 1933, το K3241 υπηρέτησε στην Ακαδημία της RAF στο Κράνγουελ (Cranwell), μέχρι που μεταφέρθηκε στην Κεντρική Αεροπορική Ακαδημία (Central FlyingSchool), το 1936. Το αεροσκάφος χρησιμοποιήθηκε εκτός από την Βρετανία και την Ελλάδα, και από άλλες χώρες:Τσεχοσλοβακία,Δανία, Καναδάς, Ταϊβάν, Ιράκ, Ιρλανδία, Πολωνία (κατασκεύασε και αυτή 40) και Νότια Αφρική.
Σημείωση:
(Το Gladiator στην Ελλάδα:
Η Ελλάδα παρέλαβε συνολικά 19 αεροσκάφη Mk I και 6 Mk II από την Αγγλία.
Τα πρώτα δύο Mk I αγοράστηκαν στα 1938 αντί ₤9.200, από τον επιχειρηματία Σ. Σαρπάκη, ομογενή από την Αίγυπτο, που τα δώρισε στην ΕΒΑ. Έφεραν τους σειριακούς αριθμούς Δέλτα Έψιλον 1 και 2 (ΔΕ1, ΔΕ2).
Από το Δεκέμβριο του 1940 ως τον Απρίλιο του 1941, άλλα 23 μεταχειρισμένα αεροσκάφη, σε όχι ιδιαίτερα καλή κατάσταση, εκχωρήθηκαν στην Ελλάδα σαν στρατιωτική βοήθεια από το Ηνωμένο Βασίλειο, διατηρώντας τους αριθμούς της RAF. Οι ανάγκες σε καταδιωκτικά της εμπόλεμης Ελλάδας ήταν δραματικές και κάθε διαθέσιμο αεροσκάφος ήταν πολύτιμο. Έτσι, τα κουρασμένα διπλάνα εξόπλισαν την 21 Μοίρα Διώξεως. Τα περισσότερα εξ αυτών καταστράφηκαν τελικά από εχθρικές αεροπορικές επιδρομές στην Παραμυθία και την Αμφίκλεια.
Το Gloster Gladiator (ή Gloster SS.37) υπήρξε Βρετανικό καταδιωκτικό που χρησιμοποιήθηκε από τη Βρετανική Βασιλική Αεροπορία (RAF) και το Βρετανικό Βασιλικό Ναυτικό (στην παραλλαγή Sea Gladiator) και εξήχθη σε πολλές άλλες πολεμικές αεροπορίες κατά τη δεκαετία του ’30. Ήταν το τελευταίο διπλάνο καταδιωκτικό της RAF και όταν εμφανίστηκε, ήταν ήδη ξεπερασμένο από νεότερα σχέδια μονοπλάνων. Αν και συχνά οικτείρεται για τους τρομερούς αντιπάλους που κλήθηκε να αντιμετωπίσει στις αρχές του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου, ο «Μονομάχος» επέδειξε αξιοπρεπή παρουσία στις μάχες.
Οι Βρετανοί ενίσχυσαν τον Ελληνικό αγώνα κατά του Άξονα και με δικές τους μονάδες που αναπτύχθηκαν στην Ελλάδα. Οι 80 και 112 Μοίρες της RAF έστειλαν στοιχεία τους με αεροσκάφη Gladiators από την Αίγυπτο, που αντιμετώπισαν επιτυχώς τα Ιταλικά Fiat CR.42 και σημείωσαν καταρρίψεις ενάντια στα τρικινητήρια Ιταλικά βομβαρδιστικά Savoia-Marchetti SM.79 και Savoia-Marchetti SM.81. Εν τέλει, όλα τα Gladiators συγκεντρώθηκαν στη No 80 Sqn, όταν η 112 επανεξοπλίστηκε με Hawker Hurricanes. Με την έναρξη της Γερμανικής εισβολής στην Ελλάδα στις 6 Απριλίου 1941, η Luftwaffe απέκτησε απόλυτη αεροπορική υπεροχή. Καθώς οι συμμαχικές χερσαίες δυνάμεις υποχωρούσαν, τα Gladiators κάλυψαν την υποχώρησή τους, πριν επιστρέψουν στην Κρήτη, κατά την τελευταία εβδομάδα του Απριλίου. Εκεί αναφέρθηκαν μερικές καταρρίψεις δικινητήριων αεροσκαφών, κατά τη Μάχη της Κρήτης, πριν αποσυρθούν στην Αίγυπτο).
Τεχνικά Χαρακτηριστικά:
Πλήρωμα: 2 άτομα
Μηχανές: Armstrong Siddeley Lynx IVC των 215 ή 240 hp
Βάρος Απογείωσης: £ 2.458 Κενό£ 1.800
Διαστάσεις, Εκπέτασμα πτερύγων: 34 ft Μήκος 26 ft 6 in Ύψος 9 ft 7
Επιφάνεια πτερύγων: 300 τ.μ
Επίδοση: Μέγιστη ταχύτητα 122 μίλια/ώρα Οροφή 16.200 ft.-
ΑΥΤΟΣ ΗΤΑΝ Ο ΜΕΤΑΞΑΣ
(Ας προσπαθήσουμε να συγκρίνουμε αυτόν τον άνθρωπο, με όλα τα πολιτικά σκουπίδια που μας κυβέρνησαν τον 20ό και 21ο αιώνα. Μπορεί να φανταστεί κανείς πως θα ήταν σήμερα η Ελλάδα αν δεν γινόταν πόλεμος και ο Μεταξάς αντί για 4 χρόνια κυβερνούσε άλλα 10).-
ΑΘΑΝΑΤΟΣ
ΖΗΝΩΝ ΠΑΠΑΖΑΧΟΣ
Διαβάστε επίσης:
Η ΠΟΛΕΜΙΚΗ
ΑΕΡΟΠΟΡΙΑ ΤΟΥ ΜΕΤΑΞΑ - ΥΠΟΣΜΗΝΑΓΟΣ ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ ΓΙΑΝΝΑΡΗΣ. Ο ΠΡΩΤΟΣ ΠΕΣΩΝ
ΑΕΡΟΠΟΡΟΣ ΤΟΥ 1940
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου
Σχόλια που δεν συνάδουν με το περιεχόμενο της ανάρτησης, όπως και σχόλια υβριστικά προς τους αρθρογράφους, προσβλητικά σχόλια προς άλλους αναγνώστες σχολιαστές και λεκτικές επιθέσεις προς το ιστολόγιο θα διαγράφονται.